کد خبر: ۴۱۶۲۳
 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گسترش شیوع تب مالت در کشور را تکذیب کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری آنلاین، رئیس مركز مدیریت ییماری‌های واگیر وزارت بهداشت شیوع تب مالت در كشور را تكذیب كرد و گفت: هیچ موردی از تب مالت در كشور گزارش نشده است.

«دكتر محمدمهدی گویا» افزود: از آنجا كه فصل زایمان گوسفندان هنوز شروع نشده است و از اواسط اردیبهشت آغاز می‌شود، بنابراین شیوع تب مالت در كشور صحت ندارد.

او خاطر نشان كرد: احتمال ابتلا به تب مالت در مرحله اول برای افرادی است كه با دام سروكار دارند و دام در منزل دارند و پس از آن برای افرادی است که لبنیات غیر پاستوریزه مصرف می‌کنند. به همین دلیل، ما همواره و قطعا از لبنیات پاستوریزه حمایت می‌كنیم و همیشه مردم را به مصرف لبنیات پاستوریزه تشویق و ترغیب كرده‌ایم، اما در عین حال درباره مصرف لبنیات غیر پاستوریزه هشدارهای لازم را به مردم می‌دهیم، چرا كه اگر در تهیه این نوع از لبنیات و مصرف آن، نظارت و احتیاط لازم صورت نگیرد، احتمال اینكه از نظر میكروبی آلوده باشند، بسیار است.

گویا گفت: اگر مردم می‌خواهند از شیر غیر پاستوریزه استفاده كنند، حتما قبل از هرگونه مصرف شیر را به مدت 20 دقیقه بجوشانند چرا كه اگر شیر جوشانده شود، میكروب تب مالت در آن از بین می‌رود و بعد از جوشاندن، هرگونه محصولی هم كه از شیر جوشیده شده، بدست می‌آید خطری ندارد.

او درباره پنیر و بستنی و خامه غیر پاستوریزه هم گفت: هر كدام از این مواد لبنی اگر از شیری تهیه شده باشند كه به مدت 20 دقیقه جوشانده شده است، احتمال میكرب تب مالت در آن كم است اما در عین حال، مردم حتما باید از مكان‌هایی كه شیر و سایر مواد لبنی غیر پاستوریزه را خریداری می‌كنند، اطمینان داشته باشند.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاكید كرد: ماموران بهداشت محیط وزارت بهداشت به طور مستمر بر فروشگاه‌های عرضه مواد لبنی غیر پاستوریزه نظارت و با هرگونه تخلف برخورد می‌كنند.

 
 
نظر شما
ادامه