کد خبر: ۴۱۳۵۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
در گفت‌وگو با حکیم مهر مطرح شد:
«دکتر قاسم رضاییان‌زاده» اظهار داشت: بر اساس گزارش اعلامی همکاران موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، از نظر میزان تولید شرایط مطابق سال قبل بوده است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور به منظور حل معضل درمان‌های غیرمجاز و همچنین علت کمبود شدید واکسن آنتروتوکسمی، موضوع گفتگوی حکیم مهر با معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور بود. «دکتر قاسم رضاییان‌زاده» معتقد است که مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله عدم آشنایی کامل به تجویز این واکسن، بعضاً استفاده‌های خودسرانه از این واکسن و همچنین سایر موارد می‌تواند دست به دست هم دهد که مشکل کمبود پیش بیاید.

حکیم مهر: آقای دکتر، برنامه‌های سازمان دامپزشکی برای ارتباط بیشتر با بخش خصوصی و علی‌الخصوص حل مشکل درمان غیرمجاز در سال جدید چیست؟

در سال گذشته جلسات متعددی با تشکل‌های مختلف و به ویژه کلینیسین‌ها داشتیم که در همه آن جلسات روی این مساله تاکید شد و دوستان از این مشکل بسیار نگران بودند. در حوزه معاونت تشخیص و درمان در این مدت کوتاهی که خدمت همکاران عزیز هستم، نگاه ویژه‌ای به بحث تشخیص و درمان از نظر ماهیتی شده و توجه به بحث درمان غیرمجاز چه توسط افراد غیرمجاز و چه همکارانی که مجاز به این امر نیستند، در سیاست‌گذاری‌های ما مد نظر است.

حکیم مهر: برون‌ده این نگاه ویژه چه بوده است؟

در بهمن ماه به کلیه استان‌ها ابلاغیه‌ای مبنی بر تشکیل کمیته استانی با حضور مدیر کل دامپزشکی، رئیس نظام دامپزشکی استان، رئیس انجمن صنفی داروخانه‌داران استان و رئیس کلینیسین داروخانه‌داران استان و بحث واحدهای حقوقی و ... فرستاده‌ایم. این موضوع توسط سازمان دامپزشکی به دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات منتقل شده که بتوانیم کشور را رصد کنیم و با همکاری خود افراد در استان‌ها و با سیاست‌گذاری‌هایی که در سطح ملی می‌شود، شاهد کاهش درمان‌های غیرمجاز باشیم و به طور جدی حمایت‌های لازم را بیش از پیش به این صنف اعمال کنیم.

حکیم مهر: آقای دکتر چرا اخیراً واکسن آنتروتوکسمی با کمبود شدید مواجه و در بعضی از استان‌ها نایاب شده است؟

بر اساس پیگیری‌هایی که با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی داشتیم، بر اساس گزارش اعلامی این همکاران، از نظر میزان تولید شرایط مطابق سال قبل بوده است، اما در بحث کمبود‌هایی که در بعضی استان‌ها به شکل مقطعی پیش آمده، خواسته‌ایم که بحث شبکه توزیع را به جد مورد بررسی و نظارت قرار دهند تا بتوانیم شاهد یک توزیع متعادل باشیم. طبیعی است که تولید، توزیع، ویزیت‌ها و کاربری‌هایی که در خصوص آنتروتوکسمی انجام می‌شود، باید به جا و مناسب باشد و همه این فاکتورها باید در کنار هم وجود داشته باشد تا شاهد کمبود آن نباشیم.

همانطور که در خصوص بعضی واکسن‌ها مثل تب برفکی کمبودهایی در سال‌های گذشته داشتیم، خوشبختانه امسال شاهد این موضوع نیستیم و نخواهیم بود. با توجه به تدابیری که در خصوص ورود این محصولات چه تولید داخل و ... وجود داشته، باید در سال جاری هم صد درصد به بحث آنتروتوکسمی پرداخته شود که شاهد این کمبودها در سطح کشور نباشیم.

حکیم مهر:‌ یعنی کمبود واکسن صرفاً به خاطر توزیع نامناسب بوده است؟

هنوز آمار دقیقی نداریم. سازمان دامپزشکی بررسی خود را در خصوص توزیع از طریق واحدهای نظارتی آغاز کرده اما براساس تجربیات ما در سال‌های گذشته، مجموعه‌ای از عوامل مختلف از جمله عدم آشنایی کامل به تجویز این مورد، بعضاً استفاده‌های خودسرانه از این واکسن و همچنین سایر موارد می‌تواند دست به دست هم دهد که این مشکل پیش بیاید که بحث نظارت بر این موضوع توسط سازمان دامپزشکی آغاز شده است.

حکیم مهر: اخباری مبنی‌بر شیوع نسبتاً گسترده تب برفکی در برخی استان‌ها به گوش می‌رسد.

خیر، طبق پیگیری‌های بنده از طریق معاونت بهداشتی و پیشگیری، قبل از آغاز سال و ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد کانون‌هایی در بعضی از استان‌های کشور بودیم که خوشبختانه با وجود به موقع واکسن مربوطه در سطح کشور و استفاده از آن در کانون‌ها الان مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
1
من که در مورد کمبود واکسن آنتروتوکسمی اصلا نفهمیدم ایشان چی گفتن؟!؟!
کاش حکیم مهر به زبان غیر علمی و دامدار پسند برای ما دامپزشک ها هم توضیح می دادند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
سلام بحث استفاده خودسرانه وتجویز ناصحیح باید به درستی واکاوی شده چراکه خودباعث هدررفتن سرمایه بی اثرشدن واکسن وعدم اعتماددامداربه واکسیناسیون میشودومهمتراز آن باعث بیکاری قشربزرگی از اعضانظام وفعال دربخش واکسیناسیون وسوال اینجاست واکسن چطور به دست دامدارمیرسدتاخودسرانه مصرف شوددرحالی که دست واکسیناتورازواکسن کوتاست .....
اردستاني
|
United States of America
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
0
0
اقاي دكتر ميفرمايند درمان نادرست ولي فكر ميكنم واكسن براي پيشگيري استفاده ميشه و هميشه در تغيير فصل ما بااين موضوع روبرو هستيم.
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
آقا این حرفها چیه؟ از معاون سازمان دامپزشکی بعید است که علت کمبود را مصرف خودسرانه اعلام میکند. واکسنی که سالیان سال است تولید شده و مصرف شده، حالا کمیاب شده ، ........................ ممکن است بعد از این اعلام شود مشکل در قیمت و ارزانی واکسن است و دهها دلیل نامربوط دیگر. ....................... بخدا قسم افرادی که نه دامدار هستند و نه کارمند دامپزشکی، هم از مدت ها قبل فهمیده بودند واکسن کم است حالا چطور آقایان خبر نداشتند و سیستم تولید و توزیع رو تا همین اواخر چک نکردند جای سوال جدیست. این بار نمیشود گفت قاچاق دام باعث بروز بیماری شده یا از طریق هوا و پرندگان مهاجر بیماری وارد شده و باعث بروز بحران، وصل به مصرف کننده و غیره میکنیم. بالاخره این وسط همیشه بایستی یک دلیلی بتراشیم. البته ارتباط اون رو به موضوع هم زیاد دقت نمی کنیم. یاحق
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
1
یعنی واقعا واکسن به اندازه کافی تولید شده؟ بخش بی هوازی موسسه که در حال عملیات ساختمانی بوده، بخش بی هوازی مشهد هم استراحت داشته، پس این واکسن ها کجا ساخته شده؟ هر طوری فرمول کار رو نگاه میکنم یک چیزی کم داره، ولی معاون سازمان مصرف خود سرانه را علت کمبود اعلام میکنه!!!! الله اعلم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
1
قیمت واکسن نب برفکی برای هر گاو از طرف اتحادیه دامداران که واکسن را دارد 6000(تحویل در استان به مراکز مایه کوب) تومان اعلام شده که به هزینه تزریق و ایاب و ذهاب حدود 8500 تومان به ازای هر راس می شود که در این شرایط هیچ دامدارای قادر به خرید و تزریق و.اکسن با این شرایط نیست و ادارات کل هم پولی برای حرید ندارند چون استانداری ها اصلا پولی برای این کار ها نمی دهند اگر هم بدهند بسیار کم است و کارکنان دامپزشکی شبکه ها هم همه اکثر در سن بالا و تعدادشان خیلی کم است و توانایی پوشش عملیات در سطح شهرستانها را ندارند.
حال با این قیمت چگونه تب برفکی ایمن سازی شود؟؟؟؟/
ایکاش بجای ممصاحیه های قشنگ ایشان شروع به بازدید از استانها و بررسی مشکلات از نزدیک نمایند تا متوجه شوند چقدر سیاست های نادرست از طرف همکاران ایشان در سازمان برای استانها اجبار و تحمیل می شود که نتیجه آن تداوم بیماری در کشور و بدبختی دامداران و به نتیجه نرسیدن اقتصاد مقاومتی خواهد بود
دكتر معصوم زاده
|
United States of America
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
1
درود بر تمام همكاران ساعي و پر تلاش در تمام رده هاي دامپزشكي در بخش دولتي و خصوصي

الان در اين مصاحبه چه چيزي دستگير ما شده است؟

آيا مقصر كيست؟

راه علاج چيست؟

چرا سازمان دامپزشكي آمار دقيقي ندارد؟؟؟!

مگر نه اينكه ساده ترين و سهل الوصول ترين واكسن در تمام دنيا انتروتوكسمي ، پس چرا هميشه يك جاي كار در اين واكسن لنگ ميزند؟

ساده هم كه نباشد ، اين همه دستگاههاي عرض و طويل مگر نه اينكه براي توليد هست.


از همه ي اينها گذشته ، كيفيت ها چرا اين همه متغير است؟

حتي كار به جايي رسيده كه دامداران به راحتي ميتوانند تشخيص دهند توليد فلان مركز و حتي بهمان بچ توليدي خوب يا بد است.

مسِول نظارت بر كيفيت چه كسي است؟

متاسفانه ، داستانِ توليداتِ كم كيفيت واكسن ها، مانند توليدات بي كيفيت و حتا مضرِ بنزين هاي پتروشيمي شده است!


اميدوارم بجاي ........هاي مرسوم ، كار به سمت شفاف سازي برود

انشالله
دكتر معصوم زاده
فارس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
0
0
جناب آقای دکتر
خواهش می کنم بجای اینکه از همکاران شفاهی بپرسید خودتان تشریف ببرید در دفتر مربوطه و بفرمائید تا سامانه را برایتان باز کنند و ببینید چقدر کانون از اسفند گذشته تاکنون گزارش شده و بعد حقیقت را با چشم های خودتان ببینید
آقای دکتر هیچ می دانید کمبود شدید واکسن تب برفکی گوسفندی در کشور هست؟
بپرسید چقدر توزیع شده؟ بعد خواهید فهمید اطلاعات شما درست نیست و همکارانتان اطلاعات درست در اختیار شما قرار نمی دهند
هیچ می دانید واکسن وتال با قیمت 6000 تومان در کشور توزیع خواهد شد که بسیاری از دامداران روستایی قدرت خرید و تزریق آنرا نخواهند داشت و معنی ان یعنی افزایش شدید روستاهای مبتلا به تب برفکی در ماه های آینده و به بن بست رسیدن اقتصاد مقاومتی در حوره تامین گوشت و بهداشت دام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
ریاست محترم اداره مبارزه با بیماریهای دام در استان ما در صنعت طیور کار میکند و از دام اطلاعی ندارد بهتر است یک متخصص اینکاره شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۶
0
0
به دوستان گرانقدرم توصیه میکنم ابتدا با هم هماهنگ بشید بعد در رسانه ها مصاحبه کنید .اینجوری در یک مورد مشخص مثل کمبود واکسن انترو توکسمی ............. میشه.یکی میگه شیشه نیست اون یکی یه چیز دبگه میگه .ارزش دامپزشکی که پایین بیاد یعنی قیمت همه ما پایین میاد.
نظر شما
ادامه