کد خبر: ۴۱۵۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر نظر افضلی» افزود: آنچه مهم است، بودجه‌ای است که باید به سازمان دامپزشکی داده شود و اینکه سازمان اینجا باشد یا جای دیگر، فرقی نمی‌کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «سازمان دامپزشکی باید مدیریت خود را در سطح استان‌ها سبک‌تر کند»؛ این نظر عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است. «دکتر نظر افضلی» می‌گوید آنچه مهم است، بودجه‌ای است که باید به سازمان داده شود و اینکه سازمان اینجا باشد یا جای دیگر، فرقی نمی‌کند.

حکیم مهر: آقای دکتر، کمیسیون کشاورزی مجلس در سال جدید چه اولویت‌هایی را برای حوزه دامپزشکی در نظر گرفته است؟

از آنجا که بنده کارگروه کمیته دام، طیور و آبزیان کمیسیون را تشکیل ندادم، نمی‌توانم اولویت‌ها را مشخص کنم. در سال جاری تنها یک جلسه در مجلس برگزار شد و هفته گذشته هم بنده به همراه رئیس مجلس در کشور ویتنام بودم و خیلی از برنامه‌ها اطلاع ندارم.

حکیم مهر‌: اما به هر حال شما عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس هستید.

بله. سازمان دامپزشکی حمایت‌های لازم را در زمینه تحقق بودجه از مجلس گرفته است و لازم است در بحث آنفلوانزا، تب برفکی، بیماری‌های مشترک و بحث ایمنی غذایی بیشتر کار کند تا بتوانیم بیماری‌ها را بهتر کنترل کنیم. اینکه در فرایند کنترل بیماری‌ها، چقدر دامپزشکی و تا چه اندازه معاونت امور دام سهیم هستند، باید مشخص باشد. همچنین مسائل قرنطینه، امور بهداشتی مرغداری‌ها باید و بحث واکسیناسیونی که قرار است انجام شود، باید مورد بررسی قرار گیرد. کمیسیون کشاورزی همگام با وزارت جهاد کشاورزی به خصوص در حوزه دامپزشکی پیش می‌رود. سازمان دامپزشکی هم باید مدیریت خود را در سطح استان‌ها سبک‌تر کند.

حکیم مهر: به بحث واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اشاره کردید. نظر کمیسیون در این مورد چیست؟

اتفاقا پیش از این در این مورد بحث بود. عده‌ای موافق و عده‌ای مخالف انجام واکسیناسیون بودند و در نهایت قرار شد که واکسیناسیون یک سویه را انجام دهند.

حکیم مهر: برای واکسیناسیون اگر بودجه‌ای لازم شود، کمیسیون چقدر کمک می‌کند؟

بالاخره ما هم پا در میانی می‌کنیم. اگرچه بودجه ۹۷ بسته و این مساله در آنجا مطرح شد، اما اگر آن مقدار کفاف کار را نکند و به شکل اورژانس مطرح شود، ما رسیدگی می‌کنیم. مانند سال گذشته که ما این همه فشار آوردیم تا پرداخت بیمه مرغداران زودتر انجام گیرد و آنها هم جان بگیرند. همچنین تلاش کردیم که خسارت‌ دیدگان واحدهای دامی زودتر به مطالبات خود برسند که روند تولید به شکل نرمال پیش رود.

حکیم مهر: به دنبال طرح بحث وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی در مجلس، اگر احیانا طرح استقلال سازمان دامپزشکی هم مطرح شود، آیا شما از آن حمایت می‌کنید؟

این طرح باید کارشناسی شود. باید دید سازمان‌های دیگر که زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت می‌کنند، وضعیت بهتری دارند یا خیر؟ از طرف دیگر مهم بودجه است که به باید سازمان داده شود و اینکه سازمان اینجا باشد یا جای دیگر، فرقی نمی‌کند. اگر طرح بیاید، مسلماً در کمیسیون مطرح خواهد شد، اما قبل از اینکه بیاید و دولت بخواهد لایحه دهد، باید مسائل فنی آن را کاملا بررسی کند.

حکیم مهر: ارزیابی شخص شما از این طرح چیست؟

به طور کلی هرچه بخش دام مستقل‌تر باشد و مدیریت آن بهتر و سریع‌تر بتواند تصمیم‌گیری کند، روند کار تولیدی بهتر و تاثیر گذارتر است.

حکیم مهر: عملکرد وزیر جهاد کشاورزی را در سالی که گذشت چطور ارزیابی می‌کنید؟

در سال گذشته بحث استیضاح مطرح بود. الان وزارتخانه جهاد کشاورزی باید چابک‌تر باشد و از حالت بوروکراسی خارج شود. این وزارتخانه باید از شلختگی در بیاید و عملیاتی‌تر شود. باید الگویی را که در برنامه ششم در خصوص خرید تضمینی و ... مطرح شده، عملی کند. کشورهای دیگر از کشاورزان خود حمایت می‌کنند و به این شکل نیست که سیستم رها شده باشد. وزارت جهاد کشاورزی باید به این مسائل، آبیاری نوین، بخش بازرگانی و فروش و ... توجه بیشتری کند. امروز و با این حجم کم باران، آبخیرداری درد اصلی مردم است. خلاصه اینکه رفع این مشکلات نیازمند مجموعه‌ای است که چابک باشد.

حکیم مهر: ارتباط متولیان سازمان دامپزشکی با کمیسیون کشاورزی مجلس در سالی که گذشت، چگونه بود؟

سال ۹۶ ما شاهد تغییر و تحولاتی در بدنه کلان سازمان دامپزشکی بودیم. دکتر خلج از سازمان رفتند و دکتر رفیعی‌پور جایگزین ایشان شدند. این تغییرات ارتباط ما را کمی تحت‌الشعاع قرار داد. اما الان دکتر رفیعی‌پور و معاونین او باید بیشتر در کمیسیون حضور پیدا کنند.

حکیم مهر: این حضور چقدر می‌تواند کمک کننده باشد؟

خیلی. همین سلام و علیک‌ها باعث انتقال درخواست‌ها می‌شود. دکتر خلج در سال گذشته با حضور و آمد و رفت به کمیسیون، وضعیت را بهبود بخشیدند و ما هم توانستیم تغییراتی را ایجاد کنیم. الان هم دکتر رفیعی‌پور بیشتر باید حضور بیشتری پیدا کنند. کمااینکه کمیسیون کشاورزی مجلس قادر است با وزارتخانه، ریاست جمهوری، معاونت ریاست جمهوری و ... ارتباط داشته باشد و لابی کند و این مسائل اثرگذار است.

حکیم مهر:‌ اتفاق دیگر اینکه اخیرا رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده که طی یک توافق، نیازی نیست برای ذبح دام صادراتی به روسیه، دامپزشک از ایران اعزام شود. نظر شما در خصوص این اظهارنظر چیست؟

من در جریان این مساله نیستم. اما باید دید دلایل آنها چیست و آیا دامپزشک مستقر در روسیه دارند یا خیر؟

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
کلا ایشون اصلا انگار ............. آخه وقتی بودجه بهداشتی کشور به سازمان بهداشت تعلق گرفته و دامپزشکی قسمتی از این سازمان نیست،دامپزشکی چطور میتونه از این بودجه استفاده کنه‌. واقعا بیاید ابتدا ساختار مدیریتی و تقسیم بندی وزارت خانه ها رو بشناسیم بعد انتظار پول وبودجه داشته باشیم. تا زمانی که دامپزشکی قسمتی از مجموعه بهداشتی کشور به حساب نمیاد بودجه بهداشتی هم بهش تعلق نمیگیره. استقلال زیر نظر ریاست جمهوری یا ماندن در باتلاق جهاد کشاورزی هیچ عاقبتی نداره. واقع بین باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
در کسور ما اوصاع متفاوته تا نری لابی نکنی و برای اعتبارات نجنگی سرت بیکلاهه.اونوقت تمام برنامه ها محکوم به شکسته و انگ بی کفایتی هم خواهیم خورد این رو به روسای عزیزمون عرض میکنم که بی مایه فتیره.اعتبار نداشته باشی عیوبت اشکار میشه وهیچ کس خطت رو نمیخونه نه نیروت و نه بقیه، رسوا میشی باید بری سازمان مدیریت یا هم مجلس برا اعتبار بجنگید.الحمدالله رئیس جدید جوون و توانمنده انشالا این از اولویتاش باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
جهاد کشاورزی اگه کارکرد داشت وضعیت اب و تغذیه مردم این نبود که
نظر شما
ادامه