کد خبر: ۴۱۷۴

حکیم مهر - سازمان دامپزشکی کشور در راستای وظایف محوله قانونی مسئول تامین سلامت و بهداشت گوشت مصرفی شهروندان در کشور است. اعیاد مذهبی به‌ویژه عید سعید قربان، از جمله مواقعی از سال است که به لحاظ تکلیف شرعی، ذبح قربانی در شهر و روستا مرسوم و معمول می باشد.
 در راستای اعمال وظایف قانونی، سازمان دامپزشکی کشور به استناد تبصره 2 ماده 2 «آئین‌نامه‌ بازرسی‌ و معاینة‌ بهداشتی‌ گوشت‌ در کشتارگاه‌های‌ کشور» و با اتکا به توان کارشناسی موجود و گستردگی خدمات در اقصی نقاط کشور، به روال سال‌های گذشته، برنامه تشدید نظارت و بازرسی بهداشتی خاصی را به‌صورت فراگیر به مورد اجرا می‌گذارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با اعلام این مطلب افزود: دستورالعمل اجرایی «بازرسی و نظارت بهداشتی دام‌های قربانی در روز عید سعید قربان» به ادارات کل دامپزشکی استانها ابلاغ شده است و بر این اساس، در سال جاری بیش از 2700 نفر دکتر دامپزشک، کارشناس و کاردان بازرس بهداشت گوشت این سازمان، به‌همراه 400 نفر ناظر ذبح شرعی که در قالب بیش از 1800 اکیپ ثابت و سیار، سازماندهی شده‌اند، به ادای این تکلیف شرعی از سوی شهروندان خداجوی نظارت خواهند نمود.

دکتر دستور تاکید کرد: تجهیزات مناسب برای پرسنل مزبور تدارک دیده شده‌ است. همچنین کلیه مکان‌های مناسب برای استقرار اکیپ‌ها از قبل، شناسائی و تعیین شده‌ است تا در روز عید سعید قربان، اکیپ‌های ثابت و سیار در این محل‌ها استقرار یابند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر این نکته که ارائه کلیه خدمات بهداشتی، شرعی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه و دیگر اماکن از سوی سازمان دامپزشکی کشور در روز عید سعید قربان، به صورت رایگان خواهد بود، به شهروندان توصیه کرد: با توجه به مخاطرات بهداشتی کشتار دام در خارج از کشتارگاه، حتی الامکان برای کشتار دام های قربانی به کشتارگاه های دام شهر محل سکونت خود مراجعه نمایند. وی افزود: به منظور پذیرش دام‌های قربانی و ذبح آن‌ها در کشتارگاه‌های دام هر شهر، کشتارگاه‌‌های دام، از ساعت 7 صبح روز عید سعید قربان، آماده و بازرس بهداشتی گوشت و ناظر شرعی در محل کشتارگاه، مستقر و آماده کار خواهند بود. همچنین پیش‌بینی خودرو سردخانه‌دار برای حمل لاشه دام‌های قربانی ضروری است.

دکتر دستور، درباره تامین دام مورد نیاز نیز تصریح کرد: دام‌های قربانی مورد نیاز برای ذبح در روز عید سعید قربان، از هم اکنون توسط سازمان بازرگانی استا‌ن‌ها تامین شده است و در مراکز عرضه دام که توسط شهرداری‌ها در مناطق مختلف هر شهر‌ تجهیز و راه اندازی شده‌اند، در روز عرفه و روز عید سعید قربان عرضه می‌شود، وی با بیان اینکه این مراکز در نقاط مختلف استان تعیین شده است، به شهروندان توصیه کرد به‌منظور حفظ و رعایت نکات بهداشتی، دام‌های مورد نیاز برای قربانی تنها از این مراکز تهیه شود.از مجموع این مراکز برخی تنها مسوول عرضه دام به متقاضیان هستند و در تعدادی از این مراکز نیز ذبح کاملا بهداشتی و شرعی صورت می‌گیرد.

دکتر دستور در پاسخ به این پرسش که شهروندان چگونه می توانند از جزئیات خدمات سازمان مطلع شوند، ضمن اشاره به تهیه پلاکارد ویژه روز عید سعید قربان و نصب آن در سطح میادین اصلی شهرها، مساجد و کشتارگاه‌ها و .... افزود: یک نفر از همکاران، به‌عنوان پاسخگوئی تلفنی و هماهنگ‌کننده بین شهروندان و اکیپ‌های عمل‌کننده در سطح شهر در هر یک از شبکه‌های دامپزشکی مستقر می‌شوند.

دکتر دستور با اعلام این موضوع که روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل دامپزشکی استان‌ها موظف به همکاری کامل با خبرنگاران رسانه‌ها در زمینه تهیه عکس، گزارش، خبر و فیلم از امکانات فراهم شده و انجام گرفته در روز عید سعید قربان شده‌اند، از رسانه‌های ارتباط جمعی دیداری و نوشتاری نیز دعوت کرد تا با انعکاس این رویداد مهم، سازمان دامپزشکی کشور را همچون سال‌های ماضی،در ایفای این وظیفه قانونی همراهی نمایند. وی ضمن تاکید مجدد بر رعایت اصول بهداشتی، از شهروندان درخواست کرد: در صورت مشاهده هرگونه موارد تخلف یا مشکوک، مراتب را سریعا به نزدیکترین شبکه دامپزشکی گزارش کنند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز، با اشاره به امکان انتقال بیماری‌های مشترک از راه مصرف گوشت‌ و آلایش ناسالم و غیربهداشتی و به‌ویژه، افزایش گزارش موارد انسانی ابتلا به تب کریمه و کنگو (CCHF) در شش ماه ابتدای سال جاری، به شهروندان توصیه کرد: گوشت دام‌های قربانی را پس از طی جمود نعشی در شرایط سرد یخچالی، مصرف نمایند.

دکتر سعید چرخکار درباره وظایف بازرسین بهداشتی در روز عید سعید قربان تصریح کرد: به بازرسین بهداشتی اکیدا توصیه شده است که در بازرسی بهداشتی پیش از کشتار، آثار آلودگی‌های انگلی خارجی و نیز تب‌دار بودن دام باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. همچنین طی دوره استراحت پیش از کشتار در مورد دام های قربانی ضروری می باشد. وی تاکید کرد: دام‌هایی که نشانه‌های درمانگاهی غیرطبیعی دارند را به شیوه مناسب علامت‌گذاری و از فروش آن‌ها به‌عنوان دام قربانی جلوگیری خواهد شد. همچنین لاشه و آلایش غیرقابل مصرف، با نظارت دامپزشکی از چرخه مصرف خارج، به نحو مناسب جمع‌آوری و امحاء می‌شود.

 

نظر شما
ادامه