کد خبر: ۴۱۷۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار:
«دکتر سید فرزاد طلاکش» افزود: یک مرغداری با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه نمی‌تواند یک دامپزشک بگیرد و براساس تعرفه، مبلغ ۵ میلیون تومان به او حقوق بدهد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار معتقد است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک خسارت بزرگ به بدنه بیمه محصولات کشاورزی تحمیل کرده و از آنجا که بیمه نتوانسته اعتبار کافی در این زمینه تامین کند، این بار سنگین را به مرغدار منتقل کرده است. «دکتر سید فرزاد طلاکش» اظهار می‌دارد که هیچ‌گاه به صراحت نگفته که مرغداری‌ها نیازی به مسئول فنی ندارند، بلکه شکل اجرای آن را نمی‌پسندیده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، آخرین وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به چه شکل است؟

همانطور که سازمان دامپزشکی هم اعلام کرده از مهر ماه سال ۹۶ تا الان که درگیر این بیماری شدیم، بیش از ۲۶ میلیون قطعه مرغ معدوم شده که بالغ بر ۲۴ میلیون آن سهم مرغ تخم گذار بوده است. بخشی از این مرغ تخم گذار که از دست رفت، مربوط به صنعت مادر تخم گذار بود و طبیعی است که جبران کردن این جوجه مادر، نیاز به زمان دارد.

حکیم مهر: آیا شرایط بحرانی است؟

خیر. برای جبران مشکل جدی حس نکرده و از اجدادی که داخل کشور داریم، استفاده می‌کنیم. این اتفاق شاید ما را چند ماهی به عقب بیندازد اما جبران‌پذیر است.

حکیم مهر:‌ تاثیرات آنفلوانزا روی صنعت مرغداری ما به چه شکل بوده است؟

آنفلوانزا یک خسارت بزرگ به بدنه بیمه محصولات کشاورزی تحمیل کرده است. از آنجا که بیمه نتوانسته اعتبار کافی در این زمینه تامین کند، این بار سنگین را به مرغدار منتقل کرده است. وقتی مرغدار نتواند خسارت خود را بگیرد و پول کافی نداشته باشد، برای شروع مجدد فرایند تولید، باز هم زمان را عقب می‌اندازد تا به سرانه قبلی که برای تولید پیش‌بینی می‌کردیم، برگردیم. با همه این احوال من به صراحت می‌گویم که وضعیت ما به هیچ عنوان بحرانی نیست.

حکیم مهر: اما سال گذشته دچار کمبود شدیم.

سال گذشته هم می‌توانستیم بدون واردات بازار خود را کنترل کنیم. امسال هم همین شرایط و امکان کنترل بازار وجود دارد. به شرط اینکه موضوع را از طریق بازار تهران دنبال کنیم.

حکیم مهر: یعنی چه؟

یعنی اگر در تهران تخم مرغ به موقع تامین شود، هیچ مشکل بازاری از لحاظ مصرف کننده نخواهیم داشت. ضمن اینکه تلاش می‌شود که تولید عقب ماندگی خود را جبران کند، به شرط اینکه نقدینگی مرغدار تامین شود و این اطمینان خاطر برای مرغدار پیش بیاید که اگر درگیر آنفلوانزا شد، مفری برای جبران آن وجود دارد. اما هنوز این اطیمنان به صورت کامل حاصل نشده و هستند مرغدارانی که برای جوجه‌ریزی نگران و مردد هستند.

حکیم مهر: گذشته از این بحث، شما یکی از افرادی بودید که نامه عدم نیاز مرغداری‌ها به مسئول فنی را امضا کردید. به عنوان یک دامپزشک هنوز هم معتقدید که مسئول فنی برای مرغداری‌ها بار مالی ایجاد می‌کند؟

من صراحتا نگفتم که مسئول فنی لازم نیست. اما شکل آن را نمی‌پسندیدم. خوشبختانه سال گذشته یک نشست خوب با سازمان دامپزشکی برگزار و طرح رتبه‌بندی مسئولین فنی در سطح مرغداری‌های تخم گذار را به عنوان اولین گروهی که باید در سطح مرغداری‌ها و دامداری‌ها مسئول فنی بگیرند، تنظیم کردیم. در این طرح قرار شد که مرغداری‌هایی که ظرفیت خیلی بالایی ندارند، از طریق تعاونی یا شرکت مادر، به صورت مشترک از مسئولین فنی استفاده کنند. مثلا هر ظرفیت یک میلیون قطعه‌ای، یک دامپزشک داشته باشد که حداقل یک روز در هفته به آن محل سر بزند. پس من با اصل موضوع مخالف نیستم. بلکه با شکل اجرای آن مخالف بودم.

حکیم مهر:‌ شکل اجرا چه مشکلی داشت؟

یک مرغداری با ظرفیت ۳۰ هزار قطعه نمی‌تواند یک دامپزشک بگیرد و براساس تعرفه، مبلغ ۵ میلیون تومان به او حقوق بدهد. خود من دامپزشک هستم و معتقدم که با این کار جایگاه دامپزشک بسیار تضعیف می‌شود. از طرفی مرغداران هم تابع آن دستورات نبودند و یک عملیات صوری و غیر منطقی انجام می‌شد. شکل کار نهادینه کردن مساله بهداشتی بود نه اینکه بخواهیم شغل ایجاد کنیم. به این شکل که الان ایجاد شده، یک توافق دو طرفه‌ بین صنف مرغدار و دامپزشکی وجود دارد که هم تعرفه‌ها و هم شأن دامپزشک رعایت شود و هم ما بتوانیم مقرراتی که مد نظر داریم را بگنجانیم.

حکیم مهر: به نظر شما حضور مسئول فنی به مدت یک روز در هفته کفایت می‌کند؟

عملیاتی که در مرغداری‌های تخم‌گذار انجام می‌شود، به شکلی نیست که فرایند امروز آن با فردایش متفاوت باشد. همین که سرکشی انجام و بررسی شود که آیا رعایت اصول همچنان برقرار است یا خیر؟ کافی است. این با یک واحد بسته‌بندی یا کشتارگاه که هر روز یا هر لحظه ممکن است یک اتفاق در آن بیفتد که یک نفر مسئول بهداشتی باید روی آن قضاوت و اظهار نظر کند، متفاوت است. در واحدهای مرغداری این دست اتفاقات وجود ندارد یا اگر اتفاقی هم در لحظه بیفتد، به شکلی نیست که آثار آن بلافاصله به جامعه بر‌گردد. قطعاً در مرغداری اتفاقاتی می‌افتد که از دیدگاه اقتصادی، حتی اگر مسئول فنی هم نباشد، خود مرغدار باید رفع مشکل کند. بنابراین خود سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هم قائل هستند که حضور مسئول فنی در گاوداری یا مرغداری بزرگ که کار آنها گسترده است، منطق اقتصادی و بهداشتی دارد. اما در واحدهای کوچک منطق اقتصادی و بهداشتی حاکم نیست.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
جای تاسف است که چنین اندیشه های در بین دامپزشکان و حتی خود مرغداران حضور دارند! وقتی مرغداران تلفات شان را اینچنین در دشت و صحرا رها کرده و اولین اصول قرنطینه را رعایت نمیکنند دیگر چه انتظار؟ .............. یک مرغداری 30 هزار قطعه ای حتی گوشتی براحتی میتواند حقوق یک دامپزشک را پرداخت کند چه رسد به مرغ تخمگذار یا مادر 30000 قطعه ای و گویا ایشان تنها دامپزشکی بوده که مرغداری کرده و میکنند و در بین ما دیگر دامپزشک اینکاره ای حضور نداشته است تا از سود و بهره وری مرغداری آگاه باشد و جالب اینکه توصیه یک دامپزشک برای یک میلیون مرغ و هفته ای یکبار سرکشی را نیز توصیه میفمایند! واقعا جای تاسف است ..................
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۸
0
0
با سلام. مرغداران با خواباندن مدرک دکتر دامپزشک و گاهی گرو گرفتن مهر نظام دامپزشکی ایشان، تمام کاغذ بازی های اداری را انجام می دهند. این در حالی است که مرغدار با تبانی احتمالی با شبکه های دامپزشکی، از دکتر خود می خواهد که به دلایل بهداشتی!!! از حضور در سالن های مزرعه خودداری کند و بر خلاف قراردادهای صوری، بدون بیمه و بدون عیدی و بدون هیچ کمک غیر نقدی با ماهی پانصد هزار تومان ناقابل، دکتر را بخرد!
نظر شما
ادامه