کد خبر: ۴۱۷۵۵



مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در جلسه شورای عشایر استان گفت : با توجه به فرا رسیدن فصل کوچ عشایر و انتشار بیماری تب برفکی در کشور اگر موازین بهداشتی از قبیل واکسیناسیون قبل از کوچ، جلوگیری از تردد دام‌های فاقد مجوز و ... رعایت نشود کوچ عشایر از نقطه‌ای به نقطه دیگر می تواند بر شدت انتشار بیماری بیفزاید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، «دکتر عبدالله بهمنش» در اولین جلسه شورای عشایر استان که با حضور قندالی رئیس سازمان امور عشایرکشور ، دکتر احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در استانداری برگزار گردید، اظهار داشت: بیماری تب برفکی نباید نادیده گرفته شود و هم‌اکنون به‌دلیل فصل کوچ عشایر احتمال شیوع این بیماری بیش از پیش بوده و باید در این زمینه تدبیری اندیشیده شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌های انگلی و عفونی با خشکسالی شیوع پیدا می‌کند، عنوان کرد: تمام وقت روی بیماری تب برفکی کار می‌کنیم و برنامه‌های مختلفی برای کنترل این بیماری از جمله برگزاری دوره های ترویجی آموزشی جهت دامداران در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

دکتر بهمنش ابراز کرد: دلیل شیوع و گسترش بیماری تب‌برفکی در استان انتقال و تردد دام بوده که بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده هرگونه انتقال و تردد دام بدون مجوز دامپزشکی در این استان ممنوع است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل شیوع این بیماری علاوه بر عامل انسانی ، همزمانی آن با فصل کوچ بوده که با توجه به همزمانی فصل کوچ با انتشار بیماری ، شیوع بیماری سریعتر صورت خواهد گرفت که علائم بیماری در دام های بالغ عمدتاً لنگش و زخم دهان و بین سم ها بوده اما در دامهای جوان ( بره و بزغاله و گوساله ) علائم بیشتر از نوع قلبی بوده که باعث تلفات می‌شود.

دکتر بهمنش تاکید کرد: تب‌برفکی نوع بیماری ویروسی بوده که بین انسان و دام مشترک نیست، اما انسان می‌تواند با حمل‌و‌نقل دام بیمار سبب انتقال این بیماری از محلی به محل دیگر شود.


نظر شما
ادامه