کد خبر: ۴۱۲۳۳
 

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در یازده ماه سال گذشته بیش از 850 هزار تن شیر و فرآورده‌های لبنی به بازارهای هدف صادر شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «حسن رکنی» معاون وزیر جهاد کشاورزی  آخرین اقدامات معاونت تولیدات دامی در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خوداتکایی تولید گوشت قرمز، صادرات و واردات محصولات دامی را تشریح کرد:

تولید گوشت مرغ 7 درصد افزایش یافت

اقدامات معاونت امور دام برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را شرح دهید؟

موضوع اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف سنگین  وزارت جهاد کشاورزی  برای تأمین غذای مردم و امنیت غذایی به شمار می‌رود که سیاست‌های معاونت امور دام برای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی براساس برنامه پیش‌بینی شده بود.

اگرچه تولید مرغ در سال گذشته برای تولیدکنندگان سود بالایی نداشت، اما مرغداران برای افزایش تولید از همه توانایی خود استفاده کردند به طوریکه با افزایش 7 درصدی،  تولید گوشت مرغ  به رقم 2 میلیون و 250 هزارتن رسید.

اگر میانگین تولید سرانه گوشت مرغ  را به 80 میلیون نفر جمعیت تقسیم کنیم، سرانه تولید سالیانه به ازای هر نفر 28 کیلوگرم بوده که این رقم دو برابر میانگین جهانی است.

با توجه به آنکه زیر ساخت‌های مناسبی در تولید مرغ و تخم مرغ فراهم کردیم، در یازده ماه سال گذشته حدود 42 هزار و 300 تن مرغ به بازارهای هدف صادر شد.

واردات 8 هزارتن تخم مرغ در 6ماهه دوم سال 96

آخرین وضعیت واردات، صادرات و تراز تجاری تخم مرغ در سال گذشته را شرح دهید؟

در 6ماهه دوم مرغداران با  آنفلوانزای حاد پرندگان  روبه‌رو بودند که این امر به سبب ایجاد تنش در تولید موجب شد، عدد پیش بینی شده محقق نشود.

با توجه به آنکه میزان تولید تخم‌مرغ بر حسب برنامه در سال گذشته 50 تا 60 هزارتن کمتر بود؛ بنابراین در ماه‌های پایانی سال به سبب شیوع آنفلوانزا و معدوم سازی 25 میلیون قطعه مرغ تخم گذار چاره ای جز تامین بخشی از نیاز کشور از طریق واردات نداشتیم که خوشبختانه با وجود جوجه ریزی و جایگزینی مناسب توسط تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی سال به بازار متعادلی رسیدیم.

در نیمه نخست سال 96بیش از 8 هزارتن تخم مرغ به بازارهای هدف صادر شد، اما در ماه‌های پایانی سال به دلیل کمبود تخم مرغ در داخل این میزان وارد شد و امسال انتظار می‌رود با مهار بیماری توسط سازمان دامپزشکی به یک کشور پر قدرت تبدیل شویم.

صادرات شیر و فرآورده های لبنی رکورد زد

آخرین وضعیت تولید و صادرات شیر خام را شرح دهید؟

اگرچه در بخش شیرخام پیش‌بینی تولید، 10 میلیون و 200 هزارتن بود، اما توانستیم به تولید بیش از 10 میلیون و 150 هزارتن دست پیدا کنیم، ضمن آنکه در یازده ماه سال گذشته بیش از 850 هزارتن شیر و فرآورده‌های آن به بازارهای هدف صادر شد که این رقم بی‌نظیری است چرا که در  سال‌های گذشته این عدد را تجربه نکرده بودیم.

رونق  صادرات شیر  و سایر فرآورده ها بیانگر افزایش 8 تا 9 درصدی تولید و عملکرد مناسب تولیدکنندگان است.

 هر از چند گاهی بین انجمن صنایع لبنی و اتحادیه شیرخام جلسات مشترکی گذاشته می شود تا متناسب با شرایط موجود و آمار و ارقام قیمت تمام شده، توافق صورت گیرد و با توجه به گلایه  دامداران  از نرخ کنونی خرید شیرخام و تغییرات قیمت نهاده‌های اولیه نشست مشترکی در اوایل سال برگزار خواهد شد تا برحسب شرایط منطقی، نرخ جدید خرید شیرخام اعلام شود تا دامداران دچار مشکل نشوند.

با توجه به  تولید ارزشمند این ماده غذایی در هر کجا که لازم باشد اقدامات اولیه را انجام خواهیم داد تا قیمت برای دامداران منطقی باشد.

سال گذشته در جهت حمایت از دامداران خرید توافقی شیرخام توسط سازمان تعاون روستایی انجام شد تا در هیچ جای کشور شیر روی دست تولیدکنندگان باقی نماند که برای دامداران دردسرساز شود.

در روزهای پایانی اسفند نشست مشترکی با صنایع لبنی برگزار شد تا برای ایام تعطیلات شیرهای تولیدی در استان‌های مختلف با سهولت و شرایط بهتری خریداری شود تا دامداران با مشکل فروش شیرخام تولیدی روبه‌رو نشوند.

بی شک پرداخت 76 میلیارد تومان باقی مانده مشوق صادراتی در شکوفایی تولید، غنی کردن سبد غذایی مردم از این محصول ارزشمند و رونق صادرات تأثیر بسزایی دارد.

هم اکنون روزانه هر فرد حدود 100 کیلو پروتئین دریافت می‌کند که این رقم نسبتا خوبی است و در نظر داریم تنوع خوبی در تأمین پروتئین سبد غذایی خانوار حاصل کنیم.

خوداتکایی تولید گوشت قرمز در راه است

آخرین وضعیت تولید گوشت قرمز،میزان واردات و برنامه معاونت امور دام در زمینه خوداتکایی تولید را شرح دهید؟

سالیانه حدود 950 هزارتن  گوشت قرمز  در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال گذشته 838 هزارتن از این میزان در داخل تولید و حدود 100 هزارتن کسری نیاز داخل را از طریق واردات جبران کردیم.

معاونت امور دام برنامه استفاده از دام های پر بازده در حوزه دام سبک و سنگین را تعریف کرده است تا در میان مدت و بلند مدت بتواند نیاز کشور را پوشش دهد به طوریکه همه واحدها به شکل صنعتی و نیمه صنعتی بخشی از نیاز گوشت قرمز در سبد غذایی خانوار را تأمین کنند.

در بحث  اقتصاد مقاومتی  دستاوردهای خوبی در زمینه تولید گوشت قرمز حاصل شد به طوریکه در برخی از واحدها، دام‌های پربازده در سراسر استان‌ها مستقر شدند که با پشیتبانی مرکز اصلاح نژاد جمیعت دام‌ها را افزایش دهیم.

در برخی مناطق روستایی که با محدودیت منابع آبی روبه‌رو هستییم، در راستای توجه به اقتصاد خانوارهای روستایی از بزهای شیری پر بازده استفاده خواهیم کرد که خوشبختانه در برخی مناطق همچون خراسان جنوبی، یزد و جنوب کرمان استقبال خوبی به استفاده  از دام‌های پز بازده داشتند، چرا که این امر در اقتصاد خانوارها تأثیر بسزایی داشته است.

معاونت امور دام برای خوداتکایی تولید گوشت قرمز پروژه‌هایی را تعریف کرده است تا با استفاده از دام‌های دو منظوره و افزایش وزن لاشه و بهبود کیفیت بتواند میزان وابستگی را به حداقل برساند.

 تا چهار سال گذشته موادژنتیکی در دام سنگین 30 هزار دوز بود که هم اکنون این رقم به بیش از 300 هزار دوز در مناطق مختلف رسیده و در دام سبک و تولید گوشت در نظر داریم این میزان را به صورت جهشی افزایش دهیم.

سال گذشته بیش از هزار و 980 رأس گاو شیری پر تولید به کشورهای همسایه صادر شد و ژنتیک دام های ایرانی این فرصت را برای ما بوجود آورده تا ارز آوری مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

نرخ هر کیلو ژله رویال، 7 میلیون تومان

آخرین وضعیت تولید و صادرات عسل و ژله رویال را شرح دهید؟

اگرچه پیش‌بینی  تولید عسل  84 هزارتن بود، اما سال گذشته حدود 88 هزارتن عسل تولید شد که این میزان تولید بیش از 4 برابر میانگین جهانی است.

 سال گذشته با استفاده از تکنیک و آموزش‌های جدید تولید ژله رویال در واحدهای زنبورداری رواج پیدا کرد و این امر در بهبود توانایی اقتصادی زنبورداران تأثیر بسزایی داشت، چرا که هر کیلو ژله رویال با نرخ 6 تا 7 میلیون تومان تجارت می‌شود.

تنوع تولید در کندوهای عسل، موم و ژله رویال در جهت کمک به بهبود تولیدکنندگان در عرصه زنبورداری اثر بسزایی دارد.

 
 
نظر شما
ادامه