کد خبر: ۴۲۵۹۵



مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در گرمسار با بیان تلخ و شیرین راه‌اندازی این دانشگاه عنوان کرد که واحد دانشگاهی گرمسار امروز جزو واحدهای بزرگ دانشگاه و دانشکده دامپزشکی آن از دانشکده‌های مطرح کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «یارمحمد عرب عامری» با تشریح اهداف راه اندازی این واحد دانشگاهی و با بیان اینکه کشور در دهه 60 بیشترین نسبت جمعیتی جوان را داشت، اظهار کرد: واحد گرمسار اواخر خرداد 1367 با راه اندازی دو رشته در مکانی استیجاری فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان عزم نظام جمهوری اسلامی بر رشد علم قرار گرفته بود و در حالی که همه انتظارات از دولت وجود داشت، دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شد تا هم باری از دوش دولت‌ها در زمینه ارتقای سطح علمی جامعه بردارد و هم خواسته قلبی دلسوزان نظام را برای رسیدن به کشوری باسواد تأمین کند.


وی ادامه داد: این جانب به نوبه خود قصد داشتم در شرایطی که جنگ بر ما تحمیل شد تا جلوی رشد و ترقی نظام مقدس جمهوری اسلامی گرفته شود، کمکی به افزایش و ارتقای سطح علمی کشورم کنم و دِینم را به عزیزانی که در نبرد هشت سال دفاع مقدس تلاش می‌کردند، ادا کنم.

نماینده دور دوم و سوم مردم شهرستان گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دفتر جناب آقای جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کردم و درخواست شفاهی خودم و مردم گرمسار را برای تأسیس دانشگاه واحد گرمسار طرح کردم و وی موافقت هیأت امنا را منوط به درخواست جمعی مسئولان وقت شهرستان گرمسار، امام جمعه، فرماندار و رئیس اداره آموزش و پرورش و نماینده مجلس کردند که هر سه بزرگوار حاضر نشدند چنین نامه‌ای را امضا کنند.


مرحوم آیت الله هاشمی و دکتر جاسبی (رئیس وقت دانشگاه آزاد) در افتتاح پروژه‌های واحد گرمسار

مؤسس واحد گرمسار خاطرنشان کرد: مجدداً به دفتر مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی مراجعه کردم و مسئولیت‌های لازم برای تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهر گرمسار را پذیرفتم و با دو رشته فعالیت این واحد دانشگاهی را آغاز کردیم و وقتی در حوزه نمایندگی و شهرستان بودم تقریباً تمام وقتم را در دانشگاه می‌گذراندم تا به مجموعه کمک کنم و آبروی گرو گذاشته خودم را حفظ کنم و کار را طوری جلو ببریم که واحد روز به روز بهتر شود.

وی با بیان کاهش مخالفت‌ها پس از راه‌اندازی واحد گرمسار گفت: کم‌کم که کار جلو رفت، وضع بهتر شد و همکاری دستگاه‌ها بهبود یافت. مدتی در هلال احمر کلاس‌ها را برگزار کردیم و جناب قاضی زاده به عنوان نخستین رئیس این واحد دانشگاهی انتخاب شد که وی از هم مباحثه‌ای‌های مرحوم حجت‌الاسلام موسوی امام جمعه گرمسار بود و توانست مدتی حوزه علمیه تعطیل شده را اجاره کند و کلاس‌ها در آنجا برگزار شد و مدتی هم در هنرستان امام خمینی(ره) کلاس. در همین بین، زمین سایت فعلی دانشگاه را از مرحوم عباس شعیری خریداری و برای تهیه نقشه و ساخت اقدام کردیم.


از راست: دکتر مصیب عباسی، دکتر اسماعیل عاشور، دکتر حسین افضلیان، مرحوم دکتر محمدحسین هجرتی و دکتر محمود صفری

عرب عامری با بیان اینکه بلافاصله مقدمات احداث سایت مرکزی دانشگاه در سال 68 فراهم و نقشه ساختمان اصلی و محوطه تهیه شد، ادامه داد: از بانکی در تهران وام گرفتیم و بنده چک شخصی خودم را به عنوان تضمین دادم. دوستانی که الحمدلله برخی‌شان در قید حیات هستند و برخی به رحمت خدا رفته‌اند بدون حق‌الزحمه یا با کمترین حق‌الزحمه کمک شایانی به رشد دانشگاه کردند چون موضوع حیثیتی شده بود و نباید زمین می‌خوردیم.

مؤسس واحد گرمسار در تشریح ادامه فعالیت دانشگاه در سال‌های ابتدایی اظهار کرد: در آن زمان تعداد قابل ملاحظه‌ای دانشجو برای تحصیل در واحد گرمسار پذیرش شدند و از شهرستان‌های دیگر به این شهر آمده بودند و سرپناهی نداشتند و مسکن مناسب برای اجاره محدود بود و به ناچار باید خوابگاه آماده می‌کردیم. به آقای عسکری یکی از خیرین گرمسار مراجعه و یکی از ساختمان‌های وی را خریدیم. چون این ساختمان در خیابان سیادت به قیمت کارشناسی خریداری و قرار شد دانشگاه به جای اجاره هر ماه قسط پرداخت کند.


عرب عامری ادامه داد: در یک مرحله که دانشگاه نتوانست قسط خوابگاه را پرداخت کند، مجبور شدم ماشین شخصی خودم را بفروشم و با پول آن قسط خوابگاه را بپردازم؛ اما ظرف دو سه روز مرحوم دکتر عبداللهی، رئیس وقت واحد تماس گرفتند که توانسته‌اند پول را جور کنند و من رفتم ماشین را پس گرفتم.

وی درباره وضعیت فعلی این واحد دانشگاهی در سی‌امین سالگرد تأسیس خود گفت: خدا را شکر! با تلاش مسئولان، کارکنان و استادان امروز این واحد دانشگاهی جزو واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی است و دانشکده دامپزشکی این دانشگاه به عنوان دانشکده‌های مطرح دامپزشکی کشور است.

موسس واحد گرمسار با بیان اینکه ممکن است برخی از سر جهل یا عناد پیشرفت‌های دانشگاه را نبینند و با طعنه زدن و تخریب بخواهند آن را نادیده بگیرند، بیان کرد: وقتی حتی تازه کار را شروع کرده بودیم، یادم است که استادان رشته زبان غالباً فارغ‌التحصیل آمریکا بودند و تا چند سال پیش که از دور و نزدیک سطح علمی دانشگاه را تعقیب می‌کردم، می‌شنیدم که فارغ‌التحصیلان رشته ترویج این واحد برای پذیرش در مقطع دکتری با فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران رقابت می‌کنند.


عرب عامری با گلایه‌ای از مسئولان گذشته دانشگاه خاطرنشان کرد: شاید برای مسئولان دانشگاه خوب نباشد که ندانند مؤسس دانشگاه کیست، شاید صحیح نباشد که فقط وقتی می‌خواهند به مناسبت سالگرد تأسیس دانشگاه مراسمی بگیرند، یادشان می‌افتد که مؤسس را شناسایی کنند، شاید برای مسئولان دانشگاه خوب نباشد که در اتاقشان به روی مؤسس دانشگاه باز نباشد.

مؤسس واحد گرمسار ادامه داد: اگر امروز تعداد دانشجویان کشور در مؤسسات مختلف آموزش عالی دارد به مرز پنج میلیون در مقاطع مختلف می‌رسد، حاصل ایثارگری‌هایی است که عده‌ای در سراسر کشور داشته‌اند. برخی از دوستان ما در این واحد زحمت کشیدند و خون دل خوردند و بعضاً از جیب خودشان برای دانشگاه هزینه کردند و هیچ نفع مادی از دانشگاه نبردند. حالِ من، مثل حال پدری می‌ماند که به پیری رسیده و نشو و نمای فرزندش را می‌بیند و لذت می‌برد. امیدوارم روز به روز حرکت به سمت کمال شتاب بگیرد و اخلاق و خداخواهی در کنار تخصص‌های مختلف رشد کند.


نظر شما
ادامه