کد خبر: ۴۱۲۴۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر



گردش مالی خرید و فروش حیوانات در ایران به نسبت بسیاری از کشور‌ها که به این امر شهرت دارند نیست، اما در ایران نیز گونه‌های مختلفی از جمله پرندگان شکاری و خزندگان در معرض خرید و فروش قرار دارند. برخی از گونه‌ها مانند پرندگان شکاری به کشور‌های عربی قاچاق می‌شوند و در سال‌های اخیر نیز استقبال برخی افراد از نگهداری خزندگانی مانند ایگوانا و آفتاب پرست مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه آرمان، رئیس اداره محیط ‌زیست شهر تهران با اشاره به معضلات زیست‌ محیطی شهر تهران می‌گوید: یکی از مهم‌ترین معضلات ما گرایش مردم به نگهداری از حیواناتی مانند ایگوانا و آفتاب‌پرست در تهران است.

دور زمانی حیوان ‌خانگی اکثر خانواده‌ها مرغ و خروس بود. این پرندگان در حیاط خانه رها می‌شدند و ته‌مانده غذای صاحبخانه را می‌خوردند. اگر صاحبخانه به منظور تامین‌امنیت خانه قصد خرید سگ را داشت راه چندان هموار نبود و باید تا روستایی دوردست و به خارج از شهر می‌رفت و از آنجا سگ موردنظر خود را خریداری می‌کرد. کودکان نیز نیازی به حضور حیوان‌خانگی نمی‌دیدند و تمام وقتشان با بازی با خواهران و برادران خود در محیط گرم و پرنشاط خانه می‌گذشت.

بازی آنها با مرغ و خروس به‌دنبال کردن آنها ختم می‌شد و بس! سال‌ها بعد که حیاط‌ خانه‌ها غیب شدند و خانه‌ها جای خود را به آپارتمان‌های کوچک و برج‌های عریض و طویل دادند، دوران خواهران و برادران بسیار هم به تاریخ پیوست و اکثر خانواده‌ها تک فرزند؛ همدم کودکان، حیوانات خانگی شدند.

اولین آنها قناری، طوطی، گربه و سگ‌های خانگی و دست‌آموز بودند، جای زیادی نمی‌گرفتند و نسبتا با زندگی با انسان مشکلی نداشتند. داستان اما به حضور سگ و گربه در خانه‌ها ختم نشد و کم‌کم پای همستر، سنجاب، خرگوش و... هم به خانه‌ها باز شد. دل شهرنشینان که اغلب آنها تهرانی هستند به مرور زمان حیوانات‌خانگی عجیب‌تر و خارق‌العاده‌تر خواست، اینگونه شد که آفتاب‌پرست، ایگوانا، عقاب، مار، کرکس و... هم پا به خانه ایرانیان گذاشتند. در مواردی باورناپذیر نام تمساح و بچه پلنگ هم به‌عنوان حیوان‌خانگی آورده شد.

تهران، اصلی‌ترین بازار قاچاق حیات‌وحش

رئیس اداره محیط‌ زیست شهر تهران با اشاره به معضلات زیست‌‌محیطی شهر تهران گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات ما گرایش مردم به نگهداری از حیواناتی مانند ایگوانا و آفتاب‌پرست در تهران است.

«محمد حسین بازگیر» ادامه داد: خرید و فروش، قاچاق و نگهداری غیرمجاز گونه‌های مختلف جانوری نیز از دیگر معضلات ماست و متاسفانه روزبه‌روز نیز مردم تمایل بیشتری به نگهداری گونه‌های جانوری مختلف دارند و تمایل دارند حیوانانی مانند انواع پرندگان و برخی از خزندگان مانند مار و ایگوانا و... را نگهداری کنند. او خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین بازار باندهای سودجویی که به قاچاق حیات وحش مشغولند چه آنهایی که از زیستگاه‌های داخلی به صید غیرمجاز می‌پردازند و چه آنهایی که به‌صورت قاچاق این حیوانات را وارد کشور می‌کنند، تهران است.

خوشبختانه هنوز این فرهنگ غلط در سایر شهرها رواج پیدا نکرده و در سایر شهرها و شهرستان‌‌ها هنوز سبک زندگی سنتی است. بازگیر با بیان اینکه نگهداری آفتاب‌پرست و ایگوانا در فرهنگ اقوام و خانواده‌های کشور ما نیست، تصریح کرد: متاسفانه مدتی است نگهداری از این حیوانات در بین عده‌ای از خانواده‌های تهرانی شیوع پیدا کرده از همین‌رو بیشترین بازار قاچاق حیات‌وحش در تهران است.

او ادامه داد: گشت‌های یگان حفاظت محیط ‌زیست تهران در مکان‌هایی مانند بازارهای میوه و تره‌بار، بازارچه‌های سنتی، فصلی، نمایشگاه‌ها، آکواریوم‌فروشی‌های نواب و بازار ۱۵ خرداد که امکان خرید و فروش این نوع حیوانات وجود دارد به‌طور مداوم حضور دارند، اما مردم هم در امر اطلاع‌رسانی به ما بسیار کمک می‌کنند و به خصوص گروه‌هایی که به مسائل حیات‌وحش کشور اهمیت می‌دهند اطلاع‌رسانی می‌کنند و یگان حفاظت محیط‌زیست نیز پس از بررسی اقدام به ضبط گونه‌ها و برخورد با متخلفان می‌کند.

گونه‌های بومی و ژنتیکی کشور در خطرند

یک کارشناس محیط‌ زیست با تاکید بر اینکه راهکار پایدار مقابله با قاچاق حیات ‌وحش وضع قانون است، می‌گوید: متاسفانه در این زمینه لکنت جدی قانونی داریم و به این دلیل سازمان محیط‌ زیست در زمان مدیریت سابق این سازمان تلاش کرد تا قانونی را مبنی بر منع حیوان‌آزاری وضع کند که مصداق آن قاچاق گونه‌هایی از خزندگان و ... است.

محمد درویش می‌افزاید: متاسفانه این امر در چنبره نظام دیوان سالارانه باقی مانده است، این قوانین از دولت به قوه‌ قضائیه می‌روند و از آنجا به مجلس برمی‌گردند و در نهایت هیچ ‌اتفاق مفیدی نمی‌افتد. بنابراین اگر قصد برخورد جدی با قاچاق حیات‌ وحش را داریم باید قوانین قابل استنادی داشته باشیم. او می‌گوید: متاسفانه در این زمینه هنوز هیچ‌گونه قانونی نداریم؛ به رغم آنکه در کشوری زندگی می‌کنیم که در طول ۱۱۰ سال اخیر حدود ۱۱ ‌هزار قانون تصویب شده است و هیچ‌کشوری در دنیا وجود ندارد که نظام قانون‌گذاری آن به میزان کشور ما قانون تصویب کرده باشد، اما در زمینه‌ای مانند حیوان‌ آزاری قانونی نداریم و این واقعیتی شگفت‌آور است.

درویش خاطرنشان می‌کند: طبیعی است که تهران اصلی‌ترین بازار قاچاق حیات ‌وحش باشد. مهم‌ترین دلیل بالاترین میزان جمعیت در شهر تهران به نسبت سایر شهرهای کشور است. این شهر همچنین بیشترین تعداد افراد ثروتمند و مرفه را نیز داراست و در نتیجه تجارت قاچاق حیوانات کمیاب در تهران به خوبی رونق، بازار و خریدار دارد. او می‌افزاید: در شهرهای عموما دورافتاده مردم به نان شب خود محتاج‌اند و توان مالی برای خرید یک گونه حیوانی گران‌قیمت را ندارند.

افزایش تمایل پایتخت نشینان به نگهداری خزندگانی مانند ایگوانا و آفتاب‌پرست
 
درویش تاکید می‌کند: پایتخت‌ نشینان اغلب در آپارتمان زندگی می‌کنند و حیواناتی مانند سگ و گربه می‌توانند برای همسایگان ایجاد آزار کنند و سر و صدای اضافه در محیط آپارتمان تولید کنند، در نتیجه بسیاری از افراد به نگهداری خزندگانی مانند ایگوانا و آفتاب‌پرست تمایل پیدا کرده‌اند. او می‌افزاید: این خزندگان بی‌آزار هستند و سر و صدای زیادی نیز ندارند.

اگر این خزندگان به هر دلیل از محیط زندگی خود فرار کنند یا برای مالکان آنها حوادثی مانند تصادف اتفاق بیفتد و این خزندگان از خودرو خارج شده و به دل طبیعت بروند، به‌دلیل آنکه این موجودات گونه‌هایی مهاجم هستند و هیچ‌هماهنگی با طبیعت منطقه ندارند و مهم‌تر آنکه دشمن طبیعی نیز ندارند، به سرعت تکثیر می‌یابند و در رقابت با گونه‌های بومی آنها را از بین می‌برند. درویش تاکید می‌کند: آنها همچنین می‌توانند ناقلان برخی بیماری‌ها به طبیعت باشند که سابقه‌ قبلی در کشور ما ندارند.

او خاطرنشان می‌کند: مشکل فوق‌الذکر در کشور مسبوق به سابقه است و برخی از مشکلات ما در طبیعت ناشی از زندگی برخی گونه‌های غیربومی در محیط‌ زیست بوده است. اخیرا وجود ماهی تیلاپیا و آزولا در شمال کشور یا گونه گیاهی کهور پاکستانی یا سمر و کنوکارپوس در جنوب کشور که به نوبه خودشان مشکلات بسیاری را به وجود آوردند و گونه‌های بومی، خزانه‌ای و ژنتیکی را در کشور متاثر کردند. درویش می‌افزاید: هنگامی که گونه‌های حیات‌وحش مانند این خزندگان از حیات‌وحش خود جدا می‌شوند، این موجودات رفتارهای طبیعی خود را از دست می‌دهند و در نتیجه همواره محتاج و وابسته به انسان و صاحب خود خواهند بود.

بنابراین اگر به هر دلیلی این حمایت از آنها دریغ شود، به‌عنوان مثال صاحب‌ آنها به این موجودات بی‌علاقه می‌شود یا آنکه صاحب آنها بیمار شده یا می‌میرد و این گونه‌ها به‌شدت آسیب‌پذیر می‌شوند. بنابراین از بین می‌روند یا برای دیگر موجودات و انسان ایجاد خطر می‌کنند.


انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Viet Nam
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
8
5
تهی بودن از امید و نداشتن شمه ای از علم
شرلوک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
3
12
ایگوانا خیلی زیباست
تمام جانداران زمین شاهکار خلقت خداوند هستند.من دوستشون دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
9
3
لطفا به آشنایانتون کهحیوان خانگی دارند بگویید که تنها سگ ، گربه ، خرگوش ، مرغ و خروس ، بوقلمون و اردک حیوان خانگی هستند . هر کدام از اینها برای سود رسانی به انسان به اسم حیوان خانگی در آمده اند . لطفا لطفا طوطی ها ، همستر ها ، لاک پشت ها ،مار ها ، سنجاب ها، ماهی ها و همین ایگوانا ها حیوان خانگی نیستند آنها را نخرید . می دونید با خرید اینها به آنها ظلم کرده اید آیا به فکر حیات وحش نیستید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
سلام دوست عزیزم تا جایی که توانستم نظر شما را انتشار دادم
زینب خانوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
کلا آدم اگر بخواد حیوان خانگی نگه داره باید با حیوان دوست باشه مثلا میتونه به مورچه گندم بریزه یا اینکه به عنکبوت غذا حشرات بده یا گربه ها یا سگ ها غذا بده یا به اردک ها و پرندگان غذا بده یا به گربه آب بده یا به ماهی غذا بده من هر وقت بشه به مورچه ها گندم میریزم یا به عنکبوت یک مورچه میندازم یا ملخ ها را میگیرم و پاهایشان را قطع میکنم و به گربه میدم بخوره و یا یکبار ملخ گرفتم و به آن هندوانه کوچک و یک قطره آب با سرنگ دادم خورد بیایید بجای زندانی کردن به حیوانات غذا بدهیم
یک موقع میشه که آدم مجبوره یک حیوان نگه داره یا از لانه افتاده یا جهت گوشت و تخم مرغش نیاز داره بنظرم باید با خودتون ببرید بیرون یا در یک مزرعه رها کنید و سپس در شب دوباره به خانه ببرید و یا اینکه اگر تونستید مرغ ها را به گردش دور اطراف ببرید فقط با حیوانات مهربان باشیم و از همه مهم تر هیچ علاقه ای به گونه های غیر بومی نداشته باشید مثلا کسانی که عاشق ایگوانا یا آفتاب پرست هستند میتونند بزمجه ها را امتحان کنند از همه مهتر اینه که هیچگاه حیوان را از زیستگاه خودش دور نکنید الآن تو تهران خزنده های فراوانی هست که مارمولک خانگی رتبه اول را داره از اونم میتونید نگهداری کنید مثلا میتونید در کوچه یک چراغ وصل کنید تا مارمولک حشره بخوره یا اینکه در مغازه یا انباریتان یک مارمولک آزاد کنید تا حشرات را بخوره هیچ حیوانی ترس نداره ترس از سوسک اشتباهه چون یک چیز عجیبه اینه که ۹۰ درصد مردم از کفشدوزک که یک حیوان سمی هست نمیترسند ولی از سوسک آمریکایی که حیوانی بی آزار و غیر سمی هست میترسند از حیوانات نترسیم واقعا از برخی مردم که از گربه میترسند تعجب میکنم البته من اندکی ترس دارم اما این ترسم باعث نمیشه جان یک گربه را بگیرم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
سلام... باشه فرض کنیم طوطی حیوان خانگی نیست... اونوقت هدهد چطور؟ مگه حضرت سلیمان هدهد نداشت؟
الهه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
4
1
زینب خانم نازنین ، شما که اینقدر مهربونی و حیوانات رو دوست داری و نمیخوای آزارت به هیچ حیوانی برسه چرا گیاهخوار نمیشی ؟!
یک دوستدار طبیعت واقعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
3
3
به نظر من فقط مرغ و خروس و گوسفند و اردک و غاز و بز های اهلی و گاو های اهلی حیوان خانگی هستند . من خودم علاقه ی زیادی به حیوانات دارم و دوست دارم طوطی و ...به عنوان حیوان خانگی نگه دارم. ولی وقتی فکر می کنم که این حیوانات رو از خانه ی سبز و زیبایشان یگیرمم و توی هوای آلوده ی شهر و خونه ی تنگ نگه دارم اسمش دوست داشتن حیوانات نیست ، در واقع خود خواهی هست بخاطر همین من فقط مرغ و خروس تو ی خونم پرورش دادم مرغم تقریبا هر روز تخم می گذاشت و من تخم های تازه و محلی عالی اون رو می خوردم. اگر نمی تونید جلوی خودتون رو برای خرید حیوانات مانند طوطی و مار و مار مولا غیره بگرید ، باید بگم واقعا ..... هستید و بهتره بدونید با اسیب زدن به حیاط وحش( که خرید حیواناتی مانند طوطی و... هم یکی از این اسیب ها به شمار می آید) در واقع جون خودتون رو به خطر انداختید ( جون تمام انسان ها) پس حداقل نگران جون عزیز خودتون باشید . اگر نمی دونید چرا جون تون به خط می افتد ، یکم مغزتان رو به کار بیندازید و فکر کنید. تازه از نظر من حیواناتی مثل مرغ و خروس خیلی با نمک و به اندازه ی خودشون با هوشن و هزینه ی بسیار کمتری نسبت به حیوانات دیگر دارند. مثلا من دو تا جوجه مرغ چند روزه داشتم . وقتی می شستم کنارشون اونا هم اینم می امدن و روی پا هایم می نشستند . حتی به آنها یکسری اموزش ها هم داده بودم و انها هم به خوبی یاد گرفته بودند. تازه غاز و اردک اهلی هم حیوانات خوبی برای پرنده دوست ها به شمار می آیند. به خصوص وقتی آنها رو از بچگی بزرگ کنید . این حیوانات بسیار با وفا هستند . کسانی که پرنده دوست ندارند و بزغاله از این دست حیوانات نگه دارند . حتی ماهی هم نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری کرد .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
0
0
اون گیاه آزولایی که میگین بومی نیست، اینطوریه اونطوریه فلانه... خودتون وارد کردین (بدون داشتن علم و تدبیر کافی) حالا مقصر ماییم؟
فیلسوف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۰
0
1
فقط وقتی نظرات اون ......ی که نوشته بود با حیوانات دوست باشیم ولی پای ملخ رو قطع میکرد و میداد به گربه ، به مورچه گندم میداد و مورچه رو به عنکبوت میداد ، اشکم ازین مهربانی و عطوفت سرازیر و قلبم درد گرفت
رامین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۲
0
0
سلام منم به نوبت خودم حیوان آزار نیستم ولی واقعا قلبم واستاد اشکام جاری شد به کارای اونیکه به مورچه گندم میداد و بعده اینهمه مهربونی می‌گرفت و میداد عنکبوت نوش جان کنه یا پروبال مگس رو می‌کشید میداد گربه بخوره بنظرم گربه رو هم بگیر دست و پاشو ببند بده سگ بخوره و...
نظر شما
ادامه