کد خبر: ۴۱۴۷۹
تعداد نظرات: ۹ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«مهندس حبیب‌الله نیکزادی پناه» افزود: به دنبال این هستیم که با کمک دامپزشکی و متخصصین، از داروهای شناسنامه‌دار بهتری که تاثیرگذاری بالاتری در درمان و پیشگیری بیماری‌های طیور دارند، استفاده کنیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مقابله با بحران آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اولویت برنامه‌های کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. این را یکی از اعضای کمیسیون به حکیم مهر می‌گوید. از نظر «مهندس حبیب‌الله نیکزادی پناه» داروهایی که در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد، موثر نیستند و باید برای حل این معضل، چاره‌ای اندیشیده شود.

حکیم مهر: آقای مهندس، مهمترین برنامه‌های کمیسیون کشاورزی مجلس در سال جدید در حوزه دامپزشکی چیست؟

با توجه به بحران شدیدی که در بیماری‌های طیور و علی‌الخصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان رخ داد، اولویت برنامه‌های ما در سال ۹۷، بررسی راهکارهای پیشگیری از این آلودگی‌ها در کشور است تا بتوانیم برای حل آن چاره‌ای بیندیشیم. از طرفی متاسفانه داروهایی که در اختیار مرغداران قرار می‌دهیم، موثر نیستند؛ لذا به دنبال این هستیم که با کمک دامپزشکی و متخصصین فن، بتوانیم از داروهای شناسنامه‌دار بهتری که تاثیرگذاری بالاتری در درمان و پیشگیری از انواع بیماری‌های طیور دارند، استفاده کنیم.

حکیم مهر: دلیل اینکه داروهای ما موثر نیستند، چیست؟ آیا تولید‌کنندگان فاقد توانایی تولید هستند یا واردکنندگان جنس مرغوب وارد نمی‌کنند؟

دلیل آن می‌تواند هر دو مورد باشد. ما ابتدا باید کمی داروسازان خود را تقویت کنیم تا بتوانیم برند خوب و داروی موثری را که مطمئن هستیم برای هموطنان کارگشاست، به دست آنها برسانیم.

از طرفی متاسفانه دنیای تجارت امروز تبدیل به یک دنیای متقلب شده است؛ مثلا یک دارو ممکن است به نام برندهای مطرح بسته‌بندی و توزیع شود اما به هیچ عنوان محصول آن برند یا کشور نباشد. در نتیجه بعد از استفاده هیچ تاثیری را از آن نمی‌گیریم. البته این مشکل صرفاً در زمینه دارو مطرح نیست؛ ممکن است در کود شیمیایی، در بذر و در بعضی اقلام دیگر هم باشد. طبیعتاً باید دامپزشکی به شکلی عمل کند که کسانی که دارو را وارد مملکت می‌کنند، قبل از واردات، کارخانه‌های داروسازی مبدا را از نزدیک ببینند.

حکیم مهر:‌ مانند همان کاری که شما سال گذشته انجام دادید؟

بله. سال گذشته من افتخار این را داشتم که در آلمان از یک کارخانه داروسازی که بخشی از داروهای مورد نیاز ما از آنجا خریداری می‌شد، بازدید کنم. حاصل این بازدید یک حس اطمینان بود که حاصل شد.

از طرفی ما باید در زمینه دان مرغی هم کار کنیم. کمااینکه گاهی می‌بینیم فروش گوشت مرغ با هزینه‌های تولید ما همخوانی ندارد و مرغدار به سودآوری نمی‌رسد. مورد بعد اینکه ما با وزارت جهاد کشاورزی چند بار مذاکره کردیم و باز هم قرار است که مذاکره کنیم تا واردات را براساس نیاز واقعی انجام دهیم. بعضا گوشتی را وارد می‌کنیم که ارزانتر است اما از کیفیت آن خبری نداریم. بحث‌های زیادی پیرامون پرورش مرغ مادر، تخم‌گذار و گوشتی وجود دارد که ان شاالله امیدواریم در سال جاری بتوانیم اقدامات خوبی انجام دهیم تا هم تولیدکنندگان متوجه ضرر و زیان نشوند و هم مصرف کنندگان بتوانند از یک کالای مرغوب استفاده کنند.

حکیم مهر: سازمان دامپزشکی کشور برای مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک برنامه ۳ ساله را در دستور کار قرار داده است. هرچند اظهار داشته‌اند که مباحث بودجه‌ای این برنامه را حل کرده‌اند اما اگر احیاناً حین اجرا با کمبود اعتبارات مواجه شوند، مجلس می‌تواند به آنها کمک کند؟

همانطور که مستحضر هستید بودجه سال جاری مصوب و برای اجرا به دولت ابلاغ شده است، اما چنانچه در چارچوب بودجه مشکلی پیدا کردند، می‌توانند در قالب یک طرح یا لایحه درخواست افزایش بودجه داشته باشند؛ مجلس هم قطعاً کمک خواهد کرد. مخصوصاً کمیسیون کشاورزی هم ورود پیدا خواهد کرد و در خدمت مرغداران خواهیم بود.

حکیم مهر:‌ برخی صاحب نظران عرصه دامپزشکی معتقدند که سازمان دامپزشکی کشور باید از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاروزی جدا شده و به شکل یک نهاد مستقل،‌ زیر نظر ریاست جمهوری قرار گیرد. نظر شما در این خصوص چیست؟

باید یک بررسی فنی و کارشناسی کنیم که سازمان دامپزشکی در حال حاضر چه مشکلی با وزارت جهاد کشاورزی که متولی امور دام و طیور کشور است، دارد. وقتی سازمان نتواند با جهاد کار کند، چطور می‌تواند با نهاد ریاست جمهوری کار کند؟ باید ببینیم که مشکل کجاست. اگر تصور آنها این است که جهاد به شکل دستوری عمل می‌کند، می‌توانیم بررسی کرده و مشکلات آنها را حل کنیم. من خیلی روی این موضوع متمرکز نشدم اما اگر آقایان دلایل توجیه کننده‌ای دارند، بیاورند. چنانچه ببینیم حق با آنهاست و اگر در جای دیگر قرار بگیرند، دامپزشکان بهتر می‌توانند به کار خود ادامه دهند، قطعا به آنها کمک می‌کنیم. اما اینکه خودشان به شکل سلیقه‌ای عمل کنند، خیلی توجیه ندارد. به نظر من باید دلایل خود را مطرح کنند. اگر خود سازمان نمی‌خواهد حرفی بزند، کارشناسان آنها مسائل را مطرح کنند و به کمیسیون بفرستند تا ما بررسی کنیم. اگر نیاز است که وزارت جهاد کشاورزی تغییر رفتار اداری داشته باشد،‌ باید انجام گیرد تا به کار خود ادامه دهند.

حکیم مهر: ارتباط و تعامل سازمان دامپزشکی با کمیسیون کشاورزی مجلس به چه شکل است؟ مدیران سازمان چقدر رفت و آمد و مطالبه دارند؟

این رفت و آمد در سال گذشته خیلی چشمگیر نبوده و نیاز است که افزایش یابد. مدیران سازمان با حضور در کمیسیون می‌توانند مسائل و مشکلات را منعکس کنند و قطعا کمیسیون به آنها کمک خواهد کرد؛ مخصوصا که چند نفر دکتر دامپزشک داریم که می‌‌توانند هم در زمینه مسائل قانونی و هم مشورتی به آنها کمک کنند. به طور خلاصه باید مقداری تلاش خود را بیشتر کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
سلام جالبه خيلي از كيفيت ها با بازديد و سفر خارج از كشور ارتقا پيدا ميكنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
با تشکر فراوان از این نماینده محترم مجلس که به طور مبنایی، آمادگی خود را برای تغییر جایگاه وزارتخانه ای سازمان دامپزشکی در صورتی که دلایل اصولی و منطقی وجود داشته باشد، اعلام کردند.
کاوه آهنگر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
با سلام، برای نمونه از بطری‌های سرم، دارو سازی ............. تبریز مگس و پشه و پارتیکل مشاهده شد اما مسوولان آنجا سر پوشی کردند، کی به کیه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
من در طرح پيشگيري از آنفولانزاي فوق حاد شركت كردم به مدت سه ماه در سال 96 با شرايط برده داري مدرن و كمترين دستمزد با توجه به پيگيري هنوز هيچ ريالي به من و افراد مثل من ندادن !!! اين است برنامه اين ارگان و حتي همه بخش هاي حكومت ...
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
با سلام حکیم مهر عزیز
صحبت های در مورد دارو و دیگر مباحث فنی نیاز به کارشناسی کارشناسان دارد نه آقایانی که حتی از چارت تشکیلاتی سازمان و وظایف ذاتی آن بی خبرند.لطفا در مصاحبه ها از افراد صاحب نظر کمک کنید
همکار دامپزشک
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
با سلام من نمیدونم آقای مهندس نماینده کرمان که تحصیلاتشون کشاورزی و مدیریت چه جوری از کیفیت داروهای وارداتی از آلمان اطمینان حاصل کردن مشکل ما دامپزشکان همینه که چنین افرادی که هیچ اطلاعاتی در خصوص دامپزشکی ندارن واسه سازمان دامپزشکی و ما دامپزشکای بدبخت تصمیم گیری میکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
دوستان حتماٌ ميدانند نظر دادن و مميزى كارخانه دارويي آن هم از نوع اروپايي نياز به تخصص در زمينه مميزى و بازرسي دارد نه فقط شهود و برداشت شخصي كه با يك سفر و بازديد چند ساعته انجام شده باشد
واقعاً متأسفم
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
متاسفانه میتوان دید که فرهنگ رایج در دید عوام و خواص در رابطه با مقوله بهداشت و درمان اعم از انسان یا دام ، تکیه بر اثرات و نتایج معجزه آسای داروهاست !!!؟؟
همه هر طور که میخواهند دوست دارند رفتار کنند و هر موقع بر اثر اشتباهاتشان دچار بیماری شدند حال چه انسان و چه دام تصور میکنند حتما" دارویی وجود دارد که دوباره آنها را سالم کند !!!؟؟؟
نماینده محترم که از جمله خواص محسوب میشوند در نظر ندارند که پزشکی و دامپزشکی علم و هنری است در استفاده حداقلی و درست از داروها نه استفاده سر خود و بی رویه و خسارت بار و لجام گسیخته کنونی که تبدیل به عادت شده و همه دنبال داروی قوی و موثر میگردند !!! در حالی که با استفاده درست از علوم دامپزشکی و دامپروری نیازی به مصرف بسیاری از این داروها نیست .
پس بهتر نیست که بجای گشتن دنبال داروی موثر و قوی ، دنبال تقویت دامپزشکان عالم و باتجربه و با مهارت و سالم باشیم تا نیاز ما به دارو و هزینه های غیر ضروری و خسارت بار در تولید محصولات سالم دامی کاسته شود !!!
و دیگر آنکه لازم است یادآوری شود علت بی تاثیر شدن بسیاری از داروها دقیقا" ناشی از استفاده نادرست و بی رویه آز آنهاست . هرچند امکان تولید بی کیفیت آنها هم وجود دارد که آن هم حتما ناشی از نظارت خیلی خیلی خیلی دقیق نهادهای نظارتی است !!!!؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
در دامپزشکی نوین

به طور کلی حرف اصلی را در مبارزه با بیماریها

به ویژه در زمینه دامهای غذایی (Food animal)،

طب جامع نگر از نوع جمعیت نگر (Population) می زند.

طبی که در آن تلاش می شود که با تأکید بر

سپردن مدیریت بهداشتی (Health mangement)

گله های دام و طیور به کلینیسین های تربیت

یافته با دید اپیدمیولوژیک، سرانه مصرف

داروهای خطرناک دامپزشکی به حداقل برسد

و از طرف دیگر بهداشت و سلامت آحاد جامعه

که مصرف کننده تولیدات دامی هستند، کمتر به خطر

بیفتد!

آرزویی که در وزرات تولیدی و تجارت محور

جهادکشاورزی عملا به آرزویی محال تبدیل

شده است!

و امید است با پیوستن سازمان

مستقل دامپزشکی زیر چتر فرماندهی مشترک

نظامت سلامت یکپارچه کشور زیر نظر شخص

وزیر بهداشت و بر طبق تاکید سازمان بهداشت

جهانی دام (OIE) برای اجرای اصل مترقی و

پیشرفته "بهداشت واحد (One Health)"

این مشکل

اساسی بهداشت و درمان انسان و دام در ایران

تا حد قابل قبولی برطرف شود!
نظر شما
ادامه