کد خبر: ۴۲۱۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر



معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام گفت: با آنکه جزء رتبه‌های برتر دنیا در تولید عسل هستیم، اما جای برند‌سازی و استانداردسازی در حوزه عسل خالی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «مرتضی رضایی» در مراسم روز جهانی زنبور عسل که با حضور سفیر اسلوونی به عنوان کشور پایه‌گذار این روزدر دنیا در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: نقش و اهمیت زنبور عسل بر کسی پوشیده نیست و تولید محصولات کشاورزی بدون گرده‌ افشانی مفهومی ندارد؛ چرا که سبب ازدیاد پرورش گیاهان می‌شود.

وی به جایگاه ایران در تولید و پرورش زنبور عسل اشاره کرد و گفت: ما در زمینه داشتن کلونی‌های زنبور عسل و تولید عسل جزو رتبه‌های برتر دنیا هستیم و از آنجایی که در کشور تنوع اقلیمی داریم، زمینه توسعه پرورش زنبور عسل فراهم است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام به این نکته هم اشاره کرد که صنعت پرورش زنبور عسل، صنعتی کم نهاده است که می‌تواند ارزش افزوده زیادی را ایجاد کند تا جایی که فقط ژل رویال (غذای ملکه) در دنیا به عنوان غذای مکمل و به صورت میلی‌گرم کپسوله می‌شود و به عنوان محصولی ارزشمند با قیمتی گزاف در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

رضایی به بحث برندسازی در حوزه عسل هم اشاره کرد و گفت: این موضوع دغدغه عموم مردم و خود ما هم هست؛ چرا که عسلی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، مشخص نیست چه کیفیتی دارد و آیا عسل طبیعی است یا غیرطبیعی یا آب‌نبات ذوب‌شده که این موضوع به تمام زحمت‌کشان تولید عسل طبیعی هم ضربه می‌زند، مضاف بر اینکه در بازارهای جهانی این موضوع لازم است و برندسازی و استانداردسازی در حوزه عسل جایش خالی است.

وی همچنین از تشکیل ستاد و کارگروه مشترکی در بحث گرده‌افشانی در وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: باید افرادی که در حوزه زراعت کار می‌کنند، با ارزش گرده‌افشانی آشنا شوند؛ چراکه به نظر می‌رسد حضور زنبور عسل در مزارع می‌تواند تا 30 درصد به افزایش بهره‌وری مزارعی همچون کلزا موثر باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام همچنین از تأثیر منفی سمپاشی و مبارزه با آفات در از بین رفتن کلونی‌های زنبور هم گفت و اینکه باید حتماً برای آن به صورت ویژه فکری کنیم؛ چراکه نه ‌تنها زنبورها از بین می‌روند، بلکه ممکن است عسل سمی هم تولید شود.

رضایی اظهار امیدواری کرد تا هرچه زودتر گروه پرورش زنبور عسل در وزارت جهاد کشاورزی به یک اداره مستقل ارتقا پیدا کند و افزود: برنامه توسعه کیفی و کمی زنبور عسل باید بازنگری و به‌روز شود؛ چراکه یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی است.


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
جهل نعمت است
دامپزشک
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
اگه مردم می دانستند که دیگه نیازی به امثال شما نبود. ببخشید شما پس چه کاره اید؟
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۲
0
0
آب نبات.
با برند های آذر کندو _دریان کندو _آریبال _موسوی _میر نجمی _چهل گیاه _گون_خوانسار _دکتر نیک و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
خدا ازشون نگذرد
نظر شما
ادامه