کد خبر: ۴۱۵۳۹
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
برای نخستین بار در جهان:
«دکتر بهنام غفارزاده» در خردادماه سال گذشته نیز عمل جراحی کاتاراکت را بر روی چشم یک اردک انجام داده بود و در گفت‌وگو با حکیم مهر، به تشریح این عمل جراحی پرداخته بود ...
 

حکیم مهر: برای نخستین بار در جهان عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) توسط «دکتر بهنام غفارزاده» جراح و متخصص چشم تبریزی بر روی چشم یک خروس پنج ساله که چشم چپش دچار آب مروارید شده بود، انجام شد.

به گزارش حکیم مهر، این چشم پزشک تبریزی در خردادماه سال گذشته نیز عمل جراحی کاتاراکت را بر روی چشم یک اردک انجام داده بود و در گفتگو با حکیم مهر، به تشریح این عمل جراحی پرداخته بود. برای مطالعه گفتگوی اختصاصی حکیم مهر با دکتر بهنام غفارزاده «اینجا» را کلیک نمایید.

به نظر می رسد این چشم‌پزشک تبریزی، علاقه ویژه‌ای به انجام عمل جراحی بر روی چشم طیور و ماکیان دارد!

 

 
منبع تصاویر: فارس
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۹
دامپزشک، متخصص میکروبیولوژی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
0
جراحان دامپزشک ما توانایی انجام این جراحی ها را دارند. چرا انجام نمی‌دهند؟ میشه دوره های فلوی بگذرونند. این خبر را از یک گروه پزشکی توسط دوستان پزشک دریافت کردم. در پاسخ به سوالی که گفتند شما توانایی ندارید مگه کمی خجالت کشیدم. در حوزه علوم پایه دامپزشکان حقیقتا عالی هستند. نمونه اون دکتر وجگانی رییس علوم آزمایشگاهی کشور هستند. مفاخر علوم پایه هم که مانند استاد دکتر تاجبخش نگین دامپزشکی هستند. در حوزه علوم بالینی کاستی ها باید جبران بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
1
وقتی پزشکان دایم از دخالت افراد نا غیر مجاز در کارشان می نالند آن هم دخالتی سطحی و نه جراحی , وقتی همچین کاری صورت میگیرد پاسخشان چیست؟
از ۴تا بیسواد و ....... و.. توقع نشناختن مرز ها را داریم ولی از افراد تحصیل کرده خیر. مجازات قانونی شما که تحصیل کرده اید بیشتر است.
آقای پزشک من هم روی بیماری های قلبی کار میکنم ولی روی یه ecg ساده انسان هم نظر نمیدم.
لطفا به مرزهای کاری ما احترام بگذارید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
2
آفرین به پزشک کارش واقعا قابل تحسین هست کار درمان و عمل چشم نیاز به متخصص دارد ولی از آنجایی که در دامپزشکی اساتید به جایه اینکه تخصص همچین عمل‌هایی رو بگیرند به رشته های پیرا دامپزشکی رو می آورند با توجه به اینکه دیگه نیازی به رشته هایه پیرا دامپزشکی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
1
ایشان یکی از بهترین چشم پزشکهایه تبریز هستن یاشاسین دکتر غفارزاده
حبیب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
1
باسلام و عرض خدا قوت.. پیشنهاد می کنم...عزیزان پزشک متخصص بیشتر انرژی خودشون رو برای رفع درد و بیماری از جمعیت انسانی بالاخص مناطق محروم بگزارند..و بخش حیوانی رو به دامپزشکان عزیز بسپارند. باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
3
عمل کاتاراکت بطور روتین توسط افتالمولوژیست های دامپزشک در سرتاسر دنیا صورت میگیرد ولی چون دانشکده های دامپزشکی ما از سطح اموزشی بسیار پایینی برخوردار اند این گونه اعمال ساده برای ما تازگی دارند و جالب میباشد. اگر به تخصصهای دامپزشکی توجه نمایید یکی از انها افتالمولوژ ی میباشدِ.که از ده هفتاد در دانشگاهای اروپایی و امریکایی رونق داشته است.ضمنا عمل کاتارکت انجام شده در خرس اول بار از نوع خود نبوده وسالهاست در روسیه روی خرسها صورت میگیرد.در ویتنام و سایر نقاط هم گزارشات متعددی از درمان کاتاراکت در خرسها وجود دارد.جای بسی تاسف است که ما دامپزشک اموزش دیده برای اینگونه اعمال ساده نداریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
1
0
به زودی درمان دامهای کوچک رو متخصصین داخلی انسان و مامایی دامپزشکی را ماما های انسان انجام میدن. خوب وقتی دانشگاه آزاد با پول دامپزشکی میفروشه، اخرش خیلی از این بدتر هم خواهد شد. دامپزشکان یتیم هم نه سازمانی و وزارتی دارند که ازشون حمایت کنه. افسوس و صد افسوس
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
1
زمانی که تو دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، خواهرزاده ی رعیس دانشگاه اون زمان یعنی اقای .......... با مدرک دامپزشک عمومی استاد تمام وقت شد و فقط می خندیدند و با خنده نمره می دادند، باید هم هر روز شاهد به بار نشستن این افتضاح بازیا باشیم. تا زمانی که این رشته یه متولی درست و حسابی پیدا نکنه، روزی میرسه که سواد یه کاردان بیشتر از دکتری عمومی دانشگاه آزادی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
2
کار این پزشک محترم قابل تقدیر است چرا که در شرایطی دست به این کار زدند که کس دیگری توان ان را در ان زمان نداشت شرمساری در اینستکه 3 دانشکده دامپزشکی نا کار امد دراین استان وجود دارد. حد اقل فکر کنیم که دامپزشکی در کجای کار است.این نا کارامدی فقط در بخش جراحی نیست در تمام زمینه ها وجود دارد.شما خوب به بیماریهای عفونی در سطح گاوداریها و گوسفند داریها نگاه گنید کدامشان ریشه کن شده استِِ. اگر یک دامدار از یک دامپزشک بخواهد یک جیره مناسب برای گاوهایش بنویسد که مشکل تب شیر کتوز و کبد چرب را حل کند میتواند؟.ایا اگر از او بخواهد ibr یون bvd و یا سل را کنترول کند میداند? وووو.....اموزش دامپزشکی در کشور به روز نیست هنوز سیستم تدریس قرن گذشته اجرا میشود.دانشجو تمام ابعاد و انمار انگلها و میکروبها را میداند ولی نمیداند چطور با انها مبارزه نماید و الااخر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
این چکار به دانشگاه ازاد دارد در این شهر اساتید دانشگاه های ازاد همه از دانشگاهای دولتی فارغ التحصیل یا تخصص گرفته اند ِِِِِِِِِِ. چند نفر متخصص جراحی از دانشگاه تهران در دانشگاه ازاد و دولتی تبریز وجود دارد?فکر میکنید اموزش متفاوتی در دانشگاه دولتی وجود دارد?
دكتر رضا
|
Canada
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
من واقعاً متوجه نميشوم چرا ما اصرار به بكار بردن كلمه " نخستين ، اولين " قبل از هر چيزي توي كارهايي كه ايران انجام ميشه داريم . حكيم مهر ، جراحي كه شما بعنوان نخستين بار در جهان ازش ياد كرديد ، يك نمونه اش دو سال پيش انجام شده، لطفاً قبل تيتر زدن زحمت بكشيد عنوان انگليسي اش رو گوگل كنيد.
https://www.animalsasia.org/au/media/news/news-archive/blind-bear-can-see-again-thanks-to-skilled-vets.html
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
هرچند کار بسیار با ارزشی بوده ولی تعجب میکنم که یعنی از هیچ دامپزشکی برای بیهوشی، بیدردی، مراقبتهای حین و بعد از عمل استفاده نشده؟ قانونی بخواید حساب کنید هر جای دنیا باشه این موضوع دخالت در امر درمان هستش و جرمه، بماند که علنا با گزارش و تصویر بخواد پخش هم بشه. مگر در حالتی که دامپزشکا برای بخشی از کار بنیه علمی نداشته باشن و از فردی خارج از حوزه دامپزشکی بخوان قسمتی رو کمک کنه که تازه اون هم باید از مجرای قانونیش باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
چرا این فرد را درس عبرت سایرین نمیکنید؟ با افتخار از جرمی که مرتکب شده عکس هم منتشر میکند؟ من فردا بروم یک سزارین روی یک خانم در جایی دور افتاده که پزشک نیست انجام بدهم و عکس آن را بگذارم نظام پزشکی با من چه میکند؟؟
اقای محترم حق دخالت در کار ما را نداری, کم نیستن انسان های فقیری که نیاز به مهارت شما دارند. الان همه انسانهای کشور مشکل چشمشان حل شده و شما از بیکاری گفتی بگذار یک دخالتی در کار تخصصی رشته های دیگر بکنم؟؟؟؟
اگر آن خروس نیاز به این جراحی داشت ارجاع میشد به مرکز جراحی معروف تهران که همین عمل را هم انجام میدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
0
این کار نه جرم است ونه خطا مطمنا اگر بنیه علمی در دامپزشکان وجود داشت ایشان این لطف را نمینمود. شمای دامپزشک فرض کنید در جایی قرار گرفته اید و خانمی نیاز به وضع حمل دارد و هیچکس علمش در ان مقطع از شما بیشتر نیست . مسلما شما دست بکار میشوید. تا جامعه ای به عیوب خود پی نبرد اصلاح نمیشود.جامعه دامپزشکی از نظر علمی ضعیف است چرا که یک رشته ای است صد درصد اقتصادی و چون اساس اقتصاد مملکت بر پایه دلالی است این رشته به کنار زده شده است. مملکتی که توان صادرات گوشت را به کل منطقه دارد ببینید به چه وضع اسف باری افتاده است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
قطعا بالاتر بودن مهارت فنی توجیه دخالت نمیتواند باشد, گفتم که شما جراحی سزارین یک خانم را انجام بده ببین نظام پزشکی چه میکند. با این که سزارین مورد اورژانسی میتواند باشد و جان انسان در خطر باشد. ولی جراحی کاتاراکت اورژانسی نیست و امکان ارجاع وجود دارد. با این استدلالی که در کامنت انجام دادید من به دوستان دامپزشکم پیسنهاد میکنم به مناطق محروم و دورافتاده که پزسک ندارند بروند و حرفه ی پزشکی را آغاز کنند, نمیخواهد جراحی کنند همان آنتی بیوتیک وسرم تراپی کافیست, دعای خیر بعضی هم مثل ایشان پشت سرتان است و از حس انسان دوستی تان تشکر میکنند و از سیستم معبوب پزشکی انتقاد!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
0
1
بنیه ی علمی آن در ایران و در تهران وجود داشته. چرا ارجاع ندادند؟ جرم مرتکب شدند و عکس آن را با افتخار منتشر کردند اگر نظام دامپزشکی اقدامی نکند از فردا ارتوپد انسان تعویض مفصل سگ میکند, جراح زنان سزارین حیوانات, رادیولوژیست اکوی قلب اسب و.. و دامپزشکان باید نگاه کنند. بسیارند دامپزشکانی که سواد و بنیه علمی بالاتری از پزشکان دارند ولی به اخلاق حرفه ای متعهد هستند.
پس به دامپزشکان فارماکولوژیست هم امکان حق فنی داروخانه ی انسان بدهند.
متاسفم برای دامپزشکانی که نمیبینند پزشکان و وزارت بهداشت چگونه از مرزهای کاری خودشان محافظت میکنند آن وقت این ها کامنت میزارند چون طرف علمش داشت پس خوب کرد!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
1
0
مگر یک پزشک فارکولوزیست میتواند داروخانه بزند؟.لطف کنید بگویید چند تا کاتاراکت در سگ درایران توسط دامپزشکان انجام شده.چرا این واقعیت را قبول نمیکنید در تبریز امکان این عمل توسط دامپزشک نبوده مسلما اگر این امکان بود حتما ارجح دامپزشک است.بلی اگر روزی امکان تعویض مفاصل توسط دامپزشک وجود نداشته باشد مانعی ندارد که صاحب دام ازیک اورتوپد بخواهد اینکار را انجام دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
بنظر من بحث دارد به بی راهه کشیده میشود .لطفا به این نکات توجه کنید سالهایت که تخصص های متعددی در دامپزشکی ایجاد شده از جمله انها چشم دامپزشکی یا veterinary ophthalmology میباشد.بنده در سال 1373 از دانشکده دامپزشکی دانشگاه لندن بازدیدی داشتم اقای نسبتا جوانی بنام پرفسور بدفورد بعنوان افتالمولوزیست کار میکردند که دانشجوی تخصصی داشتند. من چندی پیش از این دانشکده دوبار بازدیدی داشتم بقدری تغیرات مشاهده کردم وپیشرفت را شاهد بودم که هنوز در شوک انم که چرا قدری از این پیشرفت را ما تجربه نکرده ایم.ببینید خرسی دچار کاراکت شده چشم دامپزشک در محل نبوده یک چشم پزشک متخصص انسانی انرا عمل کرده ِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِِاین اشکالی داره?.دوستان ابن یک کار صد درصد تخصصی است که در پیشرفته ترین کشور ها هم توسط دامپزشک عمومی صورت نمیگیرد ویک افتالمولوزیست باید انرا انجام دهد.بنظر من ما همه باید این پرسش را بنماییم که چرا در شهری که 2 دانشکده دامپزشکی هست افتالمولوزیست نداریم نه اینکه چرا یک پزشک در کار ما دخالت کرده است.دوستان ما در تهران هم این تخصص رانداریم.ما یک اورتوپد دامپزشک. هم نداریم. و خیلی تخصص های دیگر. این چیزی که در دانشکده های ما بصورت تیوری تدریس میشود شمایی از این دانش وسیع است. ما اکنون نزدبک 40 سال است ارتباطمان با مراکز علمی معتبر قطع شده و افراد ی هم که میایند میدان بهشان داده نمیشود وسزیعا بر میگردند وهمبن میشود که میبینید.
حمید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
1
اتفاقا این بی حساب و کتاب بودن همیشه هم بد نیست.در مجموعه من در هفته چندین جراحی انجام میشه.حساب کنید در طی سال فقط یک مورد به مشکل بخوره به هر دلیل.آیا صاحب سگ یا گربه میتونه بره شکایت کنه؟ نه! حتی احتیاجی به تهیه بیمه مسولیت نیست.البته جراحی کاتاراکت در سگ در ایران هم انجام میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
من و همسرم هر دو دامپزشک و رزیدنت علوم پایه هستیم، حقیقتا هردو ما از خواهر همسرم و باجناقم که چشم پزشک هستند و این خبر را از کانالی مربوط به چشم پزشکی تلگرام برایمان ارسال کردند کلی خجالت زده شدیم. فقط در جواب تونستیم بگیم که در تهران و شیراز امکان این عمل جراحی توسط اساتید جراح دامپزشک امکان پذیر است. دوستان و همکاران گرامی بجای اینکه اینقدر از درآمد پزشکان و شأن اجتماعی اونها انتقاد کنیم، بیایم همگی توان علمی خودمون را بالا ببریم. آیینه گر قامتت بنمود راست، خودشون آیینه شکستن خطاست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
1
متاسفانه این پزشک تنها هدفش تبلیغات و بازاریابی برای خود است. اگر یک دامپزشک روی انسان جراحی انجام دهد قطعا توسط نظام پزشکی و دستگاه قضا تحت پیگرد و مجازات قرار خواهد گرفت. ولی ما دامپزشکان نه تنها به این نوع دخالت ها در حیطه کاری خود اعتراض نمیکنیم، بلکه با افتخار و آب و تاب این افراد خاطی را تشویق هم میکنیم.
متخصص داخلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
1
تنها بخش دامپزشکی که برای عموم مردم جذاب است و ویترین کار ماست (جراحی های تخصص حیوانات) از دست ما خارج خواهد شد و دیگر نه با چند دامدار و مهندس علوم دام, بلکه با پزشکان باید رقابت کنیم.
نظام دامپزشکی باید:
۱. برای این پزشک پیگیری قضایی انجام دهد نه صرف یک نامه به نظام پزشکی.
۲.این کلینیک را یک جریمه ی کوچک کنند تا همه ی دامپزشکان بدانند از کیسه ی دامپزشکی برای دیگران خود شیرینی نکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
از این دوست محترمی که پیگیری قضایی برای این پزشک تقاضا نموده اند میپرسم شما توان اجرای عمل کاتراکت را دارید یا نه. اگر این توان در دامپزشکان تبریزی بود مسلما آن پزشک اینکار را نمیکرد.حتما تعدادی دامپزشک از او خواسته بودند که اینکار را انجام دهد.بنا براین تعصب را کنار بگذارید و اساسی فکر کنید. ممکن است مای دامپزشک بطور تئوری روش اجرای عمل را خوانده باشیم ولی حتی بطور تجربی هم بما آنرا یاد نداده اند. در دانشکده های ما همه چیز کلی گفته میشود .این پزشک به یک موجود نیاز مند که کسی در آن جا توان کمک به آنرا نداشته کمک کرده است و قابل تقدیر است چون برای اینکار وقت گذاشته است.آقای دکتر من بعنوان یک دامپزشک از شما متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
2
من متخصص داخلی هستم و کارم جراحی نیست, و متخصصان جراحی بسیار قابلی در تهران این جراحی را انجام میدهند و در ضمن کاتاراکت نه اورژانسی است و نه کشنده که حتی بتواند توجیهی برای عدم ارجاع به تهران باشد!! .
از کی تا حالا تعیین مرز کاری بین رشته ها بر اساس بودن یا نبودن متخصص آن رشته در همان شهر انجام میشود؟ پس من از فردا در یک شهرستان که متخصص قلب ندارد پرکتیس قلب انسان میکنم با همین روش تفکر شما.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
دوست محترم شما اگر در شهرتان متخصص قلب نیست سواذ هواپیما یا با وسیله ای دیگر خود را به متخثص قلب میرسانید حالا یک خرس را میخواهید از تبریز ببرید تهران به مشکلات موجود توجه فرماییذ. لطفا یکی از افتالمولوژیت های دامپزشک را درتهران نام ببرید. این عمل تخصصی بوده و ما در ایران افتالمولوژیست دامپزشک نداریم.در ترکیه هست ولی مابخاطر ضعف شدید علمی وعدم توجه به این رشته در وضعیت نا مطلوبی قرار داریم وبجای گذاشتن کنار تعصب مرتب صورت قضیه. را پاک میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
من موافق هستم که آن خرس ترجیحا توسط یک چشم دامپزشک عمل میشد. چون درایران تا آنجا من میدانم این تخصص را نداریم بنابراین اشکالی در این عمل توسط یک متخصص انسانی نمی بینم در ترکیه این تخصص وجود دارد به آدرس زیر:
Dr. Z. Doğan
Department of Ophthalmology, Faculty of
Medicine, Erciyes University, Kayseri, Turkey
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
خود من جراحی های تخصصی چشم را به دکتر فتاحیان ارجاع میدهم, و افراد حاذق دیگری هم هستند مثل دکتر ابرکار و... در ضمن حیوان خرس نیست و خروس است. در ایران بیماری های چشم را متخصصین داخلی و جراحی های چشم را متخصص جراحی انجام میدهد مثل سایر سیستم های بدن.
با روش استدلال اشتباه شما پس ما متخصص ارتوپد هم نداریم یا گوش و حلق و بینی یا ارولوژیست یا پوست ومو!!!
نه فقط مرزهای کاری را نمیشناسید بلکه هنوز نمیدانید در رشته ی دامپزشکی خودمان, قلمروی هر تخصص چقدر است.
برای یاد آوری: در دامپزشکی تشخیص و درمان بیماری ها در همه ی دستگاه های بدن از چشم تا مفاصل و قلب و پوست و.. توسط متخصص داخلی( که خود به ۳ شاخه ی دام کوچک و دام بزرگ و پرندگان تقسیم میشود) انجام شده و تمامی جراحی ها از چشم تا دستگاه تناسلی توسط متخصص جراحی.
شاید یه روزی بیماری ها و جراحی های یک دستگاه بدن را به صورت یک رشته مجزا تصویب کردند ولی تا آن روز سیستم بینایی در حیوانات بدون صاحب نمانده!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
اقای دکتر اکنون سالهاست بعلت وسیع شدن علم دامپزشکی تخصص های متعددی در ان پیدا شده تو ایران یک نفر هم مامایی گاو را انجام میدهد هم از ان اسب را در صورتیکه در بغل. گوشمان ترکیه این دو متخصص جدا گانه دارد.حتی در اروپا جراح دست وپای اسب شکم در 40 سال پیش که من در انگلستان بودم جدا بود پرفسور ادوارد دست وپا پرفسور ون تاندون پرفسور گرینگ شکم بعد جراحان گاو هم متفاوت بله یکی از دلایل ضعف. دامپزشکی اینست که دامپزشکان ما نا خواسته شده اند jack of all trade اقای دکتر عزیز شما وقتی روی یک کار کنسانتره بشوید متوجه میشوید که چقدر انکار را بهتر انجام میدهید. دوست خوب من اکنون در امریکا درس نوزادان علفخوار توسط یک متخصص اینکار صورت میگیرد اصلا این قسمت از دامپزشکی دنیایی است برای خود.در ترکیه دادانشکد ه های دامپزشکی اش هم بخش ارتوپدی دارد هم چشم دامپزشکی. حداقل این توقع میرود که این تخصص ها تا حالا در دانشکده های ما باز شده باشند بعنوان یک جراح دامپزشک اگر شما توسط یک چشم دامپزشک اموزش میدیدید مسلما خیلی وضع. بهتری میداشتید.من با رزیدنت های بسیاری در ارتباط هستم تقریبا اکثرا میگویند پس از اتمام چیز بیشتری از عمومی به انها اضافه نشده است.دوست من دانشگاه کرنل امریکا سالی یک یا دو رزیدنت در هر بخش میگرد درصورتیکه دانشگاه ازاد ما در هر مقطع تا 10 نفر هم شنیده ام میگیرند بنابراین نمیتوان ان کیفیت لازم را انتظار داشت.باز هم یگویم حدا اقل دانشگاه های ما باید تخصصی تر بشوند تا اهسته اهسته به کل جامعه دامپزشکی سرایت نماید. به امید روزی که ما در دانشگاه هایمان دپارتمانهای مامایی گاو گوسفند اسب و حیوانات کوچک را جدا گانه و چشم دامپزشک واورتوپدی دامهای بزرگ وکوچک را مثل اکثر دانشگاهای پیشرفته داشته باشیم انوقت میبینید که چقدر متفاوت خواهد بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
هم اکنون دانشگاه اوهایو دانشکده دامپزشکی برای رزیدنتی
Veterinary ophthalmogy دانشجو میپذیرد. ازطریق گوگل وارد سایت دانشکده دامزشکی شوید اگهی ان وجود دارد.ضمنا. برای رزیدنسی veterinary dentistry نیز میتوانید اقدام کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
رزیدنسی veterinary ophthalomologyنه فقط در امریکا در اروپا نظیر کالج سلطنتی دانشگاه لندن و دانشکده دامپزشکی زوریخ و خیلی دانشکده های دامپزشکی اروپا برگزار میشود. دوره اش بعد از عمومی 3 سال است و در زمینه بیماریهای و جراحی چشم دامهای بزرگ. و کوچو تخصص میدهد. جهت اطلاع جراحان محترم دامپزشکی. در امریکا پس از تخصص ازطرف. veterinary school o ophthalmologist به شما بورد این رشته را میدهندِ
متخصص داخلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
صحبت های شما درباره ی تخصصی تر بودن پرکتیس دامپزشکی در کشورهای پیشرفته تر کاملا صحیح است. و وقتی متخصص داخلی نوزادان نشخوار کننده از بالغ آن ها جدا شده پس ببین ما چه بد بختیم که نه یک نفر که کلا دامپزشک نیست و هیچ تخصصی در باره ی حیوانات ندارد میاید اینطور مداخله میکند و با افتخار عکس منتشر میکند!!
مثلا این چشم پزشک انسان در دوران رزیدنسی ۵۰ تا عمل چشم پرنده انجام داده؟!
اگر نظام دامپزشکی وجود دارد الان وقت برخورد قضایی است نه وقتی قبح این کار شکست و این کار به یک اپیدمی فراگیر و تفریح برای پزشکان پولدار تبدیل شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
مگر یک دامپزشک چند تا عمل چشم در دوره تحصیلش انجام داده?.باز این چشم پزشک در دوره رزیندسی چند صساختماکاتاراکت چشم انجام داده.او یک فرد نا اشنا با چشم نیست. ساختمان چشم ولی نه فیزیولوژی اش در موجودات تقریبا یکی است.و ایشان توانسته کار را با موفقیت انجام دهد. نظام اگر توان کاری راداشت جلوی طبابت چندش اور دامپروران را در دامپروریهای بزرگ میگرفت که جز خسارت چیز دیگری بهمراه نداردِِِ در دانشگاهای معتبر پزشکان و دامپزشکان در برخی از اعمال جراحی بهمدیگر کمک میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
1
واقعا روش استدلال شما را قبول ندارم. یک چشم پزشک انسان از یک متخصص پرندگان با بآناتومی و کارکرد چشم پرنده بیشتر آشناست؟؟!!
هیچ کشوری در دنیا اجازه ی پرکتیس روی حیوانات را به غیر دامپزشک نمیدهد حتی یک تزریق ساده, و در کشورهای پیشرفته حتی صرف دامپزشک بودن هم دلیل نمیشود و اگر لایسنس آن کار را نداشته باشی محرومیت مادام العمر از این حرفه لحاظ میکنند شما را به مصاحبه ی استاد سابق دانشگاه تهران که اکنون در دانشکده ی دامپزشکی کشور استرالیا شاغل هستند و در همین حکیم مهر چاپ شد ارجاع میدهم
در ضمن یک جرم را با جرم دیگران نمیسنجند. آن دامدار بیسواد است و دام خودش است وای این پزشک سواد دارد و آگاهانه این رفتار را مرتکب شده و اعلام عمومی میکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
این صحیح نیست که در هیچ جای دنیا به غیر دامپزشک اجازه کار روی حیوانات رانمیدهند. پس اینهمه تحقیقات روی سگ،میمون و...که توسط غیر دامپزشکان صورت میگیرد را چگونه توجیه میکنید.در دانشکده پزشکی هاروارد یک primate research lab دارند که خدا نصیب کند بازدید فرمایید و مشاهده نمایید که چگونه گروهی از پزشکان و دامپزشکان و دندانپزشکان بصورت گروهی تحقیق مینمایند. قبل از اجازه کار با حیوانات یک سری فرم ها و تعهدات حتی اگر دامپزشک هم باشید باید پر نمایید وبه آنها متعهد شوید. بنده چند سال پیش برای یک کار تحقیقاتی در آمریکا این فرم ها را اینترنتی پر نمودم و مشغول تخقیق خود گردیدم. این قانون در ایران وجود ندارد که تمام بدلیل کم اهمیتی این رشته حیاتی در این مملکت است که چوبش را هم تک تک افراد میخورند.چقدر ارز همه ساله از این کشور که خود میتواند تولید کننده بزرگ محصولات دامی باشد خارج میشود.خوب حالا در شرایطی که قانون کار روی حیوانات وجود ندارد اگر یک داروساز یک پزشک بخواهد یک کار عملی بکند چکار باید کرد؟و. این آقای پزشک بخاطر مهارت روی چشم با دستیاری تعدادی دامپزشک این کار را انجام داد. ایشان اگر این کار را با رعایت قانون (که در ایران وجود ندارد)در هرجای دنیا انجام میدادند هیچ مشکلی نبود. دوست من شما در دانشکده دامپزشکی چقدر آناتومی چشم پرنگان خواندید. بعنوان یک جراح دامپزشک چندتا عمل چشم اینجام دادید؟. در بعضی از دانشکده های ما حتی در حد تئوری هم بیماریهای چشم را درس نمیدهند. پس من فکر میکنم این دوست پزشک ما ایقدر مرتکب خطا نشده که مورد بی حرمتی قرار گیرد.دوست من اگر در یک شهرستان لگن یک سگ در اثر تصادف شکسته شود و امکانات دامپزشکی نباشد باز اجازه نمیدهید یک اورتوپد بدلیل اینکه دامپزشک نیست آنرا عمل کند؟.من خودم بعنوان دامپزشک اگر وقت بگذارد و این حیوان را نجات دهد از او تشکر میکنم. متشکرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
در همه ی کشورها animal lab برای کارهای تحقیقاتی پزشکی و دندانپزشکی تحت کنترل دامپزشک است. و دارو ساز و دندانپزشک به واسطه ی یک دامپزشک مدل سازی حیوانی را انجام میدهند. چیزی که در ایران سازمان دامپزشکی آن را رها کرده و ضمینه ی اشتغال چند صد دامپزشک را دارد و البته که مورد نیاز دانشگاه های علوم پزشکی هم هست.
در ضمن من زیاد درباره ی چشم خواندم و کارگاه رفتم, شما اگر دامپزشکی هستید که مطالعه و دوره ای را نگذرانده اید دلیل نمیشود سایر همکاران را شببه خودتان فرض کنید و خود باخته ی پزشکان شوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۴
0
0
جهت اطلاع این دوست عزیز در هیچ جای دنیا محققین بیولوزی اعمم از پزشک زیست شناوس و... که با حیوانات سرو کار دارند زیر نظر یک دامپزشک کار روی حیوان را انجام نمیدهند و مستقل عمل میکنند. مثلا در هاروارد وقتی قراراست برا پارکینسون پیوندی روی معز در میمون صورت گیرد اینکار را یک جراح اعصاب انجام میدهد.ولی یک نکته وجود دارد که اگر بیماری در یک animal house اتفاق افتد از یک دامپزشک متخصص بیماریهای حیوانات ازمایشگاه میخواهند که مشکل را حل نماید.ویا اگر دندانپزشکی بخواهد روی جراحی فک ویا ایمپلنت کار کند چون لیسانس کار با حیوانات را میگیرد و پروتکل های لازم را امضا. مینماید بطور مستقل کار خود را روی حیوانات انجام میدهد. همه محققین میتوانند روی حیوانات مستقلا کارهای تحقیقاتی انجام دهد. دوست من نه شیفته پزشکی هستم واز کاری که میکنم ناراضی. و اکنون هم مشعول یک پروزه هستم که هم پزشک دران در گیراست وهم داروساز.لطف کنید وسیعتر فکر کنید و زود هیجان زده نشوید و بگویید در همه جای دنیا همه باید زیر نظر یک دامپزشک کلر کنند. در اینجا دامپزشک از انچنان حق و حقوقی بر خوردار است که اگر پزشکی چشم خروسی را بطور تجربی عمل نمود این چنین واکنش نشان نمیدهندِِ.شاید یک پزشک بخواهد در مملکت ما برای مثال روی نخاع سگ عمل تجربی انجام دهد و نتایج کار خود را در صورت موق امیز بودن رسانه ای کند باید واکنش منفی نشان دهیم?.شاید یکی از دلایلی که ما در دامپزشکی عقب افتاده ایم اینستکه ارتباط کمتری با مرکز تحقیقاتی خارج از کشور داریمِ. باز هم اگر ابهامی است پاسخ میدهمِ
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
من خیلی تشکر میکنم از دست اندر کاران حکیم مهر که این باب گفتگو را باز نمودند و مطمئنا به به روشن شدن ابهامات کمک مینماید.جامعه های پیشرفته همگی با بحث و انتقاد ساخته شده اند.
من با این صخبت همکارم موافق هستم که پزشکان و یا هرکس دیگر دست اندر کار پزشکی بطور تجربی روی حیوانات اعمال جراحی تجربی انجام دهند واین به پیشرفت علم در جامعه خیلی کمک میکند. حتما خیلیها تاریخچه ایمپلنت های دندانی را میدانند ولی خیلی خلاصه میگویم شاید به این بحث کمک کند. سال 1957 یک ارتوپد سوئدی بنام Per-Ingvar Branemark علاقمند به تحقیق روی ترمیم اسخوان بعد از شکستگی ها بود و از اینکه در اکثر مواقع بدن پیچ ها را پس میزد واستخوان جوش نمیخورد همواره با مشکل روبرو میشد. این پزشک اورتوپد در سال 57 یک کار تجربی روی خرگوش انجام داد.او یک قطعه تیتانیوم در استخوان ران یک خرگوش تعبیه نمود ولی بعد ازچندی که میخواست ان را بردارد متوجه شد که امکان پذیر نیست و استخوان در خلل وفرج فلزنفوذ کرده و خارج نمیشود. او این یافته گراتقدر را در یک کنگره دندانپزشکی ارائه نمود و مورد تمسخر پزشکان و دندانپزشکان قرار گرفت ولی او مایوس نشد و در سال 1965 اولین دندان را با این فلز در فک شکسته یک بیمار تعبیه نمود و موفق به کشف این امر مهم شد که امروزه همه ازفوائد آن سود میبرند.و هم اکنون Branemark implant بهترین نوع دندان است که به نام این پزشک اورتوپد مزین است. شاید او اگر در ایران بود با این تفکر که نباید روی خرگوش کار میکرد مواجه میشد و هنوز ما مجبور بودیم از بریج دندانی استفاده نماییم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۶
0
0
دیگر مطمین شدم شما بیش از این که برای دامپزشکی تلاش کنید خود را یک محقق پزشک فرض نموده و به دفاع از قبله ی حرفه ای خود میپردازید.
الان سال ۱۹۵۷ نیست, مرز رشته ها و حریم ها محکم تر شده و به تعداد مورد نیاز فارغ التحصیل هم وجود دارد که کمبود نیرو نداشته باشند.
در ضمن سگ حیوان آزمایشگاهی نیست و کسی حق این کار را ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
مشکل همین جاست که انها از قبل 1957 به اهمیت تحقیق پی برده بودند وبرای علوم مرز بندی قرار ندادند و انرا در انحصار گروهی خاص نگذاشتند و ما هنوز دنبال این هستیم که چرا یک پزشک دست به یک کار تجربی روی حیوان زده است. همین تفکر در تما زمینه ها ما را عقب انداخته در پزشکی یک شکل در صنعت به فرم دیگر ودر کشاورزی که نگو نه پرسِ ت
ناشناسج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
0
0
جهت اطلاع دوست عزیزمان از سگ گربه خوک بعنوان مدل در جراحی bariatric در توپی گذاریهای معده برای چاقی انسان استفاده میشود.وقتی ازمیمون در جراحیهای تجربی استفاده میشود سگ جای خود دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۹
0
1
به نظر من پزشکان میتوانند از حیوانات مدل برای کارهای پژوهشی خود، البته با رعایت اصول، استفاده کنند. ولی این کاری که اینجا انجام شده کار پژوهشی نبوده. بلکه روش درمانی که سالیان سال است در انسان اجرا میشود را روی خروس انجام داده اند. یعنی اینکه ایشان نمیخواسته اند در مورد جراحی کاتاراکت تحقیق کنند. بلکه مستقیما به درمان حیوان پرداخته اند و این کار درستی نیست. اگر یک دامپزشک کوچکترین مداخله ای در درمان انسان انجام میداد الان قطعا در زندان عمر میگذراند. پزشکان محترم هم باید در حیطه ی خود کار کنند
نظر شما
ادامه