کد خبر: ۴۲۳۸۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
دامپزشک مسئول یک داروخانه دامپزشکی در بیرجند:
زمانی که دامدار به داروخانه مراجعه می‌کند، شاید نتواند قیمت داروها را به صورت نقدی پرداخت کند و مسئول داروخانه، به علت به خطر افتادن دام‌ها دارو را به دامدار می‌دهد ...



حکیم مهر: داروخانه‌های دامپزشکی قطب و مرکز تخصصی داروی دام‌ها است که به صورت تخصصی دسترسی دامداران را به داروها امکان پذیر می‌سازد. با توجه به اینکه شغل اصلی بسیاری از مردم خراسان‌جنوبی دامداری است، حضور داروخانه‌های دامپزشکی به ویژه در مناطق محروم استان از اهمیت بالایی برخوردار است. داروخانه‌های دامپزشکی در واقع پل ارتباطی بین دامداران و داروی مورد نیاز برای دام است که با وجود افراد متخصص در آن‌ها، این دارو با اطمینان بیشتری به دست دامداران می‌رسد.
 
به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در این گزارش سعی شده است مشکلات داروخانه‌های دامپزشکی و اهمیت حضور آنان در استان بررسی شود.

آمار بالای دامپزشکان مبتلا به بروسلوز، گویای پر مخاطره بودن این شغل است

«دکتر علیرضا نوری مقدم» مسئول فنی داروخانه دامپزشکی و مدیرعامل شرکت پخش دارویی بیرجند گفت: هرچند پیشوند دام در کنار نام پزشک در نگاه عمومی جامعه نشانه سروکار داشتن دکتر دامپزشک با دام است، اما واقعیت این است که در چرخه بیماری‌ها و جلوگیری از شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین دام و انسان و نیز در کنترل و بازرسی صنایع غذایی به خصوص با منشاء دامی، دامپزشک نقش اول را بازی می‌کند .

وی افزود: باتوجه به اینکه تامین غذای سالم از نظر اجتماعی و اقتصادی در درجه اول اهمیت استراتژیک قرار دارد، می‌توان گفت تامین مواد غذایی سالم و بهداشت انسان وظیفه اصلی دامپزشک است .

این مسئول فنی داروخانه دامپزشکی بیان کرد: در عرصه سلامت جامعه و تامین غذای سالم دامپزشکان سربازان خط مقدم و به عبارت دیگر سنگرسازان بی سنگر عرصه سلامت هستند .

دکتر نوری مقدم ادامه داد: آمار بسیار بالای دامپزشکان مبتلا به بروسلوز و سایر بیماری‌های مشترک خود گویای پر مخاطره بودن این شغل است .

وی با بیان اینکه داروخانه دامپزشکی یکی از زمینه‌های فعالیت دامپزشکان است، افزود: دامپزشک در داروخانه موظف به رعایت تمامی قوانین و نظارت بر نحوه و شرایط نگهداری دارو در داروخانه و انبار از نظر رطوبت، گرما و تاریخ مصرف داروها است .

مدیرعامل شرکت پخش دارویی سرو دام بیرجند با بیان اینکه دامپزشک در ارائه دارو، ضدعفونی‌ها و نحوه مصرف آن دامدار نقش روشنگر و راهنما را دارد، تصریح کرد: یک دامپزشک با در نظر گرفتن تمامی فاکتورها و اشراف بر تداخل داروها با یکدیگر و با جیره غذایی دام، گاهی لازم است در زمان مصرف دارو توصیه به دستکاری فرمول جیره کرده و ضمن مشورت با دامپزشک معالج، همکار خویش را در جریان داروهای جدید اضافه شده به سیستم دارویی کشور قرار دهد .

دامپزشک، آخرین ناظر بر خطای انسانی در روند درمان دام

دکتر نوری مقدم اظهار کرد: دامپزشک باید سعی داشته باشد از مصرف بی رویه دارو که از نظر اقتصادی و نیز از نظر بهداشت و سلامت جامعه حائز اهمیت است، بپرهیزد .

وی ادامه داد: آخرین ناظر بر خطای انسانی در روند درمان دام، دامپزشک داروخانه است و به عنوان دیده بان سازمان دامپزشکی کشور موظف به گزارش کانون‌های درگیری بیماری در منطقه است.

عدم برگشت سرمایه، مهم‌ترین مشکل مسئولین داروخانه

«دکتر نرجس عباس‌آبادی» دامپزشک مسئول داروخانه دامپزشکی رویان بیرجند نیز گفت: با توجه به اینکه یکی از مشاغل اصلی در استان دامداری است، وجود داروخانه دامپزشکی ضروری است.

وی ادامه داد: در گذشته به افرادی که تخصص نداشتند و سرمایه داشتند مجوز داروخانه داده می‌شد، اما در حال حاضر افراد متخصص در این داروخانه‌ها حضور دارند.

دامپزشک مسئول داروخانه دامپزشکی رویان بیرجند با بیان اینکه حضور افراد متخصص در داروخانه دامپزشکی به فروش داروها کمک می‌کند، تصریح کرد: حضور دکتر دامپزشک برای ارائه توضیحاتی به دامداران در مورد نحوه استفاده داروها ضروری است.

دکتر عباس‌آبادی ادامه داد: با توجه به اینکه صنعت مرغداری رونق دارد، نیازمند این هستیم که در استان داروخانه‌های فعالی داشته باشیم، در غیر این صورت دامداران و مرغداران از خارج از استان داروهای دام خود را تهیه می‌کنند.

قیمتی که دامداران از عهده آن برنمی‌آیند

وی اظهار کرد: در صورتی که در استان داروخانه‌های دامپزشکی فعال نباشند، هزینه اضافی بر دوش دامداران تحمیل شده و مجبور هستند داروی خود را از خارج استان تامین کنند.

دامپزشک مسئول داروخانه دامپزشکی رویان بیرجند بیان کرد: قیمت داروها برای دامداران گران است و بسیاری از دامداران از عهده قیمت داروها برنمی‌آیند.

دکتر عباس‌آبادی با اشاره به مشکلات داروخانه‌های دامپزشکی، اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل این داروخانه‌ها، عدم برگشت سرمایه برای داروخانه‌دار است.

وی بیان کرد: زمانی که دامدار به داروخانه مراجعه می‌کند، شاید نتواند قیمت داروها را به صورت نقدی پرداخت کند و مسئول داروخانه، به علت به خطر افتادن دام‌ها دارو را به دامدار می‌دهد اما پس از مدتی ممکن است به علت تلفات دام‌ها، دامدار بخشی از سرمایه خود را از دست دهد و به این ترتیب مسئول داروخانه ضرر می‌کند.

دامپزشک مسئول داروخانه دامپزشکی رویان بیرجند اظهار کرد: به این ترتیب مشکل اصلی مسئولین داروخانه‌ها، عدم برگشت سرمایه است که آنان را با مشکلات مالی روبرو می‌کند.

فعالیت ۱۳ داروخانه دامپزشکی در خراسان‌جنوبی

«دکتر فاطمه صباغ زاده» رییس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های اداره‌ کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: 13 داروخانه دامپزشکی در سطح استان فعال هستند.

وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی، نظارت مستمر ماهانه و ارزیابی شش ماهه مراکز بهداشتی، درمانی و ممیزی داروخانه‌های استان را هر ساله انجام می‌دهد.

رییس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی بیان کرد: حضور داروخانه‌های نسبت به جمعیت دام استان که در حال حاضر با بحران خشکسالی مواجه است، بسیار اثرگذار است.

دکتر صباغ زاده با بیان اینکه سطح دسترسی دامداران در سطح استان به میزان کافی وجود دارد، تصریح کرد: به دامداران توصیه می‌کنیم با مراجعه به کلینیسین‌های دامپزشکی داروی مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست سازمان دامپزشکی بر مصرف منطقی داروها و به خصوص آنتتی بیوتیک‌ها است و با توجه به اینکه مصرف نابجای آنتی بیوتیک‌ها باعث ایجاد مقاومت میکروبی می‌شود، از دامداران درخواست می‌کنیم از استفاده خودسرانه دارو بپرهیزند و برای درمان دام بیمار خود به مراکز معتبر دامپزشکی مراجعه کنند.

رییس اداره دارو و درمان و آزمایشگاه‌های اداره‌کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی یادآور شد: از دامداران درخواست می‌کنیم بدون نسخه به داروخانه‌ها مراجعه نکنند تا با مشکل مواجه نشوند.

داروخانه‌های دامپزشکی خط مقدم جبهه مبارزه با بیماری‌های دام بوده، بیماری‌هایی که بسیاری از آن‌ها بین انسان و دام مشترک است و به این دلیل نیازمند رسیدگی و بررسی مشکلات پیش رو هستند.


 

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
1
جالبه داروخانه خط مقدم مبارزه با بیماریهای دام است!!!!! دیگه علنا کلینسین رو حذف کردید.متاسفم براتون که اینقدر مافیای دارویی روتون تاثیر گذاشته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
داروخانه خط مقدم مصرف خودسرانه و بی رویه داروهای دامی است و دامدار بدون مراجعه به کلنسین دارو را به راحتی بدون نسخه به هر اندازه بخواهدتهیه میکند . وضعیت مصرف دارو در دامداری و مرغداریهای کشور واقعا معضل بزرگیست و صدای آن بعدا در خواهد آمد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
واقعا با این حجم بالای داروخانه ها ی استان چقدر کار استان خراسان جنوبی در این زمینه سخته
13 داروخانه در سطح استان......
ناشناس
|
Japan
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
1
سلام متاسفانه همکاران کلنیسین درحال فروش دارو بدون مجوز هستند چه انتظاری میشه از داروخونه ها داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
سیاه نمایی تا کجا!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
این رو هم اضاف کنین که هر شل دارویی که میگیرن چند تا هدیه یا اشانتیون میگیرن ...
بعدا پیش همه قسم میخورن این دارو فقط 5 درصد واسه شون سود داره .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
عده محدودی از باقی مانده دارویی اطلاع دارند،فقط همین بس که با این سبک کار داروخانه ها و حمایتی که از این صنف مظلوم میشود به کار بردن این جمله که دامپزشکی سربازان گمنام سلامتی هستند سخن گزاف و خنده داری است.هر حجم دارو که دامدار بخواهد در اختیارش قرار میگیرد و داروخانه دار هم هیچ ترس و نگرانی ندارد.
وقتی مرجع صادر کننده پروانه تاسیس و مسئول فنی نظام دامپزشکی است و هیات بدوی رسیدگی به تخلفات هم نظام داپزشکی است آیا می توان انتظار بازدارندگی داشت
آن صدا که به جایی نرسد فریاد است.......
نظر شما
ادامه