کد خبر: ۴۱۹۷۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر به تشریح جزئیات تفاهم‌نامه دامپزشکی و نیروی انتظامی پرداخت و ...



حکیم مهر ـ رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بیست و پنجمین همایش سراسری معاونان بهداد ناجا، خبر از انعقاد یک تفاهم‌نامه همکاری بين سازمان دامپزشکی کشور با نیروی انتظامی داد. تفاهم‌نامه‌ای که جای خالی آن، علی‌الخصوص در چند سال اخیر که شاهد مواردی از ضرب و شتم همکاران دامپزشک در حین بازرسی بودیم، به شدت احساس می‌شد. «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در گفت‌وگوی اختصاصی با حکیم مهر، از جزئیات این تفاهم‌نامه می‌گوید.

حکیم مهر: آقای دکتر با انعقاد این تفاهم‌نامه، چه همکاری‌هایی با نیروی انتظامی صورت می‌گیرد؟

همکاری‌های میان سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی کشور، سال‌هاست که در حوزه‌های مرتبط به امنیت غذایی، امنیت اقتصادی و تجارت بین‌المللی در حال انجام است. ما در مرزها بیشترین همکاری را با مرزبانی نیروی انتظامی کشور داریم. کمااینکه اگر این چنین نمی‌بود، شاهد طغیان بسیاری از بیماری‌ها از طریق قاچاق دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و خیلی از موجودات زنده انجام بودیم. پس تا همین لحظه هم همکاری بین دامپزشکی و نیروی انتظامی به نحو مطلوبی در حال انجام بوده است.

حکیم مهر: پس هدف شما از انعقاد این تفاهم‌نامه چه بود؟

هدف اصلی ما از این تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های دوجانبه است. پیشنهاد و اعتقاد ما این است که سازمان دامپزشکی بتواند از طریق مجلس شورای اسلامی، مجهز به یگان حفاظت یا همان پلیس قرنطینه شود. دست‌یابی به این هدف از مسیر همین تفاهم‌نامه‌ای می‌گذرد که با نیروی انتظامی منعقد کردیم. امیدوارم با این تفاهم‌نامه و منتج شدن آن به یک قانون در مجلس برای ایجاد یگان حفاظت یا پلیس قرنطینه در سازمان دامپزشکی، علاوه‌بر توسعه بین این دو ارگان، بتوانیم اهداف را موفق‌تر، دقیق‌تر و جامع‌تر دنبال کنیم.

حکیم مهر:‌ در حال حاضر وضعیت تعامل سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی به چه شکل است؟

اگر نیروی انتظامی در حوزه بیماری‌ها و نظارت‌های بهداشتی، دوشادوش دامپزشکی نباشد، ما اصلا اجازه ورود و اقدام نداریم. در مسیر کنترل ترددها که عامل اصلی انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، هر جا که پست ایست بازرسی نیروی انتظامی یا نیروی راهور نیروی انتظامی وجود دارد، دامپزشکی هم در کنار آنها امکان استقرار پست دارد تا با همراهی این دوستان و عزیزان در کنترل ترددها و نظارت‌های بهداشتی اقدام ‌کنیم. در حوزه نظارت‌های بهداشتی شهری و محل‌های زندگی مردم هم با گشت‌های مشترک و ورود به اماکنی که ممکن است در حوزه فعالیت‌های خود، چارچوب‌های بهداشتی دامپزشکی را رعایت نکنند، با کمک نیروی انتظامی و دستگاه قضا می‌توانیم ورود کرده و با متخلفین برخورد کنیم. قرار شد مجموعه این فعالیت‌ها و کارهایی که انجام می‌شد با این تفاهم‌نامه توسعه پیدا کند و در آینده بتوانیم نتایج آن را که هم شامل پیشگیری و هم مقابله با عوامل خطرساز و مخاطره‌آمیز در حوزه بهداشت و سلامت عمومی جامعه، تجارت بین‌المللی، بیوتروریسم، تهدیدات زیستی و ... است، به نحو شایسته‌تری ببینیم.

حکیم مهر: راه‌اندازی پلیس قرنطینه نیاز به مصوبه مجلس دارد یا صرف انعقاد این تفاهم‌نامه کافی است؟

بله. تفاهم‌نامه مسیر را برای ما هموار می‌کند و از این مسیر به آن خواهیم رسید. برای راه‌اندازی پلیس قرنطینه باید آیین‌نامه نوشته شده یا لایحه دولت به مجلس تقدیم شود تا بتوانیم آن را انجام دهیم.

حکیم مهر:‌ اشاره کردید که این تفاهم‌نامه در زمینه برخورد با متخلفین، کمک زیادی به دامپزشکی می‌کند. در چند سال اخیر موارد زیادی از ضرب و شتم پرسنل دولتی چه مسئول فنی و چه رئیس شبکه را شاهد بودیم که دامنه این درگیری‌ها از تبر تا گلوله هم کشیده شده است. به هر حال این موارد توهین و ناسزا، فضایی ایجاد کرده که شاید منجربه کاهش اقتدار پرسنل خدوم بخش دولتی و گاها ملاحظه کاری آنها در موارد بهداشتی شود. آیا در این تفاهم‌نامه تمهیداتی برای حل این مشکلات پیش‌بینی شده است؟

این تهدیداتی که شما اشاره کردید، به شکل انگشت‌شمار وجود دارد و همکاران ما مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. اما اگر خیلی از مباحث را بررسی کنیم، خواهیم دید که در موارد بازدیدهای روتین و روزانه، در معیت عزیزان نیروی انتظامی نبودیم. ما پیشنهاد پلیس قرنطینه یا یگان حفاظت دادیم تا همیشه دامپزشکی و نیروی انتظامی دوشادوش هم قرار گرفته و در هر لحظه که نیاز باشد، امکان ورود به مباحث حوزه بهداشتی و نظارتی ما باشد. همه مواردی که شما اشاره کردید با حضور نیروهای پر توان انتظامی حل خواهد شد و هیچ خطری متوجه ناظرین، چه ناظرین بهداشتی و چه ناظرین دیگر دستگاه‌ها نخواهد بود. اعتقاد من این است که این تفاهم‌نامه کمک خواهد کرد که بلافاصله با هر درخواست ما، عزیزان فرماندهی نیروی انتظامی در سراسر کشور از پاسگاه‌ها در دورترین مناطق روستایی و عشایری گرفته تا شهرها، شهرستان‌ّها و استان‌ها، نیرویی در اختیار همکاران ما قرار دهند تا همکاران ما در مناطقی که احتمال خطر می‌رود، ورود همیشگی را داشته باشند و نگران آسیب نباشند. ناگفته نماند که در حال حاضر، چه به ما اسیب برسد و چه نرسد، ما به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنیم.

مثلا ممکن است به دامپزشکی گزارش شود که در یک نقطه دام به شکل غیر قانونی ذبح می‌شود. ورود به آن قسمت قطعا با حکم قضایی و همراهی نیروی انتظامی خواهد بود. در کل ما به وظیفه روتین و مسئولیت خود در نظارت روزانه از مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری فراورده‌های خام دامی عمل می‌کنیم و ممکن است گاها مورد ضرب و شتم متخلفین و افرادی که رفتار مخاطره‌آمیز انجام می‌دهند، قرار بگیریم. اما ما به وظیفه خود که حفظ جان و مال مردم است عمل می‌کنیم.

حکیم مهر: با این تفاهم‌نامه، آیا پلیس همیشه در دسترس خواهد بود یا آن درگیر بوروکراسی اداری می‌شود؟

این تفاهم‌نامه بروکراسی را کاهش می‌دهد و همه فرماندهان عزیز در همه جغرافیای کشور، شبکه‌ها و پست‌های دامپزشکی امکان همکاری خیلی روان‌تر و دقیق‌تر را خواهند داشت و ما از این تفاهم‌نامه و همکاری فرمانده نیروی انتظامی سراسر کشور نهایت بهره را خواهیم برد.

حکیم مهر: آیا تفاهم‌نامه در بخش خصوصی هم قابلیت اجرا دارد؟

صد در صد. ناظرین بهداشتی ما در همه مراکز تولید، توزیع، عرضه و نگهداری، نماینده‌های سازمان دامپزشکی و حاکمیت هستند. درست است که بخش خصوصی هستند اما طبق قرارداد نماینده حاکمیت می‌شوند که نظارت بهداشتی را بر مسیر تولید، نگهداری و عرضه فراورده‌های خام دامی و هر تولیدی که مرتبط با دامپزشکی است، انجام دهند. مثلا همکار ما در یک دامداری بزرگ چه در محل تولید و چه عرضه به‌عنوان مسئول فنی بهداشتی مشغول کار است. مطمئن باشید اولین گزارش‌ها از سوی همین همکاران ما در بخش خصوصی به دست ما می‌رسد. یعنی در حوزه کاری بخش خصوصی، به محض وصول اولین گزارش بیماری و اولین گزارش محموله غیر بهداشتی یا قاچاق فاقد مجوز، همراه نیروی انتظامی در محل خواهیم بود.

همین الان هم همکاران ما در هر جای کشور و در هر محیطی که قرار دارند، به محض اینکه تماسی با شبکه دامپزشکی ما بگیرند، همکاران ما اعزام می‌شوند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.



انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر امامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
یک حرکت مثبت و سازنده ! احسنت
ناشناس
|
Brazil
|
۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
1
0
جناب دکتر امامی
حرکت شما مثبت تر و سازنده تر است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
موضوع نیروی انتظامی پیش امد
خواستم به مسئولین محترم حکمی مهر بگویم که استفاده تلگرام از نظر قانونی در کشور ممنوع است لطفا از تبلیغ آن خودداری فرمایید به نطرم استفاده از پیام رسان های داخلی سروش و گپ که بیش از بقیه رونق دارد و نظام هم در ان کانال ایحاد کرده بد نباشد
دامپزشک
|
France
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
1
خواهشا در کشتارگاه های دام وطیور و مراکز تولیدات خام دامی و .... که مسول فنی به عنوان نماینده حاکمیت ( سازمان دامپزشکی ) مشغول بکار هست بنر یا تابلویی با محتویات قانون ۶۰۷ - ۶۰۸ _ ۶۰۹ نصب کنن تا کارگر _ سرکارگر _ راننده کامیون _ دلال و..... اجازه توهین و ضرب وشتم مسول فنی و بی احترامی رو نداشته باشن . تا کی باید همکاران ما سیلی و لگد بخورن !!! آخرشم برای حفظ آبروی کارفرما قضیه حل وفصل شه ۰
قانو ۶۰۷ _ ۶۰۸ _۶۰۹
همون کاری که توی مراکز درمانی پزشکی انجام دادن . این بنر باید از طرف سازمان دامپزشکی و دادستانی کشور و نیروی انتظامی نوشته و نصب شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
1
سلام ،تفاهم نامه فایده ای نداره اقای دکتر مگه قبلا تفاهم نامه کنترل تردد ها بسته نشده بود ایا فایده ای داشت ،حتما یگان حفاظت لازم هست
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
این ...........ها رو جمع کنین دامپزشک به قرنطینه چه ربطی داره قرنطینه کار پلیس هست نه دامپزشک
نظر شما
ادامه