کد خبر: ۴۲۵۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
کارشناس دفتر خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:
«شادی جناب» افزود: جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد، از وظایف شهرداری بوده و شهرداری موظف به ساماندهی كنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب شهری است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: متولیان سازمان دامپزشکی کشور در حال تدوین و نهایی‌سازی یک دستورالعمل مشترک میان سازمان و همچنین شهرداری هستند تا برای یک بار هم که شده، به شکل جدی به معضل ساماندهی سگ‌های بدون صاحب ورود کنند. از دیگر سو، مسئولان شهرداری نیز نسبت به نتایج این دستورالعمل خوش‌بین بوده و انتظار ابلاغ آن را می‌کشند.

 «شادی جناب» کارشناس محیط زیست شهری دفتر هماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور است که به حکیم مهر می‌گوید: «مطابق قانون جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد از وظایف شهرداری است.» از نظر او چنانچه دستورالعمل مذكور بر اساس قوانین شهرداری و در چارچوب وظایف آنها تدوین شده باشد و همچنین مورد تایید سازمان شهرداری‌های و دهیاری‌های كشور و ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان باشد، شهرداری‌ها ملزم به اجرای آن خواهند بود.

حکیم مهر: موضوع سگ‌های بدون صاحب یکی از مسائل مهمی است که نیاز به توجه جدی دارد. ارزیابی شما از لزوم ساماندهی این حیوانات چیست و این مسأله چقدر برای شهرداری اولویت دارد؟

بند 15 ماده 55 قانون شهرداری، جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و حیوانی و...، جمع‌آوری حیوانات بدون صاحب و دفع حیوانات مریض، مزاحم و ولگرد را از وظایف شهرداری دانسته است. شهرداری موظف به ساماندهی كنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب شهری است.

ساماندهی این حیوانات در هر شهر به لحاظ كنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و ایجاد امنیت روانی شهروندان بر اساس روش‌ها و استاندارد‌های علمی با رعایت حقوق حیوانات دارای اهمیت بسیار بوده و شهرداری‌ها ملزم به رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور هستند.

حکیم مهر: برنامه‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به منظور ساماندهی این سگ‌ها چیست؟

سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور با هدف ارتقاء بهداشت عمومی شهری و همچنین استفاده از روش‌های نوین، علمی و انسانی اقدام به ایجاد استراتژی‌های كلان در این خصوص برای شهرداری‌‌ها و همچنین نظارت‌بر عملكرد آنها می‌نماید. در این راستا این سازمان با همكاری سازمان دامپزشكی، دیگر دستگاه‌ها و متخصصین مرتبط با این امر، اقدام به بروزرسانی دستورالعمل‌های موجود و تدوین دستورالعمل مركز كنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب نموده است كه پس از تصویب این دستورالعمل توسط ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان به شهرداری‌های كشور جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

حکیم مهر: اخیراً گروه‌های داوطلبانه و سازمان‌های مردم نهاد با نیت خیر اقدام به جمع‌آوری این سگ‌ها در اماکن خاص نموده تا به آنها خدمت‌رسانی کنند. اگرچه این کار بسیار پسندیده است، اما گویا هیچ یک از این اماکن دارای پروانه بهداشتی یا مجوز فعالیت نیستند. این مجوز باید از سوی کدام نهاد صادر شود و شهرداری در این خصوص چه کارهایی انجام داده است؟

به طور كلی سازمان‌های مردم نهاد مجوز فعالیت‌های خود را از وزارت كشور دریافت می‌نمایند، اما با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از وضعیت كنونی در خصوص نگهداری سگ‌های بدون صاحب، مجوز‌های بهداشتی لازم از سازمان دامپزشكی می‌بایست اخذ گردد. در تدوین دستورالعمل جدید كه توسط دبیرخانه ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان (دفتر هماهنگی امور عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری‌ها) تدوین شده است، مراكز ساماندهی، كه توسط شهرداری‌ها احداث و مدیریت می‌گردد، شهرداری‌ها را ملزم به اخذ پروانه بهداشتی از سازمان دامپزشكی نموده است كه خود این امر باعث بهبود روند اجرای كنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب می‌شود.

حکیم مهر: در صورت تدوین این دستورالعمل، آیا شهرداری نیز آن را اجرا می‌کند؟

چنانچه دستورالعمل مذكور بر اساس قوانین شهرداری و در چارچوب وظایف آنها تدوین شده باشد و همچنین مورد تایید سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور و ستاد مركزی كنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان باشد، شهرداری‌ها ملزم به اجرای آن خواهند بود.

حکیم مهر: به طور کلی میزان تعاملات شهرداری و سازمان دامپزشکی به منظور ساماندهی وضعیت سگ‌های بدون صاحب چقدر است؟

سازمان شهرداری‌ها و سازمان دامپزشكی در حال تلاش برای بهبود تعاملات بوده و در آینده نزدیك با همكاری بیشتر این دو دستگاه روند اجرای كنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب با موفقیت صورت خواهد پذیرفت.

حکیم مهر:‌ وظیفه سایر سازمان‌ها در این خصوص چیست؟

برای اجرای طرح كنترل جمعیت سگ‌های بدون صاحب، باید تمامی دستگاه‌ها و تشكل‌های مردم نهاد به صورت زنجیره‌ای با همكاری یكدیگر به وظایف خود عمل نمایند و این مستلزم آن است كه ابتدا وظایف و نقش هر دستگاه به طور كامل مشخص شود كه این موضوع در دستورالعمل جامع مركز نگهداری كنترل جمعیت و ساماندهی سگ‌های بدون صاحب پیش‌بینی و در دست اقدام است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۹
0
0
کار اصولی که نمیکنید
به اسم مجوز از مردم پول بستانید
نظر شما
ادامه