کد خبر: ۴۱۱۶۳

 

آیا تعطیلی باغ وحش کاسیت خرم‌آباد، مسکنی موقتی برای آرام کردن اعتراضات نسبت به شرایط اسفبار حیوانات است یا این مرکز، حقیقتاً تعطیل شده و حیوانات ارزشمندی که توسط سازمان محیط زیست به صورت امانی به آن سپرده شده‌اند، از این قفس‌های مخوف نجات خواهند یافت؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات در مراکزی تحت عنوان باغ وحش و باغ پرندگان که هرازگاه خبرساز شده و اعتراضات گسترده‌ای را به همراه می‌آورد؛ در نخستین روزهای سال جدید هم به یکی از بربحث‌ترین خبرهای محیط زیستی در فضای مجازی تبدیل شده است.

«پرویز آراسته» مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص فرار حیوانات باغ وحش ارومیه به دنبال تندباد اخیر به تسنیم می‌گوید: یک کرکس، دو میش و چهار گرگ از قفس‌ها فرار کرده‌اند و در محوطه آزاد باغ وحش هستند که تلاش برای زنده‌گیری آنها ادامه دارد. البته یکی از گرگ‌ها در ساعات اولیه زنده‌گیری و به قفسش منتقل شد.

وی در پاسخ به این پاسخ به اینکه چرا ایمنی جایگاه‌ها به گونه‌ای بوده که به فرار حیوانات منجر شده می‌گوید: شرایط نگهداری از حیوانات در این باغ وحش از نظر ما استاندارد نیست و به همین دلیل برای این مرکز، پروانه بهره‌برداری صادر نکرده‌ایم.

آراسته ادامه می‌دهد: به این مرکز فرصتی داده شده بود تا شرایط نگهداری از حیوانات را با ضوابط تعیین‌شده تطبیق دهد تا بتواند مجوز دریافت کند که تا کنون اقدامی صورت نداده است. به همین دلیل، فعالیت این مرکز از نظر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، با شرایط کنونی قابل قبول نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی یادآور می‌شود: باغ وحش ارومیه علی‌رغم برخورداری از مساحتی گسترده که به 22 هکتار می‌رسد تا مناطق مسکونی 40 کیلومتر فاصله دارد و همین سبب شده بازدیدکنندگانی اندک و در نتیجه درآمدی کم داشته باشد و به سختی بتواند هزینه‌های خود را تامین کند. به همین دلیل با ادامه روند فعلی نمی‌توان به بهسازی و استانداردسازی این مرکز امیدوار بود مگر اینکه تغییری در روند جذب بازدیدکننده به این باغ وحش ایجاد شود.

باغ وحش درنا در ارومیه که به گفته مدیرکل محیط زیست استان، بدون رعایت ضوابط محیط زیست به فعالیت ادامه می‌دهد و طوفانی، به فروریختن دیوارها و فرار حیواناتش منجر می‌شود تنها باغ وحش خبرساز در روزهای نخستین سال جدید نیست. باغ وحش کاسیت خرم‌آباد هم که طی دو سال گذشته و پس از آنکه یک گوزن زرد باردار بر اثر پرتاب سنگ توسط بازدیدکنندگان در آن از پای درآمد، بارها و بارها مورد انتقاد رسانه‌ها و فعالان محیط زیست قرار گرفته بود سرانجام روز گذشته تعطیل شد.

«مهرداد فتحی بیرانوند» مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان که طی دو سال گذشته در واکنش به درخواست‌ها برای تعطیلی این باغ وحش، بهبود شرایط این مرکز را وعده داده و حتی اعلام کرده بود بناست در این باغ وحش، شهربازی هم احداث شود حالا خبر از تعطیلی این باغ وحش به دلیل عدم رعایت ضوابط محیط زیستی داده و می‌گوید: امیدواریم در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد نگهداری از حیات وحش براساس ضوابط زیست محیطی کامل اجرا شود.

در حالی که بسیاری از دوستداران حیوانات تعطیلی باغ وحش خرم‌آباد را دائمی تلقی کرده و از شنیدن این خبر ابراز خرسندی می‌کنند از اظهارات فتحی بیرانوند چنین برمی‌آید که تعطیلی باغ وحش کاسیت خرم‌آباد موقتی است و بناست مسکنی باشد بر اعتراضاتی که طی روزهای گذشته دوباره نسبت به شرایط اسفبار نگهداری از حیوانات در مرکز به راه افتاده بود. باغ وحشی که اگر بنا بود برای همیشه تعطیل شود، در کنار خبر تعطیلی، سرنوشت ساکنانش هم اعلام شده بود: حیواناتی که در قفس‌هایی غیراستاندارد از وضعیت اسفبار بهداشت و تغذیه رنج می‌برند و حالا با تعطیل شدن این باغ وحش، دیگر حتی خبری هم از اوضاع و احوالشان شنیده نخواهد شد. حیواناتی که هر از گاه، وضعیت دردناکشان توسط یکی از بازدیدکنندگان به تصویر کشیده می‌شد حالا پشت درهای بسته باغ وحشی که دیگر خود را موظف به رعایت حال بازدیدکنندگان هم نمی‌داند با مرگی تدریجی دست‌وپنجه نرم خواهند کرد. حالا باید منتظر ماند و دید مسئولان ستادی محیط زیست برای سرنوشت این حیوانات نگون‌بخت

چه تدبیری خواهند اندیشید؟ ‌آیا این حیوانات که بعضا گونه‌های بومی حیات وحش کشورمان هستند و توسط سازمان حفاظت محیط زیست به صورت امانی به باغ وحش کاسیت سپرده شده‌اند، هم مانند خرسی که اواخر سال گذشته به دلیل شرایط بد نگهداری از باغ وحش گراش پس گرفته و به باغ وحش سیرجان منتقل شد، از قفس‌های مخوف باغ وحش کاسیت جان سالم به دربرده و باقی عمرشان را در باغ وحشی با شرایط بهتر سپری خواهند کرد یا آب‌ها که از آسیاب افتاد و موج اعتراضات اخیر نسبت به شرایط باغ وحش کاسیت آرام گرفت، درب این باغ وحش دوباره گشوده خواهد شد.

در حالی که دو سال از حادثه تلف شدن گوزن زرد ایرانی باردار در باغ وحش کاسیت خرم‌آباد می‌گذرد، هنوز گامی در مسیر بهسازی این مرکز برداشته نشده. حادثه‌ای که به اعتراضات پیشین نسبت به شرایط نامناسب نگهداری از حیوانات در این باغ وحش دامن زد و درخواست برای جلوگیری از فعالیت این مرکز را به همراه داشت. حادثه‌ای که شاید در صورت رخ دادن در بسیاری از نقاط جهان، علاوه بر تعطیلی باغ وحش، مقامات مسئول را پای میز محاکمه می‌کشاند. اما فتحی بیرانوند سال گذشته در پاسخ به اینکه چرا اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، از فعالیت این باغ وحش غیراستاندارد جلوگیری نمی‌کند گفت: به خاطر امکانات کمی که آنجا هست. در حال پیگیری هستیم تا نیازها را برطرف کنیم و باغ وحش تعطیل نشود. چون مردم استقبال کردند. ضمنا ما یک دریاچه هم آنجا درست کردیم و تصمیم داریم یک شهربازی آنجا درست کنیم. به همین دلیل دوست نداریم تعطیل شود.


نظر شما
ادامه