کد خبر: ۴۲۵۱۸



مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از وظایف دامپزشکی در زمینه بهداشت مواد غذایی کنترل و نظارت بر مواد خام پروتِئینی است و تا زمانی که فرآوردهای دامی، خام و حرارت ندیده‌اند نظارت بر آنها بر عهده دامپزشکی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر عبدالله بهمنش» با بیان اینکه حدود 200 واحد عرضه کننده مواد لبنی سنتی در استان فعالیت دارند، افزود: دستگاه‌های صادر کننده مجوز پروانه کسب از دامپزشکی برای هیچکدام از این واحدها از دامپزشکی استعلام نگرفته و از نظر این اداره صنوف عرضه مواد لبنی در استان بدون مجوز هستند.

وی با اشاره به اینکه این صنوف در صورت خرید دستگاه پاستورریزه یا حمل شیر به کارخانه برای تبدیل به فرآورده لبنی، اجازه ادامه فعالیت دارند، اظهار کرد: در صورت محرز شدن تخلف نمونه‌های آزمایشگاهی مبنی بر غیر قابل مصرف بودن شیر خام عرضه شده در این صنوف، متخلفان به مراجع قضایی معرفی و با همکاری دیگر دستگاه‌های ذیربط از جمله دانشگاه علوم پزشکی و اتاق اصناف از ادامه فعالیت آنان جلوگیری می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برخی مراکز عرضه لبنیات سنتی از نظر دامپزشکی مجوز فعالیت نداشته و اجازه حمل و توزیع شیر خام را نیز ندارند، تصریح کرد: به منظور تامین سلامت مردم کار نمونه برداری از این واحدها در سراسراستان انجام گرفته و در آزمایشگاه دامپزشکی در حال بررسی است که به محض مشخص شدن نتیجه به اطلاع مصرف کنندگان خواهد رسید.

دکتر بهمنش با اشاره به اینکه این واحدها به خاطر نداشتن دستگاه پاستوریزه شیر فاقد صلاحیت کار هستند، اضافه کرد: شیر بعد از دوشیده شدن حتما باید جوشانده و یا به کارخانه شیر ارسال شود که در غیره این صورت موجب ازدیاد بار میکروبی و فاسد شدن شیر می‌شود.


نظر شما
ادامه