کد خبر: ۴۱۰۸۸
تعداد نظرات: ۳ نظر



استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر با تأکید بر اصول رفتارشناسی حیوانات، این مهم را در گرو برابری حق حیات انسان و حیوان دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، «دکتر سیده زینب پیغمبرزاده» اظهار کرد: متاسفانه چندین سال است که انسان شکارچی و مصرف کننده گوشت حیوانات است و کره زمین را در تملک خود قرار داده و خودخواهانه حیوانات را موذی و وحشی خوانده و سعی خود را در اهلی کردن حیوانات به کار می‌گیرد.

عضو هیات علمی گروه رشته دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر گفت: در جوامع انسانی که رنگ و لعاب ماشینی گرفته و در دنیای سود پرستی و توسعه به هر قیمت، رفتارشناسی حیوانی و درک عواطف حیوانات کمرنگ شده است.

این متخصص کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی افزود: اصول رفتارشناسی حیوانات این است که حق حیات انسان و حیوان را برابر بدانیم. جوامع دانشگاهی در زندگی شخصی شان مطرح می‌کنند که آیا حیوانات می‌توانند مانند انسان‌ها درک کنند؟ آیا حیوانات می‌توانند انسان را دوست داشته باشند؟ در جواب این سوالات باید گفت حیوانات نیز احساس دارند، قدرت پیش‌بینی دارند مثل زمانی که زلزله را پیش بینی می‌کنند. وقتی حیوانی حمله می‌کند از حق خود دفاع می‌کند و این حق طبیعی اوست.

وی با توجه به تحقیقاتی که در سگ‌ها انجام شده، تصریح کرد: تحقیقاتی انجام شده است که سگ‌ها قبل از مرگ صاحب خود در زیر تخت انسان قرار می‌گیرند و حالت غم و اندوه به خود می‌گیرند. در روانشناسی میدانی بیان شده جهت‌گیری انسان بر اساس موقعیتی است که در آن قرار می‌گیرد. پس همانگونه که انسان‌ها در زمان تغییر محیط زندگی رفتار گوناگون دارند حیوانات نیز به همین صورت با تغییر محیط از خود رفتارهای مختلف نشان می‌دهند.

پیغمبرزاده بیان کرد: من به عنوان یک دامپزشک که سوگندنامه دامپزشکی را خواندم و قول دادم در راستای حفظ حقوق حیوانات و حمایت از سلامت آن ها تلاش کنم، سخن می‌گویم. ما باید حیوانات را مانند کودکان بدانیم زیرا آنها مانند کودکان قدرت تصمیم‌گیری ندارند و آنها را مانند افرادی بدانیم که می‌توانیم دوستشان داشته باشیم، مانند گاوی که در خانه یک پیرزن قرار دارد و وقتی با او با احساس برخورد می‌کنند او هم شیر بیشتری می‌دهد و این‌ها همه جنبه علمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین حیوانات موجودات با احساسی هستند، وقتی می‌گویند وفای سگ، نجابت اسب و ... نشان دهنده داشتن احساس در حیوانات است. پس بیاییم نگاهمان به زندگی در کنار حیوانات را تغییر دهیم تا بتوانیم از زندگی بیشتر لذت ببریم.


 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۹
0
2
"متاسفانه چندین سال است که انسان شکارچی و مصرف کننده گوشت حیوانات است و کره زمین را در تملک خود قرار داده و خودخواهانه حیوانات را موذی و وحشی خوانده و سعی خود را در اهلی کردن حیوانات به کار می‌گیرد."!!!
گفتی چندین سال؟!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۱
0
2
مباحث اخلاقی مهمی را مطرح کردند.
این تیتر ممکن است حساسیت برانگیز باشد چون عده ای به غلط تصور دارند که حیوان خانگی جایگزین کودکان است و نه مکمل آنها, و این به تصور احمقانه ی این افراد دامن میزند
حکیم میاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
1
0
سلام استاد عزیز، امیدوارم در هر جا که باشید همیشه سالم و پاینده باشید. نمی دانم چگونه قدردان زحمات شما استاد گرامی باشم. همیشه برقرار باشید
با تقدیم احترام
حکیم میاحی
نظر شما
ادامه