کد خبر: ۴۱۳۱۲
تعداد نظرات: ۲ نظر



محققین در تلاشند تا با استفاده از باکتریوفاژها در خوراک طیور، جایگزینی مناسب را برای آنتی‌بیوتیک‌ها در این محصولات بیابند و حساسیت‌ها نسبت به بهره‌گیری از آنتی‌بیوتیک‌ها در صنعت طیور را کاهش دهند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، با توجه به افزایش نگرانی در مورد مقاومت باکتری‌ها نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن انسان و نقش آن در سلامت عمومی به خصوص طی ماه‌های گذشته، اولویت‌های مصرف با موادی چون باکتریوفاژها خواهد بود. این شکارچیان طبیعی نخستین بار نزدیک به یکصد سال پیش مورد استفاده قرار گرفتند .

باکتریوفاژ نوعی ویروس است که درون یک باکتری آلوده نفوذ کرده و شروع به تکثیر میکند. این باکتریوفاها از پروتئین هایی تشکیل شده‌اند که ژنوم DNA یا RNA را پوشش می‌دهند. آنها در سلول باکتریایی باز و تخریب می‌شوند و فاژ جدید را قادر می‌سازد تا میزبان دیگری را آلوده نماید. این نوع فاژ برای استفاده به عنوان جایگزین آنتی بیوتیکی مناسب است. نکته قابل توجه این موضوع است که باکتریوفاژها تاثیر منفی بر باکتری‌های مفید روده ندارند .

از سوی دیگر، در مطالعاتی که اخیرا توسط محققین صورت پذیرفته است، از باکتریوفاها برای کنترل و درمان عفونت های E.coli در جوجه‌های گوشتی در کیسه‌های هوایی، استفاده شد. در این مطالعه، میزان تلفات، به طور قابل توجهی کاهش یافت.


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
سلام علیکم
اینجانب افتخار این را دارم که در سال 82 یک باکتریوفاژ مربوط به باکتری Ecoli را در دانشگاه شهید چمران ایزوله کردم و پایان نامه عمومی (در حد تخصصی)بنده فاژ درمانی بوده به نتایج خوبی هم رسیدم طرحهایی هم در این زمینه دارم متاسفانه هیچکس ما را ندید
نا شکر نیستم ولی زحمت زیادی راجع به فاژدرمانی کشیدم مدارک موجود است در کل متاسفم که بهایی به تحقیق ما داده نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
0
0
سلام وقت بخیر از باکتریوفاز چطوری میتونیم در خوراک طیور استفاده کنیم درصورتی که دمای آسیاب میکسرها شاید به ۷۰ درجه هم برسه چطور مانع تخریب باکتریوفاژ در این دماها بشیم؟؟
نظر شما
ادامه