کد خبر: ۴۱۱۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد از جمله دانشکده های پیشرو در بحث بروز رسانی تجهیزات درمانی و آموزشی کشور می باشد.

به گزارش حکیم مهر، طی قراردادی که مابین این دانشگاه و محیط زیست به امضا رسیده است درمان و نگهداری از پرندگان آسیب دیده حیات وحش زیر نظر متخصصین و دستیاران تخصصی این دانشکده صورت می گیرد که تا کنون بیش از چند صد مورد از پرندگان محیط زیست درمان و به آغوش طبیعت بازگشته اند. انجام جراحی های پیچیده بر روی این پرندگان، بخش ویژه نگهداری، انجام امور شماره گذاری و ثبت پرنده و نیز تحقیقات علمی در این بخش از جمله فعالیت های این مرکز می باشد.

کلیه پرندگان ارجاعی از سازمان محیط زیست ابتدا مورد معاینات دقیق قرار گرفته، سپس بعد از بررسی های انجام شده، انگل زدایی و قرنطینه اولیه در صورت درمان به آغوش طبیعت بازگردانده می شوند و در صورت عدم توانایی پرواز و زیست در طبیعت، بعد از شماره گذاری در پناهگاه نگهداری می گردند. کلیه هزینه های درمانی این پرندگان از جانب درآمدهای کلینیک پرداخت می گردد. با افزایش تعداد پرندگان در پناهگاه قبلی نیاز به احداث مراکز جدیدتر برای نگهداری این ذخایر ملی احساس می شد.

با پیگیری های «دکتر عبدالکریم زمانی مقدم» استاد تمام دپارتمان بیماری های پرندگان و مدیرگروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهرکرد، آغاز احداث باغ پرندگان و پناهگاه پرندگان حیات وحش در دو قسمت مجزا آغاز گردید. این مراکز در محل کلینیک دانشکده دامپزشکی در دو ساختار جداگانه در حال احداث می باشد. از اهداف احداث این مراکز می توان به بحث گردشگری، آموزشی، پژوهشی و رفاه حیوانات بیان شده است.

در این مراکز تلاش گردیده بهترین امکانات رفاهی برای نگهداری از پرندگان حیات وحش که توانایی بازگشت به طبیعت ندارند و نیز پرندگان موجود در باغ پرندگان از جمله سیستم های گرمایشی و نوردهی بر اساس نیاز پرندگان، وجود امکانات مربوط به نشست و برخاست پرنده بنا به نیاز های فیزیکی آن، تهیه جیره غذایی مختص پرنده، استفاده از مناظر شبیه به محل نگهداری پرنده و فون گیاهی تهیه گردد.

انجام تحقیقات گسترده درمورد پرندگان حیات وحش در بخش های درمانی، علوم آزمایشگاهی، ساختارهای ژنتیکی، آناتومی، جراحی، رادیولوژی، بافت شناسی و علوم محیط زیست از جمله پژوهش هایی است که در این مرکز کلید خورده است.

تاکنون مقالات زیادی از این مرکز در کنفرانس ها و ژورنالهای داخلی و خارجی به چاپ رسیده است. از جمله موارد برجسته اخیر می توان به انجام جراحی دو ساعته توسط دکتر بیغم استاد جراحی بخش بر روی ترمیم استخوان بال عقاب طلایی و بررسی پارامترهای فیزیولوژیک پرندگان حیات وحش برای اولین بار و مطالعات انگلی و تعیین موارد آلودگی توسط دکتر خاک زادیه اشاره نمود.

 
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر کریمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
1
ای کاش دوره های آموزشی هم در این مرکز بگذارند تا ما نیز بتوانیم استفاده کنیم.
نظر شما
ادامه