کد خبر: ۴۱۲۰۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: مقرر شده است معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی جهت تعیین تکلیف این ۷ هزار واحد تولیدی غیرمجاز اقدام کند ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: متاسفانه از 27 هزار واحد مرغداری موجود در کشور، حدود 7 هزار واحد غیرمجاز است که البته تعدادی از آنها با بازسازی، تغییرات و اعمال مقررات می‌توانند پروانه لازم را اخذ کنند، ولی در غیر این صورت باید از چرخه تولید حذف شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت پیام نوروزی مقام معظم رهبری اظهار داشت: در حوزه غذایی هرگونه وابستگی غیرقابل قبول است و هر غفلتی در این زمینه از جمله بخش محصولات دامی، طیور ، آبزیان و عسل که نظارت بهداشتی آن را سازمان دامپزشکی بر عهده دارد، علاوه بر خسران به سرمایه‌های مردم با تاثیرات منفی بسیاری همراه است، چرا که نمی‌توان بحث غذا از سر سفره‌ها را حذف کرد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با نظارتی که در امر کنترل بیماری‌‌ها دارد نقش مهمی را در کاهش بیماری‌ها و افزایش تولیدات دامی، طیور و آبزیان دارد، گفت: سال 96 در مقایسه با سال قبل از آن بیش از 18 درصد بیماری‌های دامی و طیور از جمله بیماری‌های خطرناکی چون هاری، تب برفکی، تب مالت، آبله، شاربن در کشور کاهش یافت است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه در سایه تلاش‌های دامداران و مرغداران و وزارت جهاد کشاورزی و نیز اقدامات بهداشتی سازمان دامپزشکی، کشور از نظر تولیدات دامی، طیور و آبزیان در وضعیت مطلوبی قرار دارد، خاطرنشان ساخت: هم اکنون در بسیاری از این حوزه‌ها از جمله تولید شیر، گوشت سفید، آبزیان ، تخم‌مرغ از وابستگی خارج شده و با مازاد تولید وارد عرصه صادرات نیز شده‌ایم.

کشور در تولید گوشت قرمز با کمبود مواجه است/ یکهشتم مصرف داخلی، گوشت وارداتی داریم

وی با بیان اینکه هم اکنون کشور در بخش تولید گوشت قرمز با کمبود مواجه است، گفت: ظرفیت دامداری کشور هم توانایی تولید 700 هزار تن گوشت قرمز را دارد و ما در حال حاضر نیازمند تأمین یک‌هشتم مصرف داخلی از طریق واردات هستیم.

رفیعی‌پور با بیان اینکه سیاست سازمان دامپزشکی در این زمینه همکاری با سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای افزایش تولید گوشت قرمز و قطع وابستگی است، اظهار داشت: البته باید نظارت‌های دامپزشکی برای کنترل بیماری‌ها با قدرت بیشتر تداوم یابد، چرا که فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر مصرف تولید ایرانی در این صورت محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی در واقع از سال گذشته و تلاش گسترده برای کنترل بیماری‌ها گام‌های خوبی را در تحقق اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی در حوزه کاری خود داشته است، تاکید کرد: البته با توجه به شیوع بیماری‌ها از طریق مناطق مرزی و لطمه خوردن جمعیت دامی و طیور از ناحیه ورود بیماری‌های دامی از برخی کشورهای همسایه، یکی از اولویت‌های کاری سازمان دامپزشکی گسترش همکاری با سایر نهادهای نظارتی در این زمینه است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی با محدودیت‌هایی که دارد به تنهایی قادر به رفع تمام مشکلات نیست که در همین زمینه پیشنهاد ایجاد پلیس قرنظینه، یگان حفاظت ویژه دامپزشکی و یا انتخاب دامپزشکی به عنوان ضابط خاص قوه قضائیه ارائه شده تا بتوانیم در کنترل مرزی و نیز ایجاد پست‌های قرنطینه لازم اقدامات گسترده‌تری را صورت دهیم.

وی اهمیت این موضوع را مهم خواند و گفت: در بحث آنفلوانزای طیور و تب برفکی جمعیت دامی و طیور کشور در اثر ورود سویه‌های جدید این بیماری‌ها با وجود تمام تلاش‌ها دچار این مشکلات شد.

اجرای پایش مرغداری‌ها تا شعاع 50 کیلومتری برای کنترل بیماری‌های طیور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به برخی اقدامات اولویت‌دار سازمان دامپزشکی در سال‌جاری اشاره کرد و بیان داشت: یکی از برنامه‌های ما با توافقاتی که با نهادهای ذی‌ربط انجام شده اجرای بحث پایش مرغداری‌ها تا شعاع 50 کیلومتری آنهاست که یک اقدام اساسی در کنترل بیماری‌های طیور خواهد بود.

رفیعی‌پور همکاری با ادارات منابع طبیعی برای تهیه نقشه از وضعیت تالاب‌ها، سدها، آبخیزداری‌ها برای اعمال نظارت بیشتر فعالیت‌های سازمان دامپزشکی را از دیگر برنامه‌های این سازمان در سال‌جاری خواند و با اشاره به وضعیت مرغداری‌های کشور، ابراز کرد: متاسفانه از 27 هزار واحد مرغداری موجود در کشور، حدود 7 هزار واحد غیرمجاز است که البته تعدادی از آنها با بازسازی، تغییرات و اعمال مقررات می‌توانند پروانه لازم را اخذ کنند ولی در غیر این صورت باید از چرخه تولید حذف شوند.

وی افزود: مقرر شده است معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی جهت تعیین تکلیف این هفت هزار واحد تولیدی غیر مجاز اقدام کند .

وی در این زمینه با قدردانی از همکاری دستگاه قضایی آذربایجان‌شرقی گفت: خوشبختانه اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی با همکاری دستگاه قضایی استان توانسته مجوز پلمب 270 واحد مرغداری غیرمجاز را اخذ کرده که تاکنون 125 مورد آن اجرایی شده است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
همش هفت هزار تا..؟؟
اینو که پیش بچه بگذارین قهر میکنه.. ناقابله
چند واحد دامداری و آبزی پروری و ... غیر مجاز داریم؟؟
جای خوشبختی هست که بیش از 20 درصد واحدهای تولیدی دام و محصولات دامی کشور ما غیر مجازند...!!
چشم و دل دامپزشکی روشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
باسلام و احترام؛
حسب تجربه شخصی، با گذشت بیش از یکسال و مراجعات متعدد به دستگاه قضایی متاسفانه پیگیری قضایی در خصوص واحدهای غیر مجاز در شهرستان ما بی نتیجه بوده است . دلایل:
- عدم وجود شناخت کافی قضات در خصوص عواقب خطرناک اقتصادی و بهداشتی فعالیت چنین واحدهایی
- عدم وجود واحدهای حقوقی در ادارات شهرستانی و در موارد بسیار حتی استانی که بعضا پیگیری را با ضعف دنبال میکند
_عدم همکاری دستگاههای مربوط مثل جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و فرمانداری (هر کدام به نحوی سنگ اندازی میکنند)
-نامشخص بودن سازوکار حذف گله ها ، حتی با اخذ دستور قضایی
پیشنهاد میشود اولا : در سطح سازمان و وزارتخانه و با هماهنگی قوه قضاییه دستورالعمل اجرایی با رویه واحد برای کل کشور در نظر گرفته شود ثانیا: واحدهای حقوقی در ادارات شهرستانی و یا حداقل استانی تشکیل شده باشند تا کارشناسانه موضوعات و پرونده های قضایی دامپزشکی را پیگیری نمایند و ثالثا: مدیران و روسای محترم در برخورد با واحدهای غیر مجاز استاندارهای دوگانه نداشته باشند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
تصویری از الاغ سربریده در حوالی سه راهی شهر اهر استان آذربایجانشرقی
https://www.netshahr.com/82901/%D8%B9%DA%A9%D8%B3-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%BA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D9%87%D8%B1-%7C-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%AE%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%B2
نظر شما
ادامه