کد خبر: ۴۲۵۳۵



مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: ۲ نفر در استان به بیماری خطرناک تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر نادر پرور» گفت: با توجه به بروز 2 مورد ابتلای انسانی به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان، پیشگیری مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این بیماری است.

وی تب کریمه کنگو را یک بیماری مشترک بین انسان و دام بیان کرد و افزود: در ایران بیشترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام‌های آلوده بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها کنه است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند، به همین دلیل تب کریمه هم از اواخر فروردین ماه تا اوایل پاییز بیشترین میزان شیوع را دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد علائم این بیماری نیز گفت: این بیماری جز تب مختصر و گذرا معمولا علائم دیگری در دام ایجاد نمی‌کند و چون تب نشانه‌‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند، ضمنا تلفاتی نیز در دام‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه ویروس بیماری در خون و بافت‌های بدن حیوان مبتلا وجود دارد، بیان داشت: در این مدت، انجام کارهایی مثل شاخ‌بری، پشم‌چینی، کشتار دام های مبتلا و هرگونه فعالیتی که سبب تماس افراد با خون و سایر بافت‌های آلوده‌ دام‌ها شود می‌تواند سبب انتقال آلودگی شود.

این مقام مسئول با تصریح اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می‌رود، خطرنشان کرد: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شوند و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است، سبب بیماری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان به دامداران، شاغلین کشتارگاه‌ها، مراکز بسته‌بندی، میادین عرضه دام زنده و سایر مشاغل مرتبط توصیه کرد: به دلیل تشخیص ندادن بیماری در دام مبتلا به کارکنان و شاغلین این اماکن توصیه می‌شود از وسایل ایمنی فردی همچون لباس کار، کلاه، ماسک، دستکش، چکمه در هنگام کار با دام استفاده کنند.

این مقام مسئول مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک را رعایت مدت زمان پیش سرد در کشتارگاه برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه کشتارگاه شهرستان‌های سنقر، پاوه و کشتارگاه صنعتی دام بیستون کرمانشاه که مسئول تامین گوشت شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه و هرسین است مجهز به سالن پیش سرد است و لاشه پس از استحصال به مدت 24 ساعت در این اتاق‌ها به منظور طی پروسه جمود نعشی نگهداری می‌شود که این مهم خود باعث افزایش کیفیت لاشه، افزایش ماندگاری، ضد‌عفونی شدن و نهایتا از بین رفتن این بیماری می‌شود و از این بابت هیچگونه نگرانی برای مصرف‌کنندگان عزیز نداریم.

وی گفت: خوشبختانه رایزنی‌های لازم با فرمانداران و شهرداران برای تسریع در تجهیز کشتارگاه‌ها به سالن پیش سرد به عمل آمده است.

دکتر پرور به سایر هم استانی‌ها توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 در یخچال خانگی (با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری و سپس مصرف نمایند.

وی در ادامه با اشاره به وجود کنه‌ها در مراتع خاطرنشان کرد: دوست‌داران طبیعت و گردشگران مناطق طبیعی به منظور جلوگیری از گزش کنه‌های مراقبت های لازم را به عمل آورده و در صورت گزش در سریعترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان از سم پاشی دام و جایگاه نگهداری دام به عنوان مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری برشمرد و اظهار داشت: انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی 15 روز را تا پایان فصل تابستان از راه‌های مقابله با این بیماری است و این کارعلاوه بر از بین بردن

انگل‌های خارجی بدن دام باعث پیشگیری از بیماری‌های تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و سایر بیماری‌های دامی و مشترک می شود.

این مقام مسئول با اشاره به انجام سم پاشی رایگان در بیش از 800 روستا تصریح کرد: این سم پاشی با اولویت مناطق زلزله زده، پر خطر، گرمسیری و مناطق آلوده با همکاری بخشداران و خود پرورش دهندگان انجام شده است و در این طرح بیش از 10 هزار لیتر سم به مصرف رسیده است.

وی اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکار‌های موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح کف، سقف و دیوارهای جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر و تزاید کنه ها ناامن کرده و موجب تسریع در رسیدن سموم و شعله به کنه‌ها می‌شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهد و در جایگاه دام نیز نباید هیچ‌گونه وسیله‌ اضافه‌ای نگهداری شود، چراکه این‌ها مکان‌های مناسبی برای مخفی شدن و تخمگذاری کنه‌ها هستند.

دکتر پرور با تاکید بر لزوم ذبح دام‌ها به صورت بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی در کشتارگاه تصریح کرد: از کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و مراکزی که تحت نظارت دامپزشکی نیستند، جدا خودداری شود.


 

نظر شما
ادامه