کد خبر: ۴۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی کشور گفت: سازمان دامپزشکی در تلاش است تا زمینه تولید گوشت قرمز را در کشور فراهم و از میزان وابستگی به واردات کاسته شود.

دکتر ‌سعید چرخکار در همایش تشدید مراقبت در پیشگیری از خطر گسترش بیماری‌های مهم دامی اظهار داشت: طبق برنامه‌ کشوری، برنامه غذایی براساس دریافت 23 گرم سرانه پروتئین حیوانی در روز تعریف شده است.
وی بیان داشت: برای دستیابی به این پروتئین جمعیت پرورشی را ملاک قرار دادند و برای هر فرد از طریق 10 تا 12 کیلوگرم گوشت قرمز، 23 کیلوگرم گوشت سفید و 100 کیلوگرم لبنیات در سال تامین می‌شود.


چرخکار با بیان اینکه محور تامین گوشت قرمز در کشور ما گوسفند و گاو است، تصریح کرد: نگهداری گوسفند و گاو در ایران در شرایط روستایی و مرتعی انجام می‌شود و این شرایط با تغییر در ساختار جمعیتی کشور و بافت روستایی و کاهش میزان جمعیت روستانشینان با این معضل روبه‌رو شده است.
وی خاطرنشان کرد: به این منظور برای رسیدن به تولید مورد نیاز کشور، محل نگهداری دام‌ها به مراکز پرجمعیت نزدیک شده است که خود مشکلی به وجود آورده است.
چرخکار با بیان اینکه وضعیت کنونی شرایط تولید برای فراهم کردن نیاز کشور سخت کرده است، گفت: اگر به این مسئله، خشکسالی و کاهش جمعیت دامی را اضافه کنیم، کشور با افزایش ورود بی‌رویه دام مواجه است.
وی با بیان اینکه ورود دام‌ه‌های مجاز و غیرمجاز از مرزهای شمالی و شرقی بیش از حد شده است، اظهار داشت: طبیعتا ورود دام از کشور دیگر آلودگی‌هایی به همراه دارد که تا حدودی با انجام اقداماتی مانند قرنطینه، می‌توانیم موارد حاصل از این اختلال را کاهش دهیم.
معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی کشور بیان داشت: با این وجود نیاز به این ماده غذایی برای جامعه ضرورت دارد و باید برای آن تدبیری اندشیده شود، این تغییر و تولید، نیاز به عزم و هماهنگی ملی و همکاری تمام بخش‌های ذی‌ربط دارد.
چرخکار افزود: طی دو سال گذشته شاهد ورود انواع دام سبک و سنگین به کشور هستیم که جابه‌جایی آنها به دلیل تفاوت‌های اقتصادی بسیار زیاد است.
وی با بیان اینکه ورود دام‌ و جابه‌جایی ‌آنها، سیمای پخش بیماری‌ها را در کشور تغییر داده است، تصریح کرد: این امر نشان دهنده میزان کنترل و مؤثر بودن آن در جابه‌جایی دام است.
چرخکار خاطرنشان کرد: روند کنونی ورود دام تلاش‌ها و کنترل‌ها را دچار بحران کرده است و هر لحظه امکان دارد که شاهد بروز بیماری‌های واگیردار باشیم.
وی بیان داشت: سازمان دامپزشکی به عنوان مسئول بهداشت دام و در کنار آن جلوگیری از انتشار و کنترل بیماری‌های مشترک با برنامه‌ریزی در مورد بهداشت دام، فرآورده‌ها و عرضه فرآورده‌ها باید انجام دهد، تلاش می‌کند، این هماهنگی را انجام دهد و مانع از انتقال این آلودگی‌ها شود.
چرخکار اظهار داشت: در ارتباط با بیماری شاربن دیدگاه دامپزشکی بر این است که نمی‌توان این بیماری را به طور کلی ریشه کن کرد، اما با برنامه‌‌ریزی‌های متعدد زیر نظارت است.
وی افزود: در کشورهای همسایه شرقی که منشا ورود دام است، حرکت دام از مناطق دورتر از جمله چین و مغولستان انجام می‌گیرد و به تبع وضعیت بهداشتی در آن مناطق، دام‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند.
چرخکار تصریح کرد: به همین دلیل تلاش می‌کنیم، زمینه را برای تولید در کشور مهیا کنیم تا میزان وابستگی به واردات را کاهش دهیم، اما برای این کاهش در کشور سیاست بر تامین گوشت سفید قرار گرفته است.
معاون بهداشتی و پیشگیری دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: این سیاست تا حدی قابل اقدام است، به این دلیل سیاست بر افزایش میزان وارداتی تولید گوشت قرمز با گرایش به ژن‌ها پرواربندی و گوشتی است که با احداث واحدهای دامی مسیر است.
چرخکار افزود: تولید واحدهای دامداری تغییر بافت اطراف شهر را مشکل روبه‌رو می‌کند، به این منظور با همکاران در بخش تولیدی وزارتخانه، ترویج بخش نگهداری دام به صورت غیرمتراکم در برنامه قرار داده شده است تا با این وضعیت مقداری از میزان تراکم جمعیت دامی کاسته شود.
وی تصریح کرد: سیاست دیگر سازمان در زمینه کنترل بیماری‌های واگیردار، آموزش است که باید در سطح عمومی و افراد در ارتباط با دام صورت گیرد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
0
0
چه کسی جز خود شما مجوز واردات میدهد
نظر شما
ادامه