کد خبر: ۴۱۴۵۵
تعداد نظرات: ۲۴ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«عبدالله حاتمیان» افزود: احساس می‌کنم که ارتباط دامپزشکی با کمیسیون کشاورزی ضعیف است/ اگر سازمان دامپزشکی زیر نظر رئیس جمهور برود، حاشیه امنی برای خود می‌سازند که به زمین و زمان هم جواب نخواهند داد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی اطلاعی از وضعیت آنفلوانزا در کشور ندارد و معتقد است که قصور از جانب سازمان دامپزشکی است، چرا که آنها با کمیسیون در ارتباط نیستند و اخبار و اطلاعات را در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دهند. از نظر «عبدالله حاتمیان» اگر سازمان دامپزشکی به شکل مستقل زیر نظر نهاد ریاست جمهوری فعالیت کند، فساد به بار خواهد آورد.

حکیم مهر: وضعیت ارتباط مدیران دامپزشکی با کمیسیون کشاورزی مجلس چگونه است؟

زمانی هم من کارمند و مدیر بودم و اهمیت مجلس و نمایندگان آن را درک نمی‌کردم. امروز که نماینده مجلس هستم،‌ می‌بینم که تا وقتی که اوضاع بر وفق مراد است، هیچ مدیری یاد مجلس نمی‌افتد، اما روزهایی خواهد آمد که مدیران درک خواهند کرد که گره‌گشایی اصلی در حوزه مجلس اتفاق می‌افتد. من انتظار دارم که دامپزشکی بیشتر از پیش با مجلس و نمایندگان و به‌ویژه کمیسیون کشاورزی ارتباط داشته باشد. هیچ ضرری ندارد که من به کارتابل خودم مراجعه کنم و نامه رئیس سازمان دامپزشکی را هم در آن ببینم؛ نامه‌ای که مثلا در آن گزارشی از وضعیت دام و طیور کشور باشد.

حکیم مهر: الان شما چقدر در جریان آخرین اخبار و وضعیت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور هستید؟

واقعیت این است که به شکل کم و بیش در جریان تمام اطلاعات کشور هستم اما هیچ اطلاعی از وضعیت آنفلوانزا در کشور ندارم؛ اینکه آیا این بیماری ریشه‌کن شده است و در آینده چه وضعیتی خواهد داشت. انتظار بنده این است که یک اطلاع‌رسانی شفاف و صریح از طریق سازمان دامپزشکی به کمیسیون کشاورزی برسد.

به‌عنوان مثال در خیلی از حوزه‌های انتخابی مثل شهر درگز، بعد از سرشماری، آمارگیری و جمع‌آوری اطلاعات میدانی، به این نتیجه رسیدیم که آمار سقط جنین و تلفات مربوط به بره، حدود ۳۰ درصد بود. البته ممکن است دوستان دامپزشک من این حرف را نپذیرند و بگویند این رقم در حدود ۶ درصد و ... است. اما بدون تردید حرف من درست است. چون من از دامداری‌ها و کشاورزها سوال کردم. صرف نظر از اینکه رقم چقدر است، اصلا چرا باید تلفات داشته باشیم؟ مگر ما در حوزه انسانی آمار مرگ و میر بعد از تولد را به یک هزارم نرسانده‌ایم؟ چرا در زمینه دامپزشکی باید ۳۰ درصد تلفات بره داشته باشیم؟ اینکه بگوییم وزارت کشاورزی کلاس نگذاشت، واکسیناسیون به این شکل بود و دولت اعتبار نداشت، قبول نیست. دامپزشکی باید به صورت ویژه در خصوص کاهش سقط جنین کار کند. چون حتی آمار یک درصدی آن هم قابل پذیرش نیست.

به طور خلاصه من احساس می‌کنم که ارتباط دامپزشکی با کمیسیون و اعضای کمیسیون همچنان ضعیف است. هیچ ضرری ندارد که وقتی من در کمیسیون تخصصی هستم، همکار دامپزشکان هستم و درد آنها را می‌فهمم، به من مراجعه کنند. اگر درد دامپزشکی در محل سازمان برنامه و بودجه باشد، صدای من به‌عنوان نماینده به آنها می‌رسد، اگر در حوزه وزارتخانه باشد، به همین شکل. چرا باید این دردها و مشکلات را به من نگویند؟

حکیم مهر:‌ آیا در این مدت رئیس سازمان دامپزشکی کشور در مجلس حضور داشته است؟

بله. من ایشان را در کمیسیون دیدم و این خیلی خوب است، اما انتظار حضور بیشتر و پررنگ‌تر از ایشان دارم.

حکیم مهر:‌ سازمان دامپزشکی کشور با کمبود بودجه و اعتبارات مواجه است. شما برای سازمان چه کردید؟

همه چیز که بودجه نیست. من معتقدم که مدیر قوی به ابزارهای بالاتر از بودجه رسیده است.

حکیم مهر: مثلاً چه ابزارهایی؟

بزرگترین آن مشارکت مردم است. اگر یک مدیر مشارکت مردم را درک کند، اصلاً نیازی به بودجه ندارد. کافی است سازمان دامپزشکی به مردم بگوید که مطابق آمارگیری، شما ۳۰ درصد سقط جنین دارید و هزینه واکسن ‌به ازای هر گله، ۱۵ هزار تومان است. این کار را انجام دهید. باید با مردم شفاف باشند، نه اینکه آموزش باشد، واکسن مناسب نباشد. واکسن مناسب باشد، زمان واکسیناسیون مناسب نباشد یا واکسیناتور علم کافی نداشته باشد. مجموعه‌ای از عوامل نیاز است که مدیر به قابلیت کشف مشارکت مردمی و سایر مسائل برسد. به این شکل با یک اشاره ۳۰ خودرو از مجموعه دولت به سوی یک شهرستان کوچک حرکت خواهد کرد. ده‌ها دانشجو، کارآموز و دامپزشک بسیج عمومی خواهند شد. هزار نفر واکسیناتور از بین خود مردم آموزش خواهند دید. اصلا پول نیاز نیست. کافی است واکسن مناسب با قیمت مناسب یا رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

حکیم مهر:‌ خب همین واکسن رایگان نیازمند اعتبار است!

باید موسسه سرم‌سازی رازی را شارژ کنیم تا بتواند واکسن رایگان و مناسب در اختیار مردم قرار دهد.

حکیم مهر‌: بحث دیگری که وجود دارد، تقاضا برای استقلال سازمان دامپزشکی به شکل یک نهاد زیر مجموعه ریاست جمهوری است. درست مانند سازمان حفاظت محیط زیست. اگر این طرح در مجلس مطرح شود، چقدر از آن حمایت می‌کنید؟

به نظر من با اجرای این طرح، فساد زیاد خواهد شد. الان اگر کمترین خطایی در حوزه وزارت جهاد کشاورزی اتفاق بیفتد، من نماینده به سرعت وزیر را به مجلس می‌آورم و او را مواخذه می‌کنم. اما نهاد ریاست جمهوری حاشیه امنی برای آنها خواهد بود و نمایندگان نمی‌توانند بگویند که آقای رئیس جمهور بیا و در مورد آنفلوانزا به من توضیح بده. به این شکل شأن و جایگاه رئیس جمهور پایین خواهد آمد. اگر رئيس جمهور هم پاسخ‌گو نباشد، من نمی‌توانم سازمان زیر نظر او را احضار یا استیضاح کنم. الان سازمان محیط زیست خارج از حوزه نظارت کمیسیون است، در صورتی که نام آن روی کمیسیون است. اما خارج از نظارت ماست و از ما حرف‌شنوی ندارد. به نظر من بهترین حالت همین است که وجود دارد.

حکیم مهر: اما در همین وضعیت هم موارد نارضایتی زیادی وجود دارد.

بله. دوستان دامپزشک من در کمیسیون هستند و همواره اعتراض دارند که اینجا کوتاهی و آنجا قصور شد. اما اگر از وزارت کشاورزی زیر نظر رئیس جمهور بروند، حاشیه امنی برای خود می‌سازند که به زمین و زمان هم جواب نخواهند داد.

حکیم مهر: آیا شما عملکرد فعلی وزیر جهاد کشاورزی را تایید می‌کنید؟

بله. عمکلرد وزیر در خیلی از زمینه‌ها قابل قبول است. در خیلی از زمینه‌ها هم با توجه به گستردگی حوزه و خودمدار شدن خیلی از مدیران و روسای سازمان‌ها، عملکرد وزیر قابل قبول نیست.

حکیم مهر: منظور شما از خودمدار شدن مدیران چیست؟

مثلا در شهرستان به من می‌گویند که ما متخصص سونوگرافی و رادیولوژی نداریم. در حالت عادی شاید اصلا رئیس شبکه به من جواب ندهد. اما به محض اینکه در جایی گیر می‌کند، به من متوسل می‌شود. وزیر هم قطعا همین مشکل را در حوزه خواهد داشت. سازمان دامپزشکی در حالت عادی با وزیر همراه نخواهد بود. اما روزی که گیر می‌کنند، آویزان وزیر می‌شوند.

حکیم مهر: اگر بخواهید به عملکرد وزیر جهاد کشاورزی نمره بدهید، چه عددی را در نظر می‌گیرید؟

به نظر من وزارت جهاد کشاورزی در حد ۶۰ درصد عملکرد قابل قبول و به اندازه ۴۰ درصد، جا برای اصلاح و بهینه‌کردن امور دارد. از آن ۴۰ درصد هم بخش زیادی خارج از حوزه وزارت جهاد کشاوری است. مثلا الان نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است. وزارت جهاد کشاورزی نرخ را به شورای اقتصاد داده و شورای اقتصاد هم به هر دلیلی آن را اعلام نکرده است. لذا تمام آسیب‌های آن را وزیر جهاد کشاورزی می‌بیند، در صورتی که کوتاهی را شخص دیگری انجام داده است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
واقعا متاسفم ک ی نماینده مردم همچین طرز فکری داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
یک روز دامداری گفت که تمام دامهایم بر اثر تب برفکی تلف شده اند به محل که مراجعه کردیم یک مورد ابتلا حتی مشاهده نشد بنده خدا در خواست واکسن داشت مجبور شد دروغ بگه.اخه بنده خدا تابلوی که دامدار فکر میکنه با بزرگنمایی بهتر نتیجه میگیره تو چرا باور میکنی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
بنطر من نماینده ها همه از اساتید هستند و ........................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
واقعیتی پنهان است. احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
اطلاعاتی که در این مصاحبه از طرف نماینده محترم ارائه شد متاسفانه نشان دهنده ارتباط ضعیف همکاران محترم بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی با نماینده محترم مجلس شورای اسلامی در استان و شهرستان حوزه انتخابیه ایشان است . ایکاش روزی برسد که علاوه بر امام جمعه ، دادستان ، فرماندار و رییس اداره جهاد شهرستان ها ، با نمایندگان شهرستان که نقش بسیار مهمی در وضع قوانین مورد نیاز سازمان و تصویب بودجه سازمان ها دارند ، مسئولان مربوطه بیشتر ارتباط داشته باشند و گزارش کار و مشکلات را به ایشان نیز منعکس کنند .
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
به جای این که مدیران دامپزشکی با همه ی وجود دنبال استفاده از ظرفیت های نهاد مجلس باشند, کار به آنجا رسیده که نماینده ی مجلس ابراز ناراحتی میکند که چرا مدیران دامپزشکی با من در ارتباط نیستند. آقایان مدیر دامپزشکی کشور, کم مشکل نداریم, چرا از این ظرفیت ها استفاده نمیکنید؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
................ میگن سقط جنین یک درصد هم قابل پذیرش نیست!!!
در حالیکه سقط جنین در گله تا دو درصد طبیعیه یعنی لزوما عامل پاتولوژیک دخیل نیست و بالای دو درصد باید بررسی بشه
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
با سلام هر کاری کردم جواب ندم نتونستم. خلاصه ترین جواب: آقای نماینده ...... متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
آخه ......................... چطور یه مسئول دامپزشکی باید بیاد در مورد مشکلاتش باهاتون صحبت کنه. خوب شما مهندس کشاورزی هستین و رشته شما سنخیتی با بهداشت دام و انسان و بیماری های مشترک و بیماری های دامی نداره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
احسنت همین الان سرتا پای سازمان را .......... گرفته، بارک الله از این فهم و شعور احسنت احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
من که واقعا شک میکنم که این اقای نماینده اصلا دامپزشک باشه با این اطلاعاتش در خصوص دام و دامدار و دامپزشکی حال حاضر.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
سقط جنین و مرگ بعد از زایش بر اثر اسهال اکولایی بالای 30 درصد است و هیچ برنامه ای برای کنترل نیست . بطور کلی دامپزشکی ایران در این دو بیماری ضعیف است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
واقعا ................ باید متاسف شد
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
منشاء و منبع تامین غذای بشر دو رکن اساسی دارد یکی محصولات گیاهی و دیگری محصولات دامی است که به سیستم تامین مقوله اول کشاورزی گویند و سیستم تامین دومی را دامپروری نامند . هر کدام از این دو روش تامین مواد غذایی نیز زیر مجموعه هایی متعدد دارند که هرکدام تخصصی ویژه برای انجامش میطلبد . مثلا در کشاورزی زراعت ، باغداری ، آبخیزداری ، و... و در دامپروری ، پرورش طیور ، آبزیان و چهارپایان و حتی پرورش قورباغه و غیره را میتوان نام برد .
دو مقوله دامپروری و کشاورزی در عین تفاوت کامل با هم از نظر نوع موجوداتی که با آن سر وکار دارند ، در عین حال دو سیستم متکامل هم و وابسته به یکدیگر در رسیدن به اهداف اصلی خود هستند که اصلی ترین آنها تامین نیازهای گوناگون بشر از جمله غذا می باشد .
لذا در عین آنکه این دو تخصص ذاتا" قادر به مداخله در امور خاص یکدیگر نیستند ولی نیازمند هماهنگی با هم هستند ، تا اهداف اصلی آنها تامین گردد . بنابراین بطور طبیعی این دو رشته کاملا" متفاوت از هم ناچارند در زیر چتر یک وزارتخانه با هم همکاری کرده و با استقلال کامل نیز به امور تخصصی خود بپردازند بدون مزاحمت دیگری !!
از آنجا که دامپروری بدون دامپزشکی شانسی برای بقاء و بهره وری کامل ندارد و این دو یعنی دامپزشکی و دامپروری لازم و ملزوم یکدیگرند و از آنجا که علوم دامپروری مدرن در اصل مشتقات علوم دامپزشکی نوین است و بطور طبیعی علم و روش آموزش دامپزشکی دربرگیرنده علوم دامپروری نیز هست ، لذا بطور منطقی و طبیعی در وزارتخانه ای که به اختصار و بنا به عادت به آن وزارت کشاورزی گویند دو نهاد مستقل از هم بصورت سازمان کشاورزی کشور با زیر مجموعه های تخصصی خود و سازمان دامپزشکی و دامپروری کشور نیز با زیر مجموعه های تخصصی خود ، باید وجود داشته باشد .
طبعا" این دو سازمان مستقل به دلیل ماهیت ذاتی خود قادر به مداخله در امور هم نیستند ولی نیاز به هماهنگی باهم دارند که در اینجا این وظیفه وزیر وزارتخانه مربوطه است که بدون مداخله در امور این دو سازمان (که هرکدام تحت ریاست و مسئولیت مدیر متخصص با سابقه و کارآزموده ای است ) هماهنگی های لازم ، برای رسیدن به اهداف هر دو سازمان و وزارتخانه را فراهم آورد . حال این وزیر میتواند بطور دوره ای از هر کدام از این دو سازمان انتخاب شود تا تعادل برقرار بماند و در عین حال هم میشود ریاستهای این دو سازمان نیز با نظر و تصویب مجلس انتخاب شوند تا اینگونه هم حس استقلال و هم حس پاسخگویی در هر دو سازمان برقرار باشد .
بنابر واقعیتهای ذاتی ، سازمان دامپزشکی کشور بر اساس وظایف و تخصص و اهداف اصلی که دارد نمیتواند سازمانی مستقل نباشد و در عین حال نیز در راستای تامین اهداف اصلی خود نمیتواند جدا از بخش کشاورزی و دامپروری تعریف شود !! پس راه حل کلی و منطقی اشاره شده در بالا معقولترین راهی است که قادر است به بهبود شرایط در کل کشور منجر شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
با عرض معذرت سخن شما اشتباه است و جنابعالی
دو مقوله کاملا متفاوت را با هم مخلوط کرده اید؟!!

مشابه همین موضوع در رابطه با ابعاد وجودی انسان وجود دارد که هر کدام در وزارتخانه ای مجزا مدیریت می شود!

به طوری که به ابعاد فرهنگی و اجتماعی انسان در وزارت ارشاد، موضوعات اقتصادی در وزارت امور اقتصادی و بهداشت و سلامت انسان در وزارت بهداشت رسیدگی می شود!

به همین صورت در رابطه با دامهای غذایی مانند زنبور عسل، آبزیان، طیور صنعتی و نشخوارکنندگان،
و صد البته نه سگ، گربه، اسبهای ورزشی، دامهای خانگی همراه و حیات وحش که هیچ ارتباطی با وزارت جهادکشاورزی ندارند،
نیز فقط و فقط یک "فصل مشترک" بین دامپزشکی و دامپروری به نام دام غذایی" وجود دارد.

ولی دامپزشکی و دامپروری ماهیت علمی، مقطع تحصیلی، زبان تخصصی، نحوه آموزش، طرز فعالیت حرفه ای و کارکردهای کاملا مستقل و متفاوتی از هم دارند!

رسالت دامپزشکی بهداشت و سلامت اعم از دامهای غذایی و غیر غذایی همزمان با رویکرد تضمین سلامت غذایFood safety) است!

در حالی که در تجربه شکست خورده وزارت جهادکشاورزی
به مسائل دام صرفا از بعد اقتصادی و سود تجاری توجه می شود!

به دلیل همین ابعاد سلامت محور دامپزشکی است که بنا بر توصیه سازمان های بهداشت جهانی انسان و دام
کشورها یکی از پس از دیگری
دامپزشکی خود را از وزارت کشاورزی جدا کرده و به به صورت مستقل در زیر نظر وزارت بهداشت منتقل می کنند!

ایتالیا با انتقال سازمان دامپزشکی خود در دهه 1970 میلادی
از وزارت کشاورزی به وزارت بهداشت
پیشتاز در زمینه بهداشت واحد One Health است و اتفاقا از نظر بهداشت و سلامت انسان و دام در زمره موفق ترین
کشورهای جهان است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
منظور آقای نماینده اینه که اگر دامپزشکی مستقل باشه دیگر در حوزه دامداری نمیشه ................................
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
خیلی متاسفم واسه آنهایی که زحمات دامپزشکی را قدر نمیدانن.الخصوص نماینده درگز که نمیدونه دامپزشکی شهرش کجاس.دم از همکاری میزنه
آرشام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
.................... استقلال دامپزشکی به ضرر خیلی از شماهاست!!
علی
|
-
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
باتعاملتر و همراه تر از جناب دکتر رفیعی پور ..............
ناشناس
|
Finland
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
0
0
دوست عزیز ساعت 22.45 دلیل وجودی دامپزشکی از دیرباز تا کنون حفظ سلامتی سرمایه دامی بشر بوده و در نبود دام و دامپروری دلیلی نیز بر وجود دامپزشکی نخواهد بود مگر آنکه کشوری تمام محصولات دامی مورد نیاز خود را وارد کند در آن صورت برای نظارت بر سلامتی وارداتش در راستای حمایت از بهداشت عمومی نیاز به دامپزشک دارد و این دامپزشک میتواند در مجموعه وزارت بهداشت آن کشور تعریف شود . ولی در کشوری که محصولات دامی تولید و صادر میکند و دامپروری سرمایه ملی آن کشور است ، و دامپزشکی نقش اصلی را در این رابطه برای حفظ دام و دامپروری و افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات دامی بازی میکند لذا نیاز به تشکیلات سازمان دهی شده و مستقلی دارد تا ابعاد مختلف امر را بتواند در تعامل با بخشهای مختلف مدیریتی و تصمیمگیری آن کشور اداره کرده و به ثمر برساند .
بنابر این در یک کشور تولید کننده محصولات دامی ، دامپزشکی در سازمانی مستقل در مجموعه وزارت کشاورزی قابل تعریف است نه وزارت بهداشت !!!
ایران نیز یک کشور با استعداد کشاورزی است که متاسفانه در مورد آن کوتاهی های جدی از هر زمینه شده و برای جلوگیری از پیشرفت در کشاورزی و دامپروری در ایران با بهانه های گوناگون تلاشهای قابل توجهی همراه با هزینه های هنگفت در حال بعمل آمدن است !!!! از جمله از بین بردن تدریجی سازمان دامپزشکی از درون و بیرون با علم کردن سازمانهای موازی و کم کردن از اختیارات آن و ..... که به بعضی وقایع دیگر اشاره نمیکنم اما از دیگر ترفندهای اضمحلال دامپزشکی در یکسال اخیر همین بزرگ کردن بعد بهداشت عمومی و تلاش برای رفتن زیر نظر وزارت بهداشت است که تیر آخر بر پیکر رو به زوال دامپزشکی است !!!
دوست عزیز اگر خیلی نگران بهداشت عمومی هستید لازم نیست جای دوری بروید لطف کرده همین در دامداریهای موجود کشور به وظیفه اصلی خود بعنوان دامپزشک عمل کرده با تسلط کافی بر علوم دامپروری و مدیریت دامداریها و استفاده درست و سالم از علم دامپزشکی با مصرف کمترین دارو ، ضمن حفظ و افزایش تولیدات دامی باعث افزایش کیفیت و سلامت محصولات دامی نیز شوید و بطور غیر مستقیم به بهبود بهداشت عمومی کمک کنید !
نکته آخر آن که دامپزشکان موفق در زمینه و وظیفه اصلی دامپزشکی آنهایی هستند که بر علم و مهارتهای دامپروری نیز علاوه بر علم دامپزشکی ، تسلط دارند . برای شما نیز در زمینه دامپزشکی واقعی آرزوی موفقیت دارم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
موضوعی که باعث مشکل شده است این است که جنابعالی تصور می فرمایید که اکثریت دامپزشکان که طبق نظرسنجی های همین حکیم مهر نظر به انتقال و نه ادغام دامپزشکی به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر شخص وزیر بهداشت دارند، کلینیسین نیستند و فکر می کنند که وزارت بهداشت مدینه فاضله است!

در حالی که تجارب جهانی نشان داده است که اگر واقعا دغدغه منافع و مصالح دامداران را داریم
بهترین راه این است که از جنبه های بهداشت انسان وارد شویم و حمایت قوای سه گانه را جلب کنیم تا از این رهگذر ضمن صیانت از بهداشت و سلامت انسان خودبخود به صنعت دام نیز خدمت شود!
و گرنه در کشوری که انحصارات واردات مواد غذایی و داروهای دامپزشکی نفوذی تعیین کننده دارند، سخن از تولید مخاطب چندانی نداشته است.

منصفانه قضاوت کنید که در ظرف دو سال گذشته ایران در مدیریت ناکارامد وزارت جهادکشاورزی که رئیس آن حتی نمی تواند کلمه Influenza را درست تلفظ کند، صنعت دام کشور نزدیک به 40 میلیون قطعه پرنده را از دست داد در حالی که در اتحادیه اروپا عملاً خسارات آنفوانزای به شدت پاتوژنیک قابل اغماض بوده است؟!!

این در حالی است که در اتحادیه 28 کشوری اروپا که سیاست ها و مقتضیات دامپرشکی از پس از بحران جنون گاوی و آنفلوانزای فوق حاد H5N1 از مدیریت کشاورزی به مدیریت "بهداشت و سلامت غذایی" منتقل شده است، سال به سال طبق آمار سازمان بهداشت جهانی OIE
وضعیت اروپا از نظر آنفلوانزای به شدت پاتوژنیک (HPAI) بهتر می شود.

در اینجا برای آگاهی بیشتر خوانندگان حکیم مهر گزارش ژانویه 2018 سازمان بهداشت جهانی دام OIE را تقدیم می نماید:

در این گزارش به طور مشخص واضح است که وضعیت آسیا در فاصله 2013 تا 2018 به مراتب وخیمتر و در اتحادیه اروپا تحت نظارت مدیریت بهداشت و سلامت غذایی از نظر آنفلوانزا بهتر شده است. به طوزی که عملا در ژانویه 2018
طبق این گزارش رخداد جدید بیماری صفر قلمداد شده است:



OIE Situation Report for Avian Influenza
Latest update: 25/01/2018



This section presents data on the impact of the current global epidemics since the re-emergence of HPAI in domestic birds in the world in 2013 compared with previous years. It presents the cumulative number of losses (deaths and destroyed animals) for the period from 2013 to present and highlights data for the month of January 2018 (as of 25 January).

As shown in Table 5, HPAI outbreaks in domestic birds resulted in the loss of approximately 120 million birds during 2013 – 2017. More than half (57%) of reported losses occurred in Asia, followed by
followed by the Americas (24%) and Europe (12%).

During the period 2013 – 2017, 12 different influenza A subtypes were reported, as shown in Table 3. Europe reported the highest virus diversity (7 subtypes), followed by Asia and the Americas (6 subtypes each), Africa (3 subtypes), and Oceania (1 subtype). Subtypes H5N1, H5N2 and H5N8 were the most geographically widespread and commonly reported in four out of five regions.ericas (24%) and Europe (12%).


Region Losses
Africa 8,272,838
Americas 28,219,734
Asia 67,120,439
Europe 13,686,568
Oceania 490,000
Total 117,789,579







Eighteen new HPAI outbreaks in domestic birds were reported in January 2018, in Asia, involving 4 different subtypes. The countries reporting new outbreaks and the aggregated number of poultry destroyed is presented in Table 4.



Asia:
H5N1, H5N2, H5N6, H5N8,

Europe: 0

رخداد آنفوانزا در اروپا در ژانویه 2018 اروپا طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی دام صفر بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
آیا این اکثریت حداقل 90 درصدی دکتر دامپزشک دلسوز واقعی نیستند و فقط شما دلسوز هستید و قدرت تشخیص را دارید؟!!

و این تعداد که در میان آنها پیش کسوتان، بزرگان و استادان به نام دامپزشکی هستند، به اندازه شما فهم و توان استدلال ندارند؟!!:


افکار عمومی درباره الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت چه می‌گویند؟

پایان نظرسنجی «حکیم مهر» درباره انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت
از 2340 شرکت‌کننده در این نظرسنجی، 90.5 درصد (2218 نفر) معتقد بودند که انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، می‌تواند به رفع مشکلات دامپزشکی کمک نماید ...صفحه نخست » عمومی تعداد بازدید: ۲۰۱۲تاریخ انتشار: 23 June 2017 - ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴


حکیم مهر - پس از گذشت یک هفته از آغاز نظرسنجی «حکیم مهر» درباره انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، این نظرسنجی پایان پذیرفت.

در مجموع 2340 نفر در این نظرسنجی شرکت نمودند. 90.5 درصد (2218 نفر) از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقد بودند که انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، می تواند به رفع مشکلات دامپزشکی کمک نماید.

از سوی دیگر، 9.5 درصد (222 نفر) از شرکت کنندگان در این نظرسنجی با این نظر مخالف بودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
شک یکی از دوستان مخاطب صحیح بود!

جناب آقای عبدالله حاتمیان اساسا دکتر دامپزشک نیستند که بتوانند مشکلات دامپزشکی را هضم و درک کنند:

آقای عبدالله حاتمیان سال تولد : 1349
سوابق و فعالیت ها:
- جهاد کشاورزی
- کارشناس رسمی دادگستری

تحصیلات:
- کارشناسی ارشد اقتصاد
- کشاورزی
دهم
حوزه انتخابیه : خراسان رضوی (درگز)
تعداد آراء : 11,920 درصد آراء : 28.47
عضویت در کمیسیون:
سال اول : عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
جالبه خیلی راحت کار واکسیناتورهایی که با مدرک کاردانی کارشناسی و گاها ارشد رشته مرتبط با دامپزشکی فعالیت می کنند را می فرمایند آگاهی به کار واکسیناسیون ندارند ولی با یک وره آموزشی برای افراد عمومی همه سوزن به دستشان کنیم و همه کار واکسیناسیون گله خود را خودشان انجام دهند.
جناب آقای مهنس لطفا دقت فرمایید
1- اشاعه بیش از حدو بی برنامه برخی واکسن ها و استفاده ناصحیح و معدوم سازی غیر اصولی پرت واکسن باعث طبعات بهداشتی و اقتصادی برای دام و طیور است
2- مسال شما مثل این است که هر کسی در خانه احساس سرماخوردگی کرد ی پنیسیلین و دگزا بکشه و بده به بغلیش براش بزنه آیا این کار درسته؟!!!!!!!
3- علت سقط جنین فقط بیماری های عفونی نیست جایگاه دام تغذیه و کمبودها نیز می تواند در این امر نقش داشته باشد.
همه ما سوار یک کشتی هستیم و اونم کشتی ایران هست با این ضربه ها خودمون بیشتر از این غرق نکنیم
نظر شما
ادامه