کد خبر: ۴۲۵۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

کنفرانس یک روزه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با حضور مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در دانشگاه علوم پزشکی استان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل دامپزشکی استان که به عنوان یکی از سخنرانان در این کنفرانس حضور داشت اظهار کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است و تهدید جدی برای بهداشت عمومی محسوب می شود.

 «دکتر حسینعلی سلطانی» بیان داشت: بهترین شرایط رشد و تکثیر ویروس در PH=7  تا 7.2 است و جزء ویروس های فوق العاده حساس به محیط اسیدی است.

دکتر سلطانی افزود: مهمترین روش انتقال ویروس از طریق فرآورده های خام دامی است چرا که تمامی افراد جامعه با مواد غذایی با منشاء دامی در ارتباط هستند و از این فرآورده ها استفاده می کنند.

وی گفت: لاشه دام ها، بعد از کشتار باید به مدت حداقل 24 ساعت در پیش سرد( 4-0 درجه ) نگهداری شوند تا جمود نعشی در آن ها کامل شود و PH  به دست آمده در آن ها باعث از بین رفتن ویروس CCHF  گردد.

دکتر سلطانی توصیه اکید کرد که از خرید گوشت فاقد مهر و لیبل (برچسب) بهداشتی دامپزشکی خودداری شود زیرا بر روی لاشه های کشتار شده خارج از کشتارگاه هیچ گونه نظارت و اطمینانی از سوی دامپزشکی وجود ندارد.

وی مدت زمان نگهداری در پیش سرد یا یخچال را در مورد جگر را حدود 48 ساعت عنوان کرد.

دکتر سلطانی دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی را در خط مقدم مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: متاسفانه بیماری CCHF  هیچ گونه علایمی در دام ها ندارد و در این زمینه با دشمن پنهان مبارزه می کنیم و واضح است که مبارزه با دشمن پنهان به مراتب سخت تر از دشمن آشکار است.

مدیرکل دامپزشکی استان از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز و شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه، کنگو را آموزش و اطلاع رسانی به دامداران و افراد مرتبط خواند و بیان داشت: سمپاشی دام ها و اماکن دامی نیز موجب می شود تا جمعیت کنه های عامل بیماری را به حاقل برسد.

وی همچنین توصیه کرد: هنگام کارکردن با لاشه دام ها و خرد کردن گوشت از دستکش استفاده شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
درود بر دکتر سلطانی که بر خلاف سایر مدیران دامپزشکی کاملا علمی در مورد این موضوع گفتگو نموده و از پرداختن به حاشیه ها ممانعت نمود
همکار
|
United States of America
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
سلام.
حکیم مهر محترم. لطف کنید سوابق خدمتی و اجرایی مدیر کل دامپزشکی استان چهار محال و بختیاری را هم درج نمایید. با تشکر فراوان
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
سلام
تا جایی که دستورالعملها به آن اشاره میکنند مهمترین راه انتقال گزش از طریق کنه آلوده و یا له کردن آن میباشد و انتقال از طریق فراورده های خام دامی در مرتبه بعدی قرار دارد. همانطور که در بررسی های اپیدمیولوژیکی بیماران مشخص شده که اکثر قریب به اتفاق از طریق گزش کنه بوده است.
نظر شما
ادامه