کد خبر: ۴۱۱۶۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در دو ماهه اخیر میزان کانون های تب برفکی در استان مرکزی روند افزایشی داشته است به گونه ای که کانون های بیماری تب برفکی به ۱۷ کانون افزایش پیدا کرده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اراک امروز، «دکتر محسن شانقی» با اشاره به اینکه در اکثر نقاط شیوع بیماری تب برفکی وجود دارد، اظهار کرد: عمده کانون های تب برفکی استان مرکزی در شهرستان های اراک، فراهان، شازند و خمین است.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل انتقال و جابجایی دام‌های آلوده و در ظاهر سالم که عموما به صورت غیرمجاز انجام می‌شود، شاهد افزایش شیوع بیماری و درگیر شدن اکثر شهرستان‌های استان و افزایش آمار تلفات هستیم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: وضعیت به گونه است که بیماری در استان وجود دارد و دامداران لازم مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

شانقی به کمبود واکسن تب برفکی در استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر با کمبود واکسن تب برفکی در استان مواجه هستیم، البته مواردی را که دامداران اعلام کنند توسط واحدهای کشیک دامپزشکی واکسیانسیون انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به شیوع بیماری دامی تب برفکی در استان، هشدار داد و گفت: دامداران از رفت و آمدهای غیرضروری افراد در واحد دامپروری ممانعت کرده و در صورت وجود گاوهای غیر واکسینه و حساس در مقابل بیماری تب‌ برفکی، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی شهرستان برسانند و با رعایت قوانین و دستورالعمل ‌های دامپزشکی، سرمایه دامی خود را در مقابل این بیماری خطرناک و واگیر مصون کنند.

بیماری تب برفکی یکی از مسری ترین و مهم ترین بیماری های دام های زوج سم اهلی است که با ایجاد تاول و زخم در دهان، سم، پستان و پوزه و گاهی در اطراف پایه شاخ همراه است.

این بیماری در ناحیه دهان دام های مبتلا، برفک هایی ایجاد می کند که در دام های بالغ سبب کاهش شدید وزن و تولید شیر و در دام های نابالغ مثل گوساله ها، سبب مرگ دام می شود.

 
 
نظر شما
ادامه