کد خبر: ۴۲۷۲۷
 

رئیس شورای تامین دام کشور، گفت: در حال حاضر روزانه ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن لاشه وارد کشور می شود این میزان واردات همراه با ورود دام زنده و گوشت منجمد، ۳ برابر نیاز کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصادآنلاین، «منصور پوریان» حداکثر نیاز کشور به واردات گوشت را در مجموع حدود 100 تن در روز عنوان کرد و افزود: واردات گوشت قرمز بیش از نیاز کشور در کنار تشدید خشکسالی، افزایش هزینه تولید و نوساتات بازار داخلی مشکلات صنعت پرواربندی دام سبک را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت خرید هر کیلوگرم دام سبک از دامدار با قیمت تمام شد آن تقربیا به یک میزان است.

پوریان قیمت تمام شده هر کیلوگرم دام زنده را 16 هزار تومان ، قیمت خرید از دامدار 15 تا 16 هزار تومان و قیمت فروش توسط چوبدار را 19 هزار تومان اعلام کرد.

وی راهکار حل مشکلات صنعت پرواربندی دام سبک را تنظیم واردات بر اساس نیاز کشور؛ تامین نهاده های دامی با قیمت مناسب و صدور اجازه صادرات دانست.

رئیس شورای تامین دام کشور وضعیت صنعت پرواربندی دام سنگین را نیز بحرانی توصیف کرد و گفت: قیمت تمام شده تولید برای دام سنگین به دلیل نیاز تغذیه ای و طولانی تر بودن مدت پروار بسیار بالاتر از دام سبک است و تاثیر افزایش قیمت نهاده بر این بخش بیشتر بوده است.

پوریان ادامه داد: از 90 شهرک پرواربندی دام سنگین، تعدادی به طور کامل متروک تعداد دیگر تغییر کاربری و معدودی نیز به حالت نیمه فعال هستند.

وی با تائید اینکه دام های وارداتی برای ما ارزان تر تمام می شود، اضافه کرد: رفتار درست این است که کالای ارزان وارد و کالای خودمان که قیمت تمام شده بالاتری دارد صادر کنیم.

پوریان یادآور شد: دام های تولیدی ما به دلیل طعم و کیفیت مناسب در بازار خارجی با قیمت خوبی به فروش می رود بر همین اساس می توانیم گوشت ارزان وارد و در عین حال دام های خود را صادر کنیم  تا علاوه بر حفظ تولید نیاز داخل را تامین کنیم.

رئیس شورای تامین دام کشور در پایان نسبت به سوء استفاده به فرصت طلبان سودجو از شرایط ممنوعیت واردات هشدار داد و تاکید کرد: افزایش قیمت گوشت به دلیل افزایش هزینه تمام شده و حضور دلان است و صادرات در آن تاثیر ندارد.

 
 
نظر شما
ادامه