کد خبر: ۴۲۵۷۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
نویسنده: دكتر كامران افشارپاد
دكتر عبدالجواد خوئی یكی از قوی‌ترین و كارآمدترین مدیران شاغل در سازمان دامپزشكی كشور بود ...
 

تجلیل از دامپزشكان نامدار

«دكتر عبدالجواد خوئی»

نویسنده: دكتر كامران افشارپاد

 

قریب هجده سال قبل چند کلامی درباره دکنر خوئی نوشتم. در پایان نیز برای او آرزوی روزهای خوش نمودم، ولی افسوس که گشت روزگار چیز دیگری برای او می خواست و امروز نیز همسر او میراث برده چنین رنج فزون از تحمل است. آنچه در زیر به نظر می رسد، همان متن گذشته و با اصلاحاتی است که پس از درگذشت وی لازم و ضروری برای روزآمد گشتن این متن است.

دكتر عبدالجواد خوئی یكی از قوی ترین و كارآمدترین مدیران شاغل در سازمان دامپزشكی كشور بود. وی در سال 1302 در اصفهان زاده شد و تحصیلات متوسطه و ابتدایی خود را در اصفهان به پایان رسانیده و در سال 1326 همراه با شاگردان دوره یازدهم وارد دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران گردید. در سال 1331 پایان نامه خود را تحت عنوان جلوگیری از بیماری هاری در انسان، به راهنمائی آقای دكتر رستگار گذرانید و بلافاصله در اداره كل دامپزشكی وقت مشغول به كار شد. نخستین پست دولتی، مسئولیت اداره دامپزشكی كرمانشاه بود. پس از مدتی به ریاست اداره دامپزشكی سنندج مصوب و مدتی نیز ریاست اداره دامپزشكی آن استان را عهده دار بود.

در اواخر خدمت با سمت مشابه به استان اصفهان منتقل گردید و از سال 1358 به افتخار بازنشستگی نایل آمد و سالهای پایانی عمر را در اصفهان زندگی می كرد.

دكتر خوئی نه تنها مدیری لایق و پاكدامن بود، بلكه از قدرت خلاقیت و ابتكار خاصی نیز برخوردار بود؛ آنطور كه مرحوم دكتر مرتضی قلی ارشدی نظرات او را در بسیاری از مسائل و معضلات جویا می شد و به دفعات بررسی یا بازرسی از فعالیت های استانهای دیگر را از او می خواست. او مدیری بود كه در دل كارمندان خود جای داشت و همواره از اعتبار ویژه ای در نزد مقامات استانی و وزارتخانه برخوردار بود. در مقابل مافوق كرنش نمی كرد و استقلال اجرائی دامپزشكی، جزء لایتجزای وجود او بود آن طور كه در دوران خدمت خود در كردستان بخش عمده انرژی و فعالیت او صرف مبارزه برای اعتلای دامپزشكی و مقابله با دست اندازی ها می گردید.

وی مردی بود نكته سنج و بذله گو. به یاد دارم كه در یكی از همایش های رؤسای دامپزشكی استانها، مرحوم دكتر ارشدی یكی از همكاران فعال را برای دبیر كلی جامعه دامپزشكان در نظر داشت و نظر مسئولان استانی خود را جویا شد. اتفاقا آن فرد نیز در جمع حاضر بود ولی یكی از حضار صفت شاخص آن كاندیدا را پرسید. مرحوم دكتر ارشدی ضمن تجلیل و تكریم بسیار از سجایای او، از پی گیری و دوندگی وی در پیش برد امور یاد كرد. دكتر خوئی اجازه خواست و گفت: اتفاقا ما كسی را می خواهیم كه ندود؛ بلكه هرجا می رود درها به روی او باز شود. به دنبال همین گفته و نشست مرحوم دكتر محمد حسین میمندی نژاد به دبیركلی جامعه دامپزشكی رسید.

هرچند از دكتر خوئی یادگارهای ساخت و ساز زیادی در كرمانشاه و كردستان و اصفهان بجای مانده، ولی بزرگترین یادمان او سیره و اخلاق حسنه ای است كه در خاطر كارمندانی كه با او همكار بودند، باقی مانده و برای نسل های بعد نیز بازگو شده است. به دوران خدمت مردی بود بلندنظر، گشاده دست، نان رسان، قدرشناس خدمت افراد و صاحب سفره. در سالهائی كه حقوق افراد بصورت دستی پرداخت می شد او برای آنكه كاركنان حقوق خود را به موقع و بدون كم و كاست دریافت دارند، حقوق و مزایای پرسنل را خود دریافت می نمود و به موقع شخصا به كاركنان دامپزشكی پرداخت می نمود. معمولا حقوق را در یخدان و در كنار یخ به محل كار كارمندان می برد و بصورت نمادین و بصورت قدردانی از زحمات طاقت فرسائی كه قلب آنان را سوزانده است، پول خنك را به افراد می داد.

فرزندان دكتر خوئی همه تحصیل كرده و اهل كمال هستند كه متاسفانه یكی از آنان، دكتر مهران خوئی كه در تیم جراحی آقای دكتر ماندگار به عنوان متخصص بیهوشی كار می كرد و اخلاق پزشكی او زبان زد خاص و عام بود، در حین كار دچار سكته مغزی شد و با وجود آنكه بیش از 6 ماه در كومای كامل بود و هیچ كدام از پزشكان را به بهبودی او باور نبود، معهذا دوباره چشمان خود را باز نمود و دوران بحران را تا حدی پشت سر گذاشته ولی هنوز قادر به رجعت به كار جراحی نیست. و من نمی دانم که چرا پروردگار عالم چنین برای انسان های شریف مقدر ساخته که عمر را در نهایت سختی به سر برند. آقای دکتر خوئی سالها با فرزند نیمه فلج و ناتوان از درست صحبت کردن سر کرد و همیشه از شرایط حاکم رنج برد.

متاسفانه آقای دکتر خوئی در فروردین ماه سال 1395 بدرود زندگی گفت و امروز تنها همسر اوست که در سنین کهولت به پرستاری و نگهداری از دکتر مهران می پردازند. برای بانو خوئی آرزوی توفیق و سلامت داشته و رجاء واثق دارم كه همكاران جوان ما نیز همچون پیشینیان خود پندار نیك و كردار نیك را فراراه زندگی خود خواهند داشت.

 

دكتر كامران افشار

خردادماه 1397
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
آرزوی سلامتی و بهروزی برای استاد ارجمند جناب دکتر افشــــارپاد که از مفاخر جامعه ی دامپزشکی هستند.
حسین ترابی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
با ارادت فراوان خدمت جناب دکتر افشارپاد و آرزوی سلامتی و شادی برای ایشان و جناب دکتر رجبعلی رستگار یاد رفتگان دکتر ملجایی، دکتر نیکنام ، دکتر زهری، دکتر رعنایی،دکترخرمی و دکترمیربابایی که حق استادی به گردن من و بسیاری دبگر داشتند را گرامی میداریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
0
0
اولین بار ازدوستی شنیدم که دکترافشارپاد در فلان سمینار اینطور گفتن. من پرسیدم دکتر افشارکیه؟دوستم گفت چطور افشار پاد بزرگ را نمیشناسی؟ بعدها با رکتر افشار آشنا شدم.همکار شدم.از ایشون آموختم.وبعدها فعمیدم افشار پاد چرا بزرگ هستن. بزرگان دیگری هم در دامپزشکی داریم قدرشون رو نمیدونیم.آدم کوچولوها میخوان دامپزشکی رو تا کجا ببرن.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
استادگرانقدرجناب دکترافشارلذت بردم ازمقاله .خداحافظ شماباشد.ازحکیم مهر هم ممنون.
افلاطون
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
سلام.شنیدم دکتر افشار پاد به رحمت خدا رفتند . خدایش او را بیامرزد و روحش قرین آرامش باد.
نظر شما
ادامه