کد خبر: ۴۲۷۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی مازندران از کنترل بیماری «بلوتانگ» یا «زبان آبی» در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از قدس آنلاین، «دکتر حسین رضوانی» ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه کانون این بیماری در سطح شهرستان ساری و در مناطق کلیجانرستاق، دودانگه و چهاردانگه بوده است، اظهار کرد: انتقال این بیماری از طریق تردد بی ضابطه دام، فعال شدن پشه ها در مناطق جنگلی، عدم رعایت قرنطینه و رفت و آمد بین دامداران صورت می گیرد.

وی با اعلام اینکه این بیماری همه ساله اتفاق نمی افتد و طی چندسال گذشته برای اولین بار مشاهده شده است، اضافه کرد: سم مورد نیز در اختیار دامداران قرار گرفت و با همکاری با دهیاران توانستیم این بیماری را کنترل کنیم.

جولان زبان آبی در ۲۰ روستا

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه ۲۰ روستا درگیر بیماری زبان آبی شده بودند، خاطرنشان کرد: آمادگی لازم را داریم تا اگر در مناطق دیگری این بیماری مشاهده شد، سم پاشی را انجام دهیم.

رضوانی با اشاره به اینکه بیشترین اثر بیماری بر روی دام های سبک بوده و گوسفند نیز بیشترین اثرپذیری را دارد، گفت: تورم در دهان و زبان دام، عدم توانایی و کم اشتهایی از علائم بیماری است.

وی با بیان اینکه این بیماری قابل درمان است، افزود: دامداران باید با شستشو، ضدعفونی نقاط درگیر و سم پاشی اماکن، بیماری را کنترل کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه یارانه دولتی در رابطه با در اختیار دادن سم برای دامداران وجود ندارد، یادآور شد: یک لیتر سم حدود ۵۰ هزار تومان بوده و برای چند مرتبه سم پاشی کافی است.

رضوانی با بیان اینکه عرضه و تقاضای گوشت قرمز در مازندران همخوانی ندارد و گوشت مورد نیاز از استان های دیگر وارد می شود از واردکنندگان دام خواست از وارد کردن دام زنده به استان خودداری کنند.

کریمه کنگو در مازندران محدود شد

وی در رابطه با تب کریمه کنگو گفت: شهرستان های نوشهر، چالوس، کلاردشت و کجور در غرب مازندران استعداد بروز بیماری تب کریمه را بیشتر از سایر نقاط استان دارند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه خوشبختانه نسبت به سال گذشته تب کریمه در استان بسیار محدود تر شده است، گفت: چندین برابر سم موردنیاز در اختیار دامداران قرار گرفت و عملیات پیشگیری در مناطقی که در سالهای گذشته درگیر این بیماری بود، صورت گرفت.

رضوانی با بیان اینکه بازه زمانی این بیماری تا مردادماه است، اضافه کرد: در کشتارگاه های صنعتی پیش سردکن داریم تا عوامل بیماری از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: کشتارگاه های صنعتی هم موظف شدند تا دام های ذبح شده را یک روز در پیش سردکن نگهداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران از خانواده ها نیز خواست گوشت خریداری شده را یک روز در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنند.

تعطیلی ۱۷ کشتارگاه سنتی در مازندران

رضوانی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در ارتباط با نوسازی کشتارگاه های سنتی گفت: از ۲۶ کشتارگاه استان، ۱۷ کشتارگاه سنتی تعطیل و تنها ۹ کشتارگاه فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه در راستای طرح ساماندهی کشتارگاه های سنتی، مجوز صدور دو کشتارگاه در مرزن آباد و نشتارود صادر شد، افزود: در کارگروه سلامت استان و کارگروه ساماندهی کشتارگاه ها نیز مصوب شد مجوزی برای شهرداری آمل برای ساخت کشتارگاه در این شهر صادر شد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه بدنبال تعطیلی کشتارگاه های سنتی رامسر و کلارآباد هستیم، گفت: بدنبال صدور مجوز برای شرق استان هستیم اما متاسفانه سرمایه گذار مناسبی پیدا نشده است.

رضوانی ازمردم خواست که تخلفات در حوزه دام را به شماره های ۱۵۱۲ و ۳۳۴۲۳۹۱ اعلام کنند.

 

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کارشناس
|
Slovenia
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
دکتر رضوانی عزیز
با سلام و احترام
اگر بیست روستا درگیر زبان ابی است لطف کنید اطلاعات آن وارد سیستم GIS کشوری نمائید .
ضمنا ضروری است تا مطالعات مولکولی بر روی سروتیپ های ویروس صورت گیرد .
نظر شما
ادامه