کد خبر: ۴۱۴۱۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
عضو هیات مدیره کانون داروخانه‌‌داران دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر اردشیر سالمی» افزود: متاسفانه در گذشته بخش حاکمیتی می‌گفت که ارائه مجوز احداث داروخانه از اساس اشتباه بوده و داروخانه اصلا نباید وجود داشته باشد؛ با همین نگرش در حال حذف داروخانه‌ها از چرخه بودند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: قانون امور مالیاتی برخی فعالیت‌های صنفی را از پرداخت مالیات معاف کرده، با این حال در اجرای آن همواره با حاشیه‌های زیادی مواجه بوده است. عضو هیات مدیره کانون داروخانه‌‌داران دامپزشکی کشور معتقد است که داروخانه‌های دامپزشکی یکی از اصناف معاف از مالیات هستند، اما از آنها مالیات اخذ می‌شود.

 «دکتر اردشیر سالمی» امیدوار است که بتواند صدای هم‌صنفان خود را از طریق پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر به گوش «سید کامل تقوی نژاد» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برساند.

حکیم مهر: آقای دکتر، قانون در مورد مالیات داروخانه‌های کشاورزی چه می‌گوید؟

مطابق قانون، بخش‌های کشاورزی و دامپروری معاف از مالیات هستند که داروخانه‌های دامپزشکی هم عضوی از این پیکره به شمار می‌روند. به عبارت دیگر ما هم جزئی از کشاورزی و دامپروری هستیم که باید معاف از مالیات باشیم. اگر هم بناست مالیاتی از داروخانه‌ها اخذ شود که نباید، می‌بایست بر اساس درآمد حاصله و سود کسب شده گرفته شود، نه به شکل علی‌الرأس. کالاهایی که ما دریافت می‌کنیم و داروهایی که می‌خریم از بازار آزاد و میدان و زمین نیست که حساب و کتابی نداشته باشد. عین فاکتور هر دارویی که تحویل می‌گیریم، به ادارات دارایی اعلام می‌شود.

حکیم مهر: یعنی فاکتور تمام محصولات را ارائه می‌دهید؟

شاید ۵ درصد از کل فروش ما به دارایی اعلام نشود.

حکیم مهر: چرا؟

مثلا اتفاق می‌افتد محصولات ناچیزی مانند یک اسپری یا آب‌پاش به فروش برسد و اعلام نشود، ما مابقی محصولات حتماً اعلام می‌شود، بنابراین دلیل و توجهیی ندارد که اداره دارایی علی‌الرأس برای ما مالیات مشخص کند، بلکه مالیات باید بر اساس مستندات باشد. سال گذشته من قطعاً معاف از مالیات بودم اما از من مالیات خواستند. من از اداره دارایی درخواست کردم مستنداتی که طبق آن برای من این میزان مالیات را تعیین کردند، ارائه دهند. وقتی برگه را آوردند، دیدم میزان خرید ما در حدی بود که مالیات آن به اندازه‌ای ناچیز بود که من معاف از مالیات بودم اما برای اینکه مستندات را کامل کنند، به عمد یا به سهو مرا یک بار فروشنده به داروخانه و یکبار خریدار عنوان کرده بودند. یعنی شرایطی که خودم به خودم دارو فروخته بودم که باعث گلایه من شد.

حکیم مهر: یک بحث این است که اصلا نباید مالیات وجود داشته باشد که الان وجود دارد. بحث دوم این است که آیا رقمی که برای مالیات محاسبه می‌شود، منطقی است یا نه؟

مالیات باید بر اساس عملکرد واقعی یک داروخانه و سود کسب شده باشد نه به شکل علی ‌الراس. ما مواردی را داریم که داروخانه‌ای به حد ورشکستگی رسیده اما از آن چندین میلیون تومان مالیات سالانه خواسته‌اند. این انصاف نیست. دارایی باید دقیق‌تر و موشکافانه‌تر عمل کند و براساس مستندان واقعی مالیات بگیرد.

حکیم مهر: آیا تاکنون به اداره مالیات اعتراض کردید؟

بله اعتراض کردم.

حکیم مهر: چه جوابی گرفتید؟

اتفاقا چند ماه پیش بود که من را به کمیسیون حل اختلاف خود اداره دارایی ارجاع دادند. من مستندات را بردم و به آنها ثابت شد که حق با من است. البته من هنوز پاسخی نگرفتم و چیزی به من اعلام نشده است. من امیدوارم که ادارات دارایی، وضعیت تولید کنندگان و دامپروران را لحاظ کنند و در نظر بگیرند. الان در شرایط خشکسالی هستیم و بسیاری از دامپروران و کشاورزان به ورشکستگی کشیده شدند. ارتباط تنگاتنگی بین درآمد دامدار و کشاورز با وضعیت مالی داروخانه‌ها وجود دارد. وقتی دامدار پولی نداشته باشد و سودی کسب نکرده باشد، قطعا فروش داروخانه پایین می‌آید. ای کاش یکی از مسئولین دارایی می‌دیدند که ما بعضی روزها از صبح تا شب فروش ناچیزی داریم.

حکیم مهر: چرا وضعیت فروش به این شکل شده است؟

چون دامپروران وضع مناسبی ندارند و دلیل آن خشکسالی و نوسانات قیمت شیر و گوشت است. قیمت شیر واقعی نیست. گاوداران هم در حال ورشکستگی هستند و بعد از ورشکستگی نمی‌توانند بدهی خود به داروخانه‌ها را بپردازند. اما دارایی به این مساله اهمیت نمی‌دهد و می‌خواهد مالیات بگیرد. در صورتی که ما ضرر کردیم چون مشتریان ما ضرر کردند. رقابتی که بین واردات گوشت با گوشت تولید داخل وجود دارد، باعث متضرر شدن بعضی از دامپروران می‌شود که به دنبال آن ما هم ضرر می‌کنیم.

حکیم مهر: چرا بعضی از داروها با قیمت‌های بسیار متفاوت به دست مصرف کننده می‌رسد؟

علت آن این است که بسیاری از کارخانجات تولید دارو، نه بر اساس نیاز واقعی کشور، بلکه براساس رابطه شکل گرفته‌اند. اشخاص زیادی به واسطه ارتباط توانستند وام کلان و زمین ارزان بگیرند و بخشی از وام خود را صرف احداث کارخانه کردند. این داروها وارد بازار شدند اما به فروش نرسیدند. قابلیت صادرات هم نداشتند و در نتیجه در کارخانجات و در بعضی از شرکت‌های پخش تلنبار شدند. وقتی تلنبار شدند، صاحبان کارخانه ارتباط مستقیم با دامداران، دامپرواران و مرغداران گرفتند و از طریق یک شبکه زیرزمینی با قیمتی پایین‌تر از فروش به داروخانه‌ها، به آنها دارو دادند. جالب اینجا بود که فلان دامپرور می‌دید که داروخانه دارو را با قیمت بیشتری به او داده و از طرفی به داروخانه بدهی قبل هم دارد، با این تصور که داروخانه در سال‌های گذشته تقلب و کلاهبرداری کرده، از پرداخت بدهی خود سرباز می‌زد. بنابراین وقتی کارخانجات با شبکه زیرزمینی به واحدهای دامپروری وصل شدند، داروخانه دور زده شد، اما اداره دارایی متوجه این مطلب نیست. دارایی باید این را به ادارات کل استان‌ها ابلاغ کند که داروخانه‌ها دور زده می‌شوند.

حکیم مهر: اما گاهی در شبکه فروش قانونی هم شاهد تغییرات قیمتی هستیم.

به این دلیل است که یک کارخانه اعلام می‌کند که ماده اولیه من اروپایی است اما دارو را با ماده چینی وارد بازار کرده و قیمت‌های کاذبی ایجاد می‌کند. به این ترتیب قیمت دارو گیج است و ما نمی‌دانیم که چه کنیم؟ دارو به قیمت کمتر از فروش به دلالان داده می‌شود و این مساله قیمت‌ها را به هم می‌ریزد که چوب آن را داروخانه‌داران می‌خورند.

گاهی هم تخفیف‌های زیادی به بعضی داروها داده می‌شود که به خاطر بی کیفیت بودن داروست. اما داروخانه‌های رسمی به خود اجازه نمی‌دهند که این داروها را به چرخه فروش وارد کنند.

حکیم مهر: چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

از نهاد حاکمیتی دامپزشکی تقاضا داریم که برای حفظ سلامت کار، بررسی دقیق و آزمایش قطعی از کیفیت داروها و وجود مواد موثر اصلی در داروها انجام دهد که با این مشکلات مواجه نشویم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

متاسفانه در گذشته بخش حاکمیتی می‌گفت که ارائه مجوز احداث داروخانه از اساس اشتباه بوده و داروخانه اصلا نباید وجود داشته باشد. با همین نگرش در حال حذف داروخانه‌ها از چرخه کار بودند که خوشبختانه با اعتراض‌هایی که به دیوان عدالت اداری شد، این کار متوقف شد. چندین هزار خانوار در حال نابودی بودند که این بی انصافی بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
2
0
بی زحمت فاکتور دوم شرکت پخش را هم به عنوان مستندات به دارایی نشان دهید تا مورد ظلم واقع نشوید...!
به واسطه این شیوه عرضه دارو چیزی از درمان در دامپزشکی باقی نمانده است.
در خصوص چندگانگی قیمت دارو هم باید از داروخانه داران پرسید که با گرفتن تخفیف های گاها تا 120 درصد چرا رقابت منفی را پیش گرفته اند!!! و ...
یک دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
1
0
خیلی جالب است که همکاران داروخانه دار ما چنین توقعی دارند.
فروش دارو بدون نسخه ، تخفیف های نجومی شرکت های پخش ، فروش داروهای قاچاق و واکسن باعث کلینیسین ها و مراکز مایه کوبی شده.
ترغیب دامداران به استفاده بی رویه از آنتی بیوتیک ها جزء خیانت های آشکاری است که متاسفانه ارگان های مربوطه چشم شان را روی آن بسته اند.
مسوول فنی داروخانه دامپزشکی از استان همدان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
2
با سلام
راهکاری که پیشنهاد میشود
1-ادارات دارایی موظفند زمانیکه شخص مودی برگه اظهارنامه را همراه مستندات که همان فاکتورهای خرید هستند را در موعد معین میدهند براساس مدارک خوداظهاری برگه تشخیص صادر کنند و صدور برگه علی الراس خلاف قانون مالیات های مستقیم است
2-یکی از مشکلاتی که داروخانه های دامپزشکی در مورد مالیات سالهاست با آن مواجه هستند میزان ضریب مالیاتی است که باید کاهش یابد
3-علت بسیاری از مشکلات داروخانه های دامپزشکی اینست که متاسفانه پس از سالیان متمادی فعالیت هنوز با داروخانه های انسانی از نظر مالیات قیاس میشوند و این در حالی است که در داروخانه دامپزشکی فروش اقلام بهداشتی و آرایشی که بخش عمده ای از سود را موجب میشود وجود تدارد و مسیله دیگر اینکه بیش از دو دهه است که سود داروخانه های دامپزشکی هیچ افزایشی نداشته و این در حالی است که همه ساله سود داروخانه های انسانی با توجه به شاخص تورم افزایش مییابد همچنین در داروخانه های دامپزشکی خبری از حق فنی و سایر مبالغی که در ذیل نسخه افزوده میشود نیست.
دکتر منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
2
نداشتن کلینیستینی که دامدار بتونه بهش اعتماد کنه و ازش نسخه بگیره بنظر مشکل اصلی فروش دارو بدون نسخه هستش
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
1
در مملکتی که سگ را در یک فیلم سانسور میکنند و دانشگاه ازاد شبستر رتبه های نجومی رو دکتر دامپزشک میکنه، باید به مسعولین رده بالا بارک الله گفت
نظر شما
ادامه