کد خبر: ۴۱۴۸۲
تعداد نظرات: ۶ نظر


رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود 170 هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن هاری دریافت می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «حسین عرفانی» عصر امروز در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کنترل بیماری‌های زئونوز «بیماری‌های مشترک انسان و حیوان» با حضور مراقبان سلامت مراکز جامع سلامت و کارشناسان بیماری‌ها در محل سالن شهید ذکریا اظهار داشت: آن‌چه موجب شد امروز در رفسنجان حضور داشته باشم متأسفانه مورد مرگ مرد 58 ساله‌ای بود که به علت بیماری هاری به دنبال گزش سگ ولگرد رخ داده است.

وی ادامه داد: هاری یک بیماری کشنده است اما خوشبختانه دسترسی به واکسن و سرم این بیماری را داریم و اگر فرد بلافاصله بعد از گزش مراجعه کند و واکسن دریافت کند، قطع به یقین می‌تواند در پیشگیری از بیماری مؤثر باشد.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: امروزه بیماری هاری در سطح دنیا خیلی مورد توجه قرار گرفته، سازمان جهانی بهداشت هدفگذاری کرده که در سال 2030 میلادی موارد مرگ به علت هاری در انسان‌ها به علت گزش سگ را به صفر برساند.

عرفانی بیان کرد: زمانی که تغییرات اکوسیستم خود در کشور به ویژه در جنوب‌شرقی کشور از جمله رفسنجان را می‌بنییم متأسفانه تعداد سگ‌های ولگرد در معابر و اماکن عمومی بیش از گذشته است مسؤول کنترل و جمع‌آوری سگ‌ها در نقاط شهری با شهرداری‌ها و در روستاها با دهیاری‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: نظر ما این است که سگ‌ها را براساس اصول اخلاقی به روش‌های حیوان‌دوستانه جمع‌آوری کنند که به مردم آسیب نرسانند اما ممکن است امکانات ما در بعضی مناطق به حدی نباشد که کار به روش حیوان‌دوستانه انجام شود که در اینجا بین دو راهی انتخاب قرار می‌گیریم که بین سلامت انسان‌ها و برخورد با سگ‌های ولگرد کدام یک انتخاب کنیم.

وی توضیح داد: این مردی که به علت گزش سگ فوت کرده و خانواده‌ای را داغدار کرده ارزش آن از سگ‌های ولگرد بیشتر است زن و فرزند مردم باید با فراغ بال زندگی کنند، دانش‌آموزان ما باید با فراغ بال در مسیر مدرسه و خانه حرکت کنند، زنان باردار و... هم نیاز به امنیت خاطر دارند، شهروندی که مورد گزش قرار گرفته ستون خانواده‌ای بوده که مبتلا به این بیماری شده است.

این مسؤول در ادامه بیان داشت: در برخورد با سگ‌ها به روش‌های اخلاقی، یکی از روش‌ها جمع‌آوری سگ‌های ولگرد است که نتیجه گرفتیم براساس اصول و روش‌های درست و اخلاقی مدیریت و سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کرد.

عرفانی گفت: واکسیناسیون حیوانات راهکار دوم است که سگ‌های صاحبدار و سگ‌های گله که اولا مسؤولیت سگ با صاحب آن است، دوما با مراجعه به دامپزشکی سگ خود را واکسینه کنند که اگر سگ با حیوانات هار ارتباطی داشت هاری را به صاحبانش منتقل نکند.

وی راهکار سوم را آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم مطرح کرد که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در سال حدود 170 هزار نفر از هموطنان در کشور مورد گزش حیوانات قرار می‌گیرند و واکسن دریافت می‌کنند، وزارت بهداشت با تعهدی که که دارد واکسن و سرم را به هر قیمت تهیه و به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد، اما زمانی که به این تعداد نگاه می‌کنیم رده سنی این 170 هزار نفر از مدرسه و در نوجوانی بوده و در پسران بیشتر است که مورد گزش قرار می‌گیرند.

عرفانی تأکید کرد: باید به آن‌ها آموخت سگ‌ها را تحریک نکنند، متأسفانه برخی افراد، سگ‌ها را در منزل خود نگه می‌دارند که علاوه بر هاری بیماری‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند منتقل کنند.

وی بیان داشت: زمانی که سگ در شرع ما نجس شمرده شده، حکمتی پشت آن بوده است، گربه هم غیربهداشتی است، بنابراین باید به سمت زندگی توأم با سلامت پیش برویم.

رئیس اداره زئونوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: کنترل بیماری‌های زئونوز نیاز به یک برنامه خوب دارد که باید حتماً به صورت مشترک با وزارتخانه‌های کشور، بهداشت، آموزش و پرورش و کمک دهیاری‌ها شهرداری‌ها، بنیاد مسکن ... انجام شود و هر یک می‌توانند در کنار هم نقش خوبی ایفا کنند.



انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
جناب آقای دکتر حسین عرفانی این مسئله مختص ایران نیست که چون یک سگ ولگرد موجب فوت یک مرد خانواده شده و ارزش یک انسان بیشتر از سگ هست در یک اقدام احساسی و به دور از منطق مجوز صادر کنید و همه سگ های ولگرد و معدوم کنیم ! برای مقابله با بیماری های مشترک از سگ ولگرد و خانگی و گربه و.‌‌.. در همه دنیا استاندارد و الگویی تعریف شده و بدیهی است که بهترین روش تبعیت از الگوها و استاندارد های بین المللی است.‌..! اون کاری که اروپا و آمریکا و ژاپن و..‌. داره در مورد بیماری های زئونوز انجام میده! متاسفانه پیاده کردن الگو های من درآوردی نه تنها نتیجه ای نخواهد داشت بلکه فقط هزینه های زمانی و پولی و انسانی و اکوسیستمی به مملکت تحمیل میکنه! مثلاً چون ممکنه از سگ و گربه بیماری بگیرم پس باید از این ها دور باشم! چون گوشت گوسفند ممکنه بیمار باشه پس گوشت نخورم چون ممکنه ماشین بهم بخوره از خونه بیرون نروم و...! نه اصولی است نه قابل انجام! در ضمن نداشتن امکانات که اشاره فرمودید دلیل موجهی نیست یعنی ارگان دولتی باید امکانات لازم و داشته باشد.!..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
احسنت بر شما که قبول دارید الگوهای من در آوردی نتیجه ای نخواهد داشت.
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
واقعا تاسف برانگیزه یک پزشک با نجس تلقی کردن سگ از مردم بخواد از سگ دوری کنند.
سگ یک حیوان نافع به عنوان سگ گله و سگ نگهبان سگ پلیس و سگ به عنوان یک حیوان خانگی در زندگی مردم شهر و روستا حضور داره
در بسیاری از کشورهای پیشرفته سگ و گربه به مراتب حضور پررنگتری داره اما مگه اون کشورها با نجس خواندن سگ خطر هاری رو رفع می کنند.اونا زاد و ولد سگها رو به صورت کنترل شده دراوردند و سگ بدون صاحب و به دور از اقدامات پیشگیرانه ندارند بنابراین بروز بیماری هاری را کم و حتی در برخی کشورها به صفر رساندند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
بنده هم اخیرا متوجه شدم عده ای در یک خانه با انسان های دیگر زندگی میکنند و موجبات انتقال انواع ویروس ها و باکتری ها را فراهم میکنند تازه اگر این فقط ۱ نفر بوده که از گزش سگ مرده, طبق آمار هزاران هزار نفر در سال بر اثر انتقال بیماری بین انسان ها میمیرند. تقاضای اکید دارم همه یک خانه ی مجردی تهیه کنند و انسانی را راه ندهند.
این که یک سگ ولگرد هار در بیابان را به سگ های خانگی واکسیناسیون شده و سالم تر و بهداشتی تر از خیلی آدم ها ربط دادید فهمیدم به حوزه ی کاریتان بسیار اشراف دارید!!!
عوام الناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
چرا از اینکه میگن سگ نجسه اینقدر آشفته میشن یه عده؟؟؟
سگ نجس هست
بیماری مشترک با انسان هم داره بر منکرش ...
اگه دنبال پول درآوردن از سگبازهای مایه دار هستید چرا راستش را نمی گویید؟
سگ مثل بقیه مخلوقات زنده خداوند حق حیات دارد و همه باید از مرگ بی جهت که یا برای تفریح یا حیوان آذاری و... یک قلاده سگ هم جلوگیری کنیم برای درمان سگ گله و سگ نگهبان و سگ شکاری و سگ همره پلیس دامپزشک خبره باید تمام توان علمی خودش را در جهت رفع آلام آنها در طبق اخلاص بگذارد
اما اعتقادات مردم را تخطئه کردن نه تخصص دامپزشک است نه به او مربوط است شما کار خودت را انجام بده ما هم ممنون شماییم
از دلخور شدن سلبریتی های سگباز هم ناراحت نشین لطفا!
گمنام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
0
0
اینکه یک مقام مسئول با تحصیلات میگوید حتما دلیلی داشته که گفته اند سگ نجس است و هیچ دلیلی را مطرح نمیکند جای تاسف دارد و نشان از انسداد افکار است
نظر شما
ادامه