کد خبر: ۴۲۲۷۰
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تحلیلی بر وضعیت معیشتی نابسامان دانش‌آموختگان رشته دامپزشکی:
بهبود نسبی وضعیت خانواده دامپزشکی، نیاز به یک تحول مدیریتی دارد و ادامه چنین روندی، مسلماً به وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی اعضای این خانواده خواهد انجامید ...
 

سفره کوچک خانواده دامپزشکی!

 

حکیم مهر: چند سالی است که وضعیت معیشتی اعضای خانواده دامپزشکی، حال و روز خوشی ندارد. هر چند سوء مدیریت برخی مدیران و متولیان این حوزه را می‌توان در ایجاد چنین شرایطی مؤثر دانست، ولی به نظر می‌رسد مهمترین دلیل این امر، بزرگ شدن اعضای این خانواده و کوچک شدن نان درون سفره باشد!

خانواده پرجمعیت 10 نفره‌ای را فرض بفرمایید که بخواهند با مبلغ ماهانه 500 هزار تومان امرار معاش نمایند؛ هر چند مدیریت سرپرست خانواده می‌تواند در بهبود وضعیت اعضای این خانواده اندکی موثر باشد، ولی مسلماً نمی‌توان معجزه‌ای را از وی انتظار داشت.

وضعیت امروز دامپزشکی، حکایت چنین خانواده‌ای است! پذیرش روزافزون و بی‌رویه دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه‌های معتبر و غیرمعتبر آزاد و دولتی موجب شده است که سالانه هزاران دانش‌آموخته دامپزشکی راهی بازار کار شده و در واقع اعضای این خانواده، روز به روز بزرگتر گردد.

از سویی دیگر، خشکسالی، سیاست‌های غلط اقتصادی دولت‌ها، کاهش جمعیت روستایی و تغییرات فرهنگی رخ داده در بین روستاییان، همگی سبب کاهش روزافزون جمعیت دامی کشور (به عبارتی نان درون سفره) گردیده است.

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به چنین شرایطی نگاه کنیم، در چنین وضعیتی نمی‌توان حداقل در کوتاه مدت، بهبود وضعیت معیشتی خانواده دامپزشکی را انتظار داشت. در عین حال، با مدیریت مناسب، می‌توان این اوضاع نابسامان را تا حدودی بهبود بخشید: ایجاد زمینه‌های کاری جدید برای دانش‌آموختگان دامپزشکی (واگذاری امور به بخش خصوصی، استفاده از مسئولین فنی بهداشتی در کارخانجات مرتبط با فرآورده‌های خام دامی و ...)، کاهش شدید و حتی توقف پذیرش دانشجوی دامپزشکی در دانشکده‌های دامپزشکی می‌توانند از مهمترین این اقدام‌ها باشند.

بهبود نسبی وضعیت خانواده دامپزشکی، نیاز به یک تحول مدیریتی دارد و ادامه چنین روندی، مسلماً به وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی اعضای این خانواده خواهد انجامید.

 
 
برچسب ها: دامپزشکی،
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
ناله کردن توفیقی نداره .اگه نمیتوانیم برید زیر نظر کمیته امداد.و گرنه باید بدانیم دنیا جای ضعیفا نیست توی جنگل گیاهی که زودتر به نور خورشید برسه بهتر رشد میکنه اونیکه هم زیر سایه گیاه بزرگ تره یا باید قد بکشه یا هم محکوم به فنایه.باید برا حقمون بجنگیم مفت به کسی ،چیزی نمیدن
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
ضعف مدیریت در تمام بخش های دامپزشکی مشهود و مثل خورشید پر نور است .
رقیه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
من امسال از رشته انگل شناسی دامپزشکی(کارشناسی ارشد) دوره ی روزانه با رتبه ی (۳۷) مجاز شدم،با شرایط حال حاضر نخونم بهتره یعنی!؟
دكتر اسمعيلي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
با سلام خدمت همكاران عزيز. لطفا آيه يأس نخوانيم! دامپزشكي براي افراد باسواد و داراي پشتكار و توانايي در دامپزشكي بسيار مناسب است. بنده بيش از ١٨ سال مشغول به كار دامپزشكي هستم و به دامپزشكان جوان توصيه ميكنم به دنبال كارهاي جديد در دامپزشكي باشيد زيرا نياز هاي صنعت و جامعه به دامپزشكي متحول شده و دامپزشكان نيز بايد در انتخاب هاي كاري خود اين تحولات جديد را مد نظر قرار دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
دکتر اسمعیلی عزیز خودت میدونی که به اصطلاح میگیم پروگنوز دامپزشکی خوب نیست والا مایوس بودن ناشی از همین اوضاع بد و عواقبش در آینده است
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
بنده ۱۵ ساله در دانپزشکی مشغول به کارم ده سال پیش با فراخوان سازمان دامپزشکی شرکت ممیزی تاسیس کردیم در کل کشور بعد ده سال به علت باند بازی و به هزار علت نامه تعطیلی ممیزی ها را زدند و باعث بیکاری صدها نفر شدند ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
دامپزشکی یک رشته تولیدی است و سازو کار یک شغل تولیدی را میطلبد. از آنجاییکه هیچ اراده ای واقعی برای مشاغل تولیدی وجود ندارد هیچ امیدی به بهبود در معیشت فارغ التحصیلان این رشته نباید بست. مملکتی که خوراک دامش را توسط دلالان ویژه تامین مینماید واکسنش را همین گونه گوشتش را بهمین نحو چه انتظار معجزه ای دارید؟. با 4 تا اسب و وسگ و گربه که نمیتوان از این رشته ارتزاق نمود.در 40 سال گذشته هیچگونه سرمایه گذاری علمی روی پرورش دام صورت نگرفته.هیچ مرکز تحقیقاقات دامی که روی ریشه کنی بیماریها بطور اصولی کار کند تاسیس نشده. وضع علمی دانشگاه هارا نگاه کنید که چه آموزشی داده میشود؟. بر هر دامپزشکی واجب است که اطرافیان خود را از واقعیات اسفبار این رشته پر بهاء در ایران آگاه نماید.بعلت بی تدبیری مسولین در بخش دامپروری ما شاهد کاهش تعداد دام و خارج شدن دامپروران قدیم از این شغل و اضمحلال نزدیک به کامل دامپروری میباشیم. لطف کنید به قیمت فرآوردهای دامی در کشور های مجاور نگاه کنید یک اماراتی اکنون که گوشت گران شده گوشت گوسفند را کیلویی 7درهم یعنی کمتر از 2 دلار میخرد. در ایران با دلار 5هزار تومان میشود 12 دلار. در سایر کشورهای مجاور هم همین است. در یک چنین وضعیتی تنها هنر دولت این است که برای تعدیل بازار از طریق دلال های ویژه گوشت وارد کند.از کجا؟ هند ارمنستان برزیل و.....خوش بحال دامپزشکان این کشور ها. مسلما وقتی زمینه ای برای یک شغل وجود نداشته باشد آن شغل بلا استفاده میگردد. تصور کنید تما مردم دندان نداشته باشند آنگاه شغل دنداپزشکی معنا دارد؟ آیا صلاح است کسی برود دندانپزشکی بخواند؟. ما هیچکاری برای دامپزشکی انجام نداده ایم تمام بیماریها سر جایشان هستند و باقی مانده دامپروران مقاوم به این شغل به سختی با آنها مبارزه میکند. این اوضاع واقعی این شغل است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
اگر دامپزشکی مثل من که 20 سال در این رشته در بخش های گوناگون فعالیت کرده یا هر دامپزشک مجرب دیگری ، امروز جوانی را به ادامه تحصیل در این رشته ترغیب نماید از نظر من هم به ان جوان و هم به کشور خیانت کرده .
یشواچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
همه اینها به کنار،کارشناسی در بخش بهداشت استان ........ بود که شدیدا نگران معیشت همکاران بود طوریکه کارفرما می خواست ماهی دو تومن حقوقو بده اما ایشان اصرار داشت که بیشتر از ۸۰۰ تومن حقوق نگیره؟!!
ایشان مدتی بعد بعلت دریافت زیرمیزی جهت صدور یک پروانه تحت پیگرد حراست قرار گرفت اما توسط رفیق فابریکش ................. به سمت رییس ................. ارتقا درجه یافت و عصرها هم به لطف همون رفقا ............... را بارزسی می کرد. کارفرمایان می گفتند که ما می خواهیم پول بدهیم ایشان چرا زورشان میاد!!

درد زیاد است
دکتر نوتاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
آقایان محترم :
سازمان دامپزشکی به اعتراضات چهارمین نتایج آزمونی استخدامی پاسخ نمی دهد !!!
حالا ما می خواهیم سازمان دامپزشکی وضعیت جامعه دامپزشکی را بهبود بخشد !!!!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
در بخش دولتی هم مناسفانه مدیران فقط بدنبال میز خودشان هستند و حتی بجای گرفتن حق همکاران (تسری) سد راه همکارا هستند و سنگ اندازی میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
سلام به همه همکاران عزیز و فداکار
آقا وقتی نیست آیه یاس خواندن داره، همکار عزیزم جناب آقای اسمعیلی که گفتی آیه یاس نخوان، من الان ۱۳ ساله فارغ التحصیل شدم ولی بعد شش سال کار کردن متوجه شدم برای زندگی مطمئن داشتن باید بروم بخش دولتی و سختی های بسیار کشیدم تا قبول شدم و بدهی های قبلی خود را پرداخت کنم و حالا در کنار کار دولتی یک کار پرورشی هم شروع کردم البته به جهت اینکه هزینه هاش برای من قابل پرداخت بود و اگرنه اگر بخش خصوصی بودم جرات چنین کاری را هم نداشتم.
همکارانی که از دانشگاه آزاد فارغ التحصیل می شوند حتی اگر بی سواد باشند بدلیل ساپورت مالی خانواده براحتی ۱۵ سال را می گذرانند ولی دوستانی که از دانشگاه دولتی فارغ التحصیل می شوند و حتی اگر دارای سواد بالایی هستند بدلیل عدم تمکن مالی مناسب معمولا به سمت بخش دولتی یا مسئولین فنی گرایش پیدا می کنند.
با این خشکسالی ها و از بین رفتن جمعیت دامی کشور کم کم همکاران با بیکاری شدیدی مواجه می شوند ما بخش دولتی ها هم دیگه داره بد میشه الان چهارماه از سال گذشته هنوز افزایش حقوق ما مشخص نشده و با وضعیت بازگشت تحریم ها احتمالا ما هم به پرداخت کم حقوق و تورم بالا باید خودمان را سازگار کنیم.
خوشبختانه هم مسئولین سازمان دامپزشکی کشور با هر حربه ای از افزایش حقوق بخش دولتی در دامپزشکی جلوگیری می نماید تا جهاد بتواند بیشتر به کارکنان خود پاداش و اضافه کار بدهد، برای دکتر صمصامی شجاع ارزوی موفقیت می کنم.
همکاران بهتره فکر کنیم این چند سال گذشته در کما لودیم تازه بیدار شدیم و اگر توانایی مهاجرت دارید برای زندگی بهتر بروید و اگر نه یا بدنبال بخش دولتی باشید یا رشته دیگر بخوانید و خودتان را نجات دهید.
نظام بی نظام دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
وقتی نظام دامپزشکی برای تاسیس مطب،شرایط مفصل از جمله متراژ مطب باید فلان قدر باشه می ذاره،بعید نیست که این قبیل سفره زیادتر هم بشن.فعلا هنوز نظام دامپزشکی از خاصیت ....... خود که خیلی از ارگانهای دولت این خاصیت رو داشته اند،دست بردار نیست.نظام با پول اعضا گذران می کنه،جالب اینه که شاخ هم نشون می ده!!! ............... حالا باید کلی شرایط امتیاز، .... ومتراژ مطب و کاشی تا یک و نیم متر و غیره رو برای نظام جور کنی،تازه آماده بشی بری تو طویله!!!بگو یه دفته شغل نداریم دیگه!!برای طویله رفتن سالها باید دوره های کوتاه مدت نظام بریم،و امتیاز بیاریم و سرمایه گزاری در شهر غریب هم بکنید که شاید نظام از ما خوشش بیاد ما رو بپسنده و بهش حق عضویت هم بدیم و بگیم ممنون که بعد این همه ادا و کاغذ بازی ...... گذاشتی ما بریم تو طویله!!! ......تر از نظام دامپزشکی رو ندیدم!!هم پول بده هم آقای نظام برای من شاخ نشون بده!!بعد می گین چرا شغل دامپزشکی رو از مکانیکی پایین تر میاری.مکانیک نه درس می خواد نه امتیاز نه قیافه روسای نظام دامپزشکی رو می بینه.هر جا خوشش میاد مکانیکی تاسیس می کنه به نظام دامپزشکی هم ربطی نداره که متراژ مغازه اش چقدره.ضمنا بوی طویله هم نمی گیره.از این به بعد به جای حق عضویت نظام دیدن،بهتره سماق بمکید.تو این کشور روز به روز به تعداد ارگانهای ........ اضافه می شه.به راحتی سازمان بی فایده ای مثل نظام دامپزشکی رو برای خودمون شاخ کردیم که اصلا نیاز نبود.جالبتر از اون اینه که اداره دامپزشکی که ارگانی دولتی هست این قدر سخت نمی گیره که این نظام دامپزشکی به درد نخور می گیره. .......... خیال می کنه،سرای قارون می خواد بهمون بده نه طویله!!!برای طویله رفتن هم باید مجوز گرفت.
کلینیسین باسابقه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
0
0
این که یکی از همکاران عزیز عنوان کرد آیه یأس نخوانید حرف نسبتا" درستیه. همکار دامپزشکی که باسواد باشه هر جا باشه میرن سراغش و از دانش و تجربه وی بهره میبرند. افرادی که می نالند، البته نه همه، کسانی هستند که از قافله دانش و تجربه اندوزی عقب مانده اند. بنده بسیاری از تماسهای دامداران رو رد میکنم چون فرصت ندارم به همه پاسخ مثبت بدهم. در مرکز استان هم هستم تا عده ای نگویند حتما" در شهری پرت و دور افتاده فعالیت میکنی. وقتی به دامدار پیشنهاد میکنم با دامپزشک دیگری تماس بگیرد در پاسخ میگوید: "دکتر، از خیلیها نتیجه ای نگرفته ایم"! دامدار مایل است مشکلش حل شود، این به عهده من کلینیسین است تا با قابلیت و توانمندی خودم شایستگیم رو به وی ثابت کنم. این گونه است که به مرور شناخته میشوم و همیشه هم مراجعه دارم. بنا بر این، نمیشود یک شبه و همچنین با عدم کفایت یک درمانگر موفق بود. گذشته از این، میشود حتی در ابتدا با سرمایه اندک یک تولید کننده نیز بود. حتما" نباید همه داروخانه دار یا درمانگر یا مسئول فنی باشند. میشود در این مسیر، سرمایه دیگران رو هم جذب کرد. چرا با این همه فارغ التحصیل رشته های دامپزشکی و علوم دامی باید برویم از قاره های دیگه و از کشورهایی که یک دهم ظرفیت ما رو هم ندارند محصولات دامی با کیفیت پایین وارد کنیم؟! واقعا" شرم آورده!
نظر شما
ادامه