کد خبر: ۴۱۸۵۴
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی:
«علی ابراهیمی» افزود: روزی باید به این نتیجه برسیم که مدیریت بهداشت و درمان کل کشور را به یکدیگر ارتباط دهیم ...



حکیم مهر: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ویروس تب کریمه کنگو از طریق نقل و انتقال دام و عدم مراقبت و قرنطینه صحیح وارد کشور شده و در مراکزی که حشراتی مانند کنه وجود دارد، توانسته خود را تثبت کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «علی ابراهیمی» در خصوص شیوع بیماری‌های مشترک بین دام و انسان در سطح کشور و عملکرد دستگاه‌های مسئول، اظهار داشت: تب کریمه کنگو که به آن تب خونریزی دهنده نیز گفته می‌شود، بیماری مشترک بین انسان و دام است و زمانی که به انسان سرایت می‌کند حتماً منجر به مرگ می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از اسم بیماری مشخص است که این ویروس و عامل بیماری بومی منطقه ما نیست، گفت: ویروس تب کریمه کنگو از طریق نقل و انتقال دام و عدم مراقبت و قرنطینه صحیح وارد کشور شده و در مراکزی که حشراتی مانند کنه وجود دارد، توانسته خود را تثبت کند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هر کجا که به‌ عنوان کانون بیماری تب کریمه کنگو شناسایی می‌شود، باید سریعاً در آنجا حمل و نقل دام متوقف و با استفاده از برخی اقدامات بهداشتی اجازه انتشار آن را ندهند، ادامه داد: با توجه به اینکه وارد فصل گرم شده‌ایم، دام‌ها وارد محیط‌های باز می‌شوند که امکان انتشار بیماری افزایش پیدا می‌کند.

آمار دقیقی از تلفات انسانی آنفلوانزای پرندگان نداریم

وی با تاکید بر اینکه شیوع بیماری تب کریمه کنگو علی‌رغم آسیب‌های مالی و تلفاتی که به‌همراه دارد، می‌تواند برای انسان آسیب‌زا باشد و می‌توان گفت کنترل این بیماری از وظایف مهم سازمان دامپزشکی است، عنوان کرد: تفاوت بیماری تب کریمه کنگو با آنفلوانزای پرندگان در این است که تاکنون آمار دقیقی از تلفات انسانی آنفلوانزای پرندگان نداریم، در حالی که ویروس تب کریمه به محض اینکه به انسان می‌رسد در طی چند ساعت موجب مرگ فرد آلوده شده می‌شود.

نباید بین مدیریت بهداشت دام و انسان مرزی وجود داشته باشد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد سازمان دامپزشکی در کنترل اینگونه بیماری‌ها، اظهار داشت: در حوزه بهداشت باید مرزبندی‌ها باید واضح شوند، زمانی که در خصوص بهداشت و سلامت صحبت می‌کنیم، نباید بین دام و انسان مرزهایی وجود داشته باشد.

مدیریت بهداشت دام و انسان کشور با یکدیگر در ارتباط باشند

رئیس کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کشور ما متولی بهداشت دام، دامپزشکی و بهداشت انسان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، گفت: این درحالی که تب کریمه کنگو که یک بیماری مختص دام است که به صورت مستقیم سلامت انسان را نیز مورد مخاطره قرار داده؛ روزی باید به این نتیجه برسیم که مدیریت بهداشت و درمان کل کشور را به یکدیگر ارتباط دهیم.

سازمان دامپزشکی مراقب ورود بیماری‌های جدید باشد

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در وزارت جهاد کشاورزی بخش پرورش و سیاست‌گذاری تحت قالب معاونت و دامپزشکی به‌عنوان متولی بهداشت در قالب سازمان عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی باید مراقب باشد تا بیماری ورودی نداشته باشیم زیرا از شرق کشور افغانستان و از غرب کشور عراق عمدتاً کانون آلودگی و بیماری دام هستند.


نظر شما
ادامه