کد خبر: ۴۱۴۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

یک بیماری جدید پریونی در شتر‌های منطقه Ouargla الجزایر کشف شد. این مطالعه نتیجه همکاری بین‌المللی تیم تحقیقاتی گروه ایمنی مواد غذایی، دامپزشکی و بهداشت عمومی موسسه  Istituto Superiore di Sanità و دانشگاه Tlemcen و Ouargla می‌باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، نتیجه تحقیقات اخیر در نشریه Emerging Infectious Disease به چاپ رسیده است. بیماری پریون یک بیماری دژنراتیو عصبی و کشنده است که انسان و حیوانات را درگیر می‌نماید. از این نوع بیماری می‌توان به بیماری کروتزفلد یاکوب در انسان، بیماری اسکراپی در گوسفند‌ها و بز‌ها اشاره داشت.

همچنین در دهه 80 میلادی بیماری آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوها نیز شناخته شد که به بیماری جنون گاوی شهرت یافت و همانطور که می‌دانیم پس از شناخت این بیماری قابل انتقال به انسان، یکی از بحرانی‌ترین مسائل تغذیه‌ای جهانی در آن سالها حادث گردید.

 

با توجه به علایم عصبی مشاهده شده در شتر‌ها، محققین الجزایری به شباهت این بیماری به بیماری جنون گاوی شک کردند. تحقیقات آزمایشگاهی این شک را به یقین تبدیل نمود. بیماری جدید، تحت عنوان بیماری پریونی شتر نامیده شد. با توجه به فراوانی نسبتا بالای این بیماری و درگیری سیستم لنفاوی، اینطور به نظر می‌رسد که این بیماری در میان حیوانات مسری بوده و در منطقه منتشر شده است.

 

با توجه به این موضوع، تحقیقات بیشتری راجع به امکان انتشار این بیماری در سایر مناطق الجزایر مورد نیاز است. «گابریل واکاری» رییس بخش بیماری‌های زئونوز و نوظهور ISS، می‌گوید: این بیماری در گونه‌ای از حیوانات اهلی تشخیص داده شده است که از اهمیت اقتصادی و تغذیه‌ای ویژه‌ای در نقاط مختلف دنیا برخوردار است. پرورش شتر در مناطق شمال و مرکز آفریقا، خاورمیانه، آسیا و استرالیا از اهمیت ویژه اقتصادی برخوردار است. در بسیاری از این مناطق، از محصولات شیر و گوشت این حیوان در مصارف انسانی استفاده می‌شود.

 

البته لازم به ذکر است که انتقال این بیماری به انسان هنوز ناشناخته است و به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارد.

منبع: outbreaknewstoday.com

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
1
ظاهرا چالش های بیماری های نوپدید و بازپدید زئونوز که سلامت غذایی، امنیت غذایی و بهداشت و سلامت صدها میلیون انسان و بالطبع امنیت ملی کشورها را بالقوه و بالفعل تهدید می کنند، ظاهرا پایانی ندارد و همانطور که سازمان بهداشت جهانی دام ( OIE) در کنفرانس 2016 تایلند تاکید کرده است، لازم است که هر چه سریعتر چتر مشترک "بهداشت واحد (One Health)" در تمام کشورهای جهان از جمله کشور عزیزمان ایران با تمرکز، جامعیت و یکپارچگی کلیه های ارکان بهداشتی کشور مشتمل بر سازمان مستقل دامپزشکی زیر فرماندهی مشترک حوزه سلامت کشور در وزارت بهداشت گرد هم آیند!
نظر شما
ادامه