کد خبر: ۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

یک دندانپزشک به افراد روزه دار توصیه کرد: با استفاده از رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی می‌توان بوی بد دهان را کاهش داد.

دکتر مجید رحمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که بوی بد دهان به عوامل مختلفی بستگی دارد، تصریح کرد: رژیم غذایی و یا نخوردن چند وعده غذایی باعث ایجاد بوی ناخوشایند دهان می‌شود. همچنین کاهش جریان بزاق و خشکی دهان نقش مهمی در بوی بد دهان دارد.

وی با تاکید بر این مطلب که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، شایع‌ترین علت بوی بد دهان است، گفت: محیط دهان به طور طبیعی پر از میکروارگانیسم‌های مختلف است، این میکروارگانیسم‌ها شروع به تجزیه خرده ریزه‌های مواد غذایی که در محیط دهان باقی مانده‌اند کرده به طوری که نتیجه آن محصولات گازدار مختلف است.

رحمانی ادامه داد: پوسیدگی دندان و لثه‌های ملتهب و متورم، محیط مناسبی برای تجمع مواد غذایی هستند. همین امر باعث ایجاد محیط‌های مناسبی برای تولید گازهای نامطبوع که حاصل عملکرد میکروارگانیسم‌ها بر روی غذاهای باقی مانده است، می‌شود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: همچنین نواحی‌ای که تمیز کردن آن با مسواک و نخ دندان مشکل است مانند ناحیه دیواره پشتی دندان عقل، ناحیه سطح زبان بخصوص قسمت پشتی آن و زیر پرکردگی‌های نامناسب و پروتزهای ثابت از دیگر محیط های مناسب برای تجمع باکتری‌ها و ایجاد بوی بد دهان هستند.

وی اظهار داشت: استفاده از مواد غذایی مانند پیاز، ماهی، غذاهای ادویه دار، نوشابه‌های الکلی، رژیم‌های پر چربی و رنگ‌های غذایی باعث استشمام بوی مخصوص به خود از دهان می‌شوند.

دکتر رحمانی ادامه داد: استفاده از سیگار باعث بوی نامطبوعی در دهان می‌شود که تا مدت زیادی باقی می‌ماند.

وی در خصوص افرادی که دچار لوزه‌های بزرگ و شیاردار هستند، گفت: در این افراد مواد مصرفی مانند آجیل در این شیارها جا گرفته و بوی بدی را ایجاد می‌کنند که حتی با قرقره کردن معمولی هم برطرف نمی‌شود.

این دندانپزشک در ادامه تصریح کرد: بیماری‌های سیستمیک از قبیل آبسه‌های ریه، دیابت، ناراحتی‌های گوارشی و همچنین استفاده بعضی از داروها در ایجاد بوی بد دهان تأثیر دارند.

دکتر رحمانی در خصوص درمان بوی بد دهان گفت: اولین قدم موثر در کاهش بوی بد دهان، مسواک زدن دندان‌ها، لثه و زبان و استفاده از نخ دندان است.

وی در ادامه تصریح کرد: استفاده از دهان شویه‌ها اثر موقتی در کاهش بوی بد دهان دارد و ممکن است بیماری عمومی را از دید دندانپزشک مخفی نگه دارد که این مناسب نیست و باید درمان بیشتر معطوف به درمان علت اصلی باشد.

این متخصص دندانپزشک در پایان جهت کاهش بوی بدهان توصیه کرد: بهتر است، افراد از میوه‌های تازه و سبزیجات استفاده کنند و در حد امکان از سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه‌های بو دار، خوردن غذاهایی با ادویه زیاد، غذاهای گوشتی، غذاهای معطر شده، پیاز و سیر، افراط در مصرف مواد چربی دار به خصوص کره و روغن‌های مختلف اجتناب شود. به علاوه نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان تأثیر بسزایی دارد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صمد صمدي
|
-
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۷
0
0
مفيد واقع گرديد
نظر شما
ادامه