کد خبر: ۴۱۶۷۴
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
گفت‌وگوی مجله دامپزشکان جوان با «استاد دکتر سید مهدی رضوی روحانی»:
استاد برجسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه افزود: متاسفانه تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در کشور ما بیش از حد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته چنین نیست و روی حساب و کتاب است ...
 

حکیم مهر: مجله دامپزشکان جوان (مجله علمی - آموزشی بسیج دانشجویی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه) در شماره اخیر خود به گفتگو با «استاد دکتر سید مهدی رضوی روحانی»، استاد بازنشسته گروه بهداشت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این گفتگو به شرح زیر است:

در شماره ی پیشِ رو، سخن از استادی فرهیخته و نکواندیش است. در گستره دانشگاه های زیرمجموعه ی وزارت علوم، حتی دانشگاه های علوم پزشکی و به ویژه در میان اساتید و دانشجویان نسل های پیش تر، بسیاری هستند که ایشان را می شناسند. نخبگان آکادمیک همواره «پروفسور سید مهدی رضوی روحانی» را با ویژگی هایی چون دانش بسیط، خاکساری و بلنداندیشی می شناسند. ویژگی بارز ایشان خستگی ناپذیری و شیفتگی برای دانش اندوزی و آموزاندن دانش به دیگران است که پس از بازنشستگی نیز ادامه دارد. به گفته ی بیشتر رزیدنت های دوره تحصیلات تکمیلی، منظم ترین و پربارترین کلاس ها را پروفسور رضوی برگزار می کرد و آنچه را می دانست، بی کاستی به دیگران می آموخت. بی شک وجود اساتیدی چون پروفسور رضوی برای هر دانشگاهی مایه برکت و پیشرفت است.

دامپزشکان جوان: لطفا اندکی در مورد زندگی و دوران تحصیلی خود بیان نمایید.

من متولد سال 1325 در شهرستان مشهد هستم. پدرم اهل قزوین و ارتشی، مرحوم مادرم اهل مشهد و خانه دار بودند. دو پسر و یک دختر دارم، دخترم متاهل بوده و هر سه فرزند و دامادم دندانپزشک هستند. دخترم متخصص اطفال و دامادم متخصص ارتودنسی است. همسرم دارای تحصیلات بهداشت مدارس است ولی خانه دار بودن را ترجیح داده است. من موفقیت فرزندانم را بیشتر مدیون ایشان هستم.

من سه ساله بودم که به خاطر شغل پدر به استان آذربایجان غربی آمدیم. در آن زمان دوره تحصیلات ابتدایی و دبیرستان شش سال بود. تحصیلات ابتدایی را در مدرسه 15 بهمن به مدت چهار سال و دبستان منوچهری به مدت دو سال گذراندم. تحصیلات دبیرستان را ابتدا در مدرسه رضا شاه (22 بهمن کنونی) به مدت چهار سال و بعد از آن چون پدرم بازنشسته شد، به قزوین رفتیم و دیپلم ام را آنجا گرفتم. دوره عمومی دامپزشکی را در سال 1350 در دانشگاه تهران به پایان رساندم. فوق لیسانس تخصصی خودم را در کشور انگلستان، در دانشگاه ردینگ با موضوع بهداشت مواد غذایی گذراندم؛ سپس به ایران بازگشته و دکترای تخصصی بهداشت مواد غذایی خود را در دانشگاه تهران گرفتم.

دامپزشکان جوان: در مورد موضوع پایان نامه و فرصت های مطالعاتی که شرکت نموده اید، توضیح دهید.

پایان نامه دوره دکترای عمومی بنده روی طیور و دوره تخصصی روی استرپتوکوکوس یوبریس بود. برای فرصت مطالعاتی نیز دو بار به کانادا (دانشگاه گولف) سفر کرده و به مطالعه روی ترکیبات ضد باکتریایی پرداختم و نتیجه فعالیت هایم شامل تعدادی مقاله بود.

دامپزشکان جوان: در طول سالیان متمادی چه مسئولیت هایی را بر عهده داشته اید؟

از سال 1352 به مدت 35 سال در دانشگاه ارومیه، ابتدا در دانشکده کشاورزی و بعد از تاسیس دانشکده دامپزشکی در آن جا مشغول به تدریس بودم. از سال 1365 تا 1376 رئیس دانشگاه و در سالیان مختلف ریاست دانشکده های فنی، کشاورزی، دامپزشکی و همچنین معاونت های مختلفی از جمله آموزشی، پژوهشی، اداری و مالی را عهده دار بودم.

دامپزشکان جوان: دانشجویان زیادی در مقطع دکترای عمومی و دکترای تخصص زیر نظر شما آموزش دیده اند؛ لطفاً تعدادی از شاگردانتان را برای ما معرفی کنید؟

دکتر حسین تاجیک (استاد گروه بهداشت و مواد غذایی)، دکتر کریم مردانی (استاد گروه بهداشت مواد غذایی)، دکتر جواد علی اکبرلو (دانشیار گروه بهداشت مواد غذایی) و دکتر مهران مرادی (استادیار گروه بهداشت مواد غذایی) که هم اکنون همگی این عزیزان از اساتید بزرگوار دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه می باشند.

دامپزشکان جوان: آقای دکتر از لحاظ علمی کدام یک از اساتیدتان را الگوی خود می دانید؟

البته مرهون همه اساتیدم هستم، اما به عنوان نمونه مرحوم دکتر عزیز رفیعی (استاد انگل شناسی و رئیس موسسه تحقیقاتی رازی) بنیان گذار دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه، مرحوم دکتر فرخنده (استاد بهداشت مواد غذایی)، دکتر پرویز حکمتی (استاد جراحی)، دکتر مقصودلو (استاد مامایی) و مرحوم دکتر زند افشار (استاد آناتومی) از لحاظ علمی و اخلاقی برای من الگو بودند.

دامپزشکان جوان: آقای دکتر، تدریس را از چه سالی و با کدام درس شروع کردید؟

تدریس را از سال 1352، ابتدا با درس بهداشت و صنایع شیر آغاز نمودم و سپس به تدریس میکروبیولوژی و بهداشت مواد غذایی پرداختم.

دامپزشکان جوان: در دوران دانشجویی فعالیت غیر درسی شما چه بود؟

به ورزش های والیبال و شنا علاقه داشتم. در دوران دانشجویی به این دو ورزش می پرداختم و بهترین تفریح من با دوستانم تماشای بازی های باشگاهی والیبال بود.

دامپزشکان جوان: اکنون پس از بازنشستگی اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانید؟

به کارهایی از قبیل نوشتن کتاب و مقالاتی که در زمان تدریس و مدیریت، فرصتشان نبود می پردازم و همچنین عضو فرهنگستان علوم، گرایش مواد غذایی هستم.

دامپزشکان جوان: رابطه ی شما با دانشجویان چه طور بود؟

من با بچه ها خیلی صمیمی و راحت بودم؛ حتی یادم می آید یک روز برف زیادی باریده بود و دانشجویان در ورودی دانشگاه به اساتید گلوله برفی پرتاب می کردند و مانع از ورود آن ها به دانشکده شده بودند. من به اساتید گفتم که اگر من رد شوم دانشجویان به من گلوله برفی پرت نمی کنند؛ رد شدم و حتی یکی از دانشجویان هم به من گلوله برفی پرتاب نکرد.

دامپزشکان جوان: توصیه شما برای دانشجویان دامپزشکی چیست؟

اگر با علاقه پیش بروید، حتماً موفق می شوید!

دامپزشکان جوان: پیشنهاد شما به مسئولین جهت بهبود وضع بیکاری جوانان فارغ التحصیل در رشته دامپزشکی چیست؟

تعداد دانشکده های دامپزشکی در کشور ما متاسفانه بیش از حد است در حالی که در کشورهای پیشرفته چنین نیست و روی حساب و کتاب است. تعداد دانشکده های دامپزشکی باید با توجه به نیاز کشور باشد. اساتید باید واجد شرایط علمی و اخلاقی باشند. توجه به این مسائل و همچنین ملحق شدن رشته دامپزشکی به وزارت بهداشت، از جمله کارهایی است که می توان برای بهبود بیکاری انجام داد.

دامپزشکان جوان: سپاس فراوان از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

برایتان آرزوی خوشبختی دارم.

مصاحبه از: مهدیه نظامی مجد، فوژان حمید پور زارع
 
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
1
بی تردید نمی توان به استاد فرهیخته، نخبه و پیشکسوت

بازنشسته ای همچون جناب آقای دکتر سید مهدی رضوی

روحانی که عمری طولانی را در رشته دامپزشکی چه به صورت

استادی و چه مسئولیت های اجرایی کلان از جمله سالها

ریاست یکی از دانشگاه های قدیمی پیش از انقلاب اسلامی را

داشته است و در خارج از کشور تحصیل کرده و کشورهای

مختلف را از نزدیک دیده اند و با شرایط ایران مقایسه کرده

اند، نمی توان این تهمت ناجوانمردانه و اشتباه را

نثار کرد که هدف ایشان از پیوستن و الحاق دامپزشکی

به وزارت بهداشت، افزایش حقوق خودشان بوده است!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
1
با سلام وادب و احترام
ارادت قلبی خود را به استاد فرهیخته و برجسته خود جناب آقای پروفسور رضوی روحانی ایراز می دارم. دانش

متانت ، کمالات ایشان همیشه بین دانشجویان زبانزد بود.
آرزوی موفقیت و سلامتی برای ایشان دارم.
خدایی
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
کاش اساتید جدید تنها سواد علمی نداشتن و کمی ....... اجتماعی هم داشتن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
1
استادراهنمای بنده بودن.. واقعابه فرمایش مولاعلی، بزرگی هرکس به معرفت ودانش اوست.. فقط علم وایمان. پروفسورهم جزء همن انسانهای بزرگ هستند.. کاش لااقل به احترام ایشون دامپزشکی رابه بهداشت منتقل کنند..
راسخي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
1
يكي ازاساتيدبنام ومتشخص دانشكده ودوران دانشجويي ام بودنداميدوارم امثال بنده سالهابتوانيم ازتجربيات استادبهره مندشويم
دکتر محمد نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
1
سال 1366تا1368 در دانشکده دامپزشکی ارومیه در خدمت ایشان بودم.انسانی فرهیخته،دلسوز و بسیار کمک کننده بودند.ایشاان در راه اندازی دانشکده دامپزشکی که در آن زمان تعطیل شده بود بسیار کوشیدند و آنچه امروز بعنوان یکی از بهترین دانشکده های دامپزشکی ایران در ارومیه با آن روبرو هستیم حاصل تلاشهای های شبانه روزی ایشان بود. خدایش سلامت بدارد و سایه اینگونه افراد بر سر دامپزشکی مستدام باد.
فرشته احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
1
خدمت استاد فرهیخته و فرزانه و بسیار متواضع و با اخلاقم جناب اقای دکتر رضوی روحانی عرض درود و ارادت و احترام فراوان دارم.از خرمن دانش ایشان بسیار اموختم و صمیمانه ارزو میکنم وجود ارزشمندشان از هر گزندی ایمن باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
..................................
دامپزشکی اگر به وزارت بهداشت هم الحاق شود چیزی نمی شود.
می شود همین وضعیت رشته صنايع غذایی که در معاونت غذا و دارو شاهد آن هستیم. حقوق ها حقوق پایه و کمتر از آن.
دکتر لیقوانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
اصلا امکان ندارد.
چون که الان رشته صنایع غذایی که زیر نظر وزارت بهداشت است از وضعیت کنونی دامپزشکی هم اسفناک تر است. قراردادها نهایتش قانون کار. چه بسیار قراردادهای 150 الی 500_600هزار تومانی.
آقای دکتر شما در دانشگاه نشستید و نمی دانید بیرون چه خبر است؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
چرا حکیم مهر پیام من را در زمینه اینکه من با مدرک دکتری دامپزشکی دانشگاه تهران کارگری میکنم سانسور کردید واقعا براتون متاسفام
دکتر سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
1
حکیم مهر وامدار سازمان دامپزشکی است.
سکوت نشانه رضایت نیست.
|
Spain
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
واقعا سکوت مجلس و دولت،در مقابل وضعیت اسفناک فارغ التحصیلان دامپزشکی و این همه دانشکده مازاد نیاز کشور و هدر دادن،سرمایه های کشور و نیروی انسانی،جای تعجب و حیرت دارد!!خطاب به مسئولین بالا رتبه کشور و مجلس راکد،وقتی نمی تونید برای نیروی انسانی متخصص کار ایجاد کنید از تولید بی رویه اونها جلوگیری کنید و باعث تخریب اونها نشید مطمئن باشید دودی کور کننده به چشم خود تولید خواهید کرد.هیچ کشور عاقلی با نیروی انسانی خودش اینطور رفتار و مدیریت نمی کنه!!!این رفتار دولت و مجلس مثل رفتار بیماریهای اتوایمیون هست!!
دکتر یداله اسدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
جناب آقای دکتر روحانی مظهر صفا و صمیمیت و الگوی اخلاق برای بنده و دیگر همکلاسیهای ورودی سال 62 ارومیه بودند و از همه مهمتر در کسوت ریاست دانشگاهی نیز،تا به این تاریخ کسی را نمی توان جایگزینی برای ایشان از نظر خضوع و پاکدامنی معرفی نمود، یقینا ایشان همواره در قلوب ما جایگاه ویژه ای داشته و امیدوارم یرقرار و سرفراز باشند
دکتر ذریه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
بابا الان صحبت و بحث بر سر وضعیت اسفناک دامپزشکی و وضعیت معیشت آنان است شما شروع کردید از دکتر رضوي تعریف و تمجید می کنید.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
0
بدون شک تخصص ویژه استاد گرانقدر در بهداشت مواد غذایی تمایل ایشان را به وزارت بهداشت افزایش میدهد و بدون شک نیز با حس دلسوزی که دارند نگران کمبود حقوق همکاران دانشگاهی خود هستند و شک ندارم که میدانند که الحاق به وزارت بهداشت کوچکترین تاثیری در کاهش بیکاری دامپزشکان ندارد !!
زیرا همیشه بخش قابل ملاحظه ای از کارمندان و مسئولان بهداشتی در وزارت بهداشت (بدلیل عدم تمایل پزشکان به فعالیت در امور بهداشتی و اداری برای درآمد کم آن ) از دامپزشکان بوده است ولی با افزایش پزشکان بیکار و کاهش فرصتهای شغلی برای آنها بنظر می اید تمایل وزارت بهداشت برای استخدام دامپزشکان نسبت به قبل بسیار کاهش یافته و شاید هم اکنون به صفر رسیده باشد !! پس وزارت بهداشت شانسی برای ایجاد اشتغال جهت دامپزشکان محسوب نمیشود !! و استاد گرامی نیز بخوبی از این واقعیت با خبر هستند ولی به هر حال دلسوزی آنها برای همکاران دانشگاهی شان قابل درک و احترام است .
البته ورود نظام دامپزشکی به مقوله انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت نیز با توجه به سلطه اعضای هیئت علمی بر شورای مرکزی نظام موید هدف اصلی این دوستان برای دست یافتن به شرایط درآمدی بهتر برای خود است بدون توجه به معضلاتی که در اصل ریشه های آن در نحوه آموزش کم کیفیت دامپزشکی است ! که با الحاق به وزارت بهداشت نیز تغییری در آن حاصل نخواهد شد .
دکتر نیابتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
همه در فکر خود هستند والسلام.
بدبخت جوانی که 6 سال عمر خود را هدر داد.
بدبخت پدر و مادری که از نان خالی خودشان بریدند و هزینه دامپزشکی کردند.
که فرزندشان برای خودش کسی شود!
دکتر سراج
|
Germany
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
0
0
من نمی دانم دامپزشکی که این همه دلسوز دارد چرا وضعیتش از روز قبل بدتر ووضعیت دامپزشکان اسفناک تر می شود.!
نظر شما
ادامه