کد خبر: ۴۲۳۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی قوچان، زنجان، آذربایجان شرقی و شوط

 

رئیس شبکه دامپزشکی قوچان:
دامداری‌های روستایی قوچان ساماندهی می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی قوچان از طرح ساماندهی بهداشتی دامداری‌های روستایی در این شهرستان خبر داد.

محمد سیاح در جلسه مسئولان ادارات و دامداران روستاهای بخش باجگیران اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش اعظم دام‌های کشور در واحدهای روستایی پرورش داده می‌شوند، بهبود وضعیت بهداشتی اماکن دامی از ضروری‌ترین اقدامات برای بهره‌برداری بیشتر از منابع دامی کشور است.
رئیس شبکه دامپزشکی قوچان تصریح کرد: طرح بهسازی و نوسازی اماکن دامی و سامان‌دهی بهداشتی دامداری‌ها از طرح‌‌‌های سودمند بوده که در دستور کار این شبکه قرار گرفته است و از مزایای این طرح افزایش تولید شیر و گوشت باکیفیت و همچنین افزایش بهره‌وری تولید و سطح درآمد و اشتغا‌ل‌زایی بیشتر است که موجب استقبال و دلگرمی دامداران عزیز و اعتماد آنان به مسئولان است.
سیاح گفت: عوامل محیطی نظیر تغذیه دام، شرایط نگهداری و مدیریت دامداری‌ها از مواردی هستند که سبب افزایش تولیدات دامی می‌شوند و تا زمانی که نگهداری دام از شرایط مناسب و اصولی برخوردار نباشد استعدادهای بالقوه دام درحد لازم و آن طور که باید خود را نشان دهد بروز نمی‌کند.
این جلسه با همکاری بخشداری باجگیران، مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، صندوق مهر امام رضا (ع) و کمیته امداد امام خمینی(ره) درچند روستا با هدف ساماندهی بهداشتی دامداری‌های روستایی برگزار شد و هر یک از ادارات و نهادهای مربوطه با برنامه‌ریزی دقیق و اصولی به این مورد اشاره داشتند.
مسئولان کمیته امداد و صندوق مهرامام رضا (ع) از اعطای تسهیلات بانکی ویژه به‌خصوص به جوانان بیکار در روستاها اشاره داشتند که در قالب این طرح تمام دامداران و دامداری‌هایی هر روستا شناسایی شده تا زیر پوشش اجرای پروژه‌های ذی‌ربط قرار بگیرند و برای هر یک از دامداری‌های روستایی، مجوز بهسازی و نوسازی صادر شود و اقدامات لازم به منظور بهداشتی شدن دامداری‌ها توسط دامداران صورت ‌گیرد که در همین ارتباط نهاده‌هایی مورد نیاز با تسهیلات بانکی همراه با توصیه‌های فنی و تخصصی و در اختیار دامداران قرار گیرد.

 

-----------------------------------------------

 

زنجان، میزبان هیات دولت/ مدیرکل دامپزشکی استان: نتیجه حضور هیأت دولت در زنجان حل ریشه‌ای مشکلات است
 
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به تجربه دو دور سفر استانی هیات دولت و بررسی مشکلات موجود در این مناطق، گفت: تجربه این سفرها نشان داد که نتیجه این سفرها، حل ریشه‌ای مشکلات موجود در مناطق مختلف است.
محمدرشید کرمی  با اشاره به سفر قریب‌الوقوع هیأت دولت به استان زنجان، اظهار کرد: مدیران باید از حضور هیات دولت و وزرا در استان و شهرستان‌ها هم‌چنین مناطق محروم استفاده کنند و برای حل مشکلات راهکارهای مناسبی اتخاذ کنند.
وی با تاکید برضرورت پوشش همه جانبه پروژه‌های مصوب استانی افزود: بدین ترتیب با این پروژه‌ها پیشرفت و توسعه استان در همه زمینه‌ها محقق می‌شود. البته باید کوشید این پروژه‌ها در راستای توسعه و اعتلای استان بسیاری از مشکلات موجود را برطرف کند.
این مقام مسوول، سفرهای استانی هیأت دولت را بی‌سابقه برشمرد و افزود: سفرهای این‌چنینی دولت نهم و دهم باعث شد تا دولت‌مردان از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شوند و این مشکلات را در کمیته‌ها و جلسات استانی برطرف کنند. وزرا وشخص رییس جمهور از نزدیک توانسته‌اند مشکلات را در بخش‌های مختلف و حوزه‌های گوناگون شناسایی و مطرح کنند که ابتکار دولت دراین‌باره موثر بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان، حضور دولت‌مردان در بطن جامعه را از دیگر برکات سفر هیات دولت به استان‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: حضورهیات دولت در مناطق محروم و رصد وضعیت استان‌ها از نزدیک در برنامه‌ریزی‌ها تاثیر مثبتی داشته و نه تنها در این برنامه‌ریزی‌ها مسائل گوناگون مدنظر قرار گرفته شده، بلکه مردم نیز به حل مشکلات خود امیدوار شده‌اند.
کرمی با بیان اینکه معمولاً در سفر هیات دولت به استان‌ها، مباحث عمرانی، کلان و امور زیرساختی و بهداشتی توجه می‌شود، گفت: در این راستا، دامپزشکی نیز برای این دور از سفرها، پروژه‌های کلی و کلانی را در نظر گرفته است.
به گفته وی، چون غالب مصوبات دور اول و دوم سفرهای استانی رییس‌جمهور و هیات دولت عمرانی بوده است از این‌رو این سازمان نیز در دو دور از سفرهای استانی طرح و مصوبه‌ای نداشته است.

 

----------------------------------------------

 

نبود همکاری مانع تبدیل کشتارگاههای سنتی آذربایجان شرقی به صنعتی است


دکتر بهراد زندیه با بیان اینکه رویکرد اصلی اداره کل دامپزشکی استان صنعتی کردن کشتارگاه ها است، افزود : در 10 ماه گذشته، کشتارگاه های سنتی باسمنج، خسروشهر، آذرشهرو گوگان تعطیل و به کشتارگاه سردرود نیز سه ماه مهلت داده شده که به زودی با اتمام این فرصت تعطیل می شود.

وی با بیان اینکه اداره کل دامپزشکی مصمم به تعطیل کردن کشتارگاه‌های سنتی باقی مانده است، اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد ساماندهی کشتارگاه های استان، هفت کشتارگاه صنعتی در شهرستان‌های تبریز، بناب، مراغه، مرند، اهر، کلبیر و میانه ایجاد می‌شود که دو کشتارگاه صنعتی تبریز و بناب هم اکنون فعال بوده و به تنهایی توانایی تامین گوشت مورد نیاز استان را دارند.

وی خاطر نشان کرد: کشتارگاه های سنتی از نظر بهداشتی در سطح بسیار پایینی قرار داشته و بار میکروبی بالایی دارند ولی در کشتارگاه‌های صنعتی ذبح دام در شرایط کاملا بهداشتی و با دستگاه های پیشرفته و با نظارت دامپزشکان انجام می‌شود.

زندیه اضافه کرد: هم اکنون گوشت مورد نیاز شهرستان‌هایی که کشتارگاه‌های آنها تعطیل شده از کشتارگاه های تبریز و بناب به صورت صنعتی تامین و گوشت را در محل قصابی ها تحویل و هزینه ایاب و ذهاب نیز بر عهده کشتارگاه است.

 

----------------------------------------------

 

بیش از 3000 راس دام در عید قربان توسط اکیپهای دامپزشکی آذربایجان شرقی بازرسی گردید
 
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان شرقی، از نظارت شرعی و بهداشتی بر ذبح بیش از 3000 راس دام در عید قربان توسط اکیپهای دامپزشکی خبر داد و افزود که از این تعداد 2328 راس گوسفند و بز و 849 راس گاو و گوساله بودند.
دکتر عیسی کریمی گفت: 101 اکیپ دامپزشکی در استان بر ذبح دامها نظارت داشتند که در تمامی این اکیپها یک روحانی بر ذبح شرعی دامها نظارت می نمود.
وی افزود: در این تعداد از بازرسی ها بیش از 700 کیلوگرم از گوشتهای قربانی و همچنین تعداد 850 عدد آلایش شامل ریه، کبد و کلیه به دلیل غیر قابل مصرف بودن ضبط  و معدوم گردید.
وی در پایان ضمن تشکر از همکاری شهروندان عزیز در بازرسی ها از مردم استان خواست به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماریهای مشترک بین انسان و دام فراورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکی تهیه نمایند.

 

-----------------------------------------------

 

رییس جدید شبکه دامپزشکی شهرستان شوط معرفی شد
 
طی حکمی که از سوی دکتر شهرام دیلمقانی مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی صادر شد، مالک باقرزاده به سمت رئیس جدید شبکه دامپزشکی شهرستان شوط منصوب و مشغول بکار شد.

همچنین طی مراسمی با حضور کارکنان و تعدادی از مدیران و مسئولین ستادی و شهرستانی از زحمات رئیس قبلی تقدیر و تشکر بعمل آمد.

 

نظر شما
ادامه