کد خبر: ۴۱۰۶۵



پژوهشگران چینی از نوعی نانوسیم دارای پوششی از جنس نانوذرات طلا برای بازیابی بینایی در موش‌های آزمایشگاهی استفاده کردند که به درمان نابینایی در انسان کمک می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، دانشمندان موفق شدند با استفاده از نانوذرات طلا در چشم موش‌های آزمایشگاهی، بینایی را به این حیوانات باز گردانند. هرچند که این روش تاکنون تنها روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی شده، اما پتانسیل بالایی داشته و امید‌هایی برای درمان نابینایی در برخی افراد ایجاد کرده است.

محققان دانشگاه فودان در شانگ‌های چین نانوذرات طلا را با نانوسیم دی‌اکسید تیتانیوم پوشش داده و از آن به عنوان گیرنده نور طبیعی در چشم موش استفاده کردند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Nature Communications به چاپ رسیده است.

نانوسیم‌های دارای پوشش طلا طولی کمتر از ۱۰۰ نانومتر داشته و روی سلول‌های گیرنده نوری مخروطی شکل در پشت شبکیه چشم موش‌های نابینا قرار داده شد. زمانی که نور به این نانوذرات تابیده می‌شود، ولتاژ کوچکی ایجاد می‌کند که موجب پاسخ نرون‌های بیمایی در چشم می‌شود کاری که به‌صورت نرمال در چشم سالم انجام می‌شود.

جذابیت این روش آن است که برخلاف روش‌های رایج نیاز به ابزار‌های میکروالکترونیک نداشته و کاملا با پروتز‌های فعلی تفاوت دارد.

جیایی ژانگ و همکارانش فعالیت سلول‌های شبکیه چشم را بررسی کردند و دریافتند که نوعی نرون در شبکیه چشم وجود دارد که مسئول دریافت اطلاعات بینایی از گیرنده‌های نوری است. این سلول‌ها زمانی که نور آبی، سبز یا مادون قرمز به آن‌ها تابیده شود، عکس العملی از خود نشان می‌دهند. این گروه با استفاده نانوسیم پوشیده از نانوذرات موفق شدند تا امکان شناسایی نور را در چشم موش‌هایی که بینایی خود را از دست داده‌اند فراهم کنند.

یافته‌های محققان نشان داد که این فناوری به موش‌ها امکان دیدن برخی از رنگ‌ها را می‌دهد و چشم موش به چندین رنگ حساس شده است هرچند هنوز تمام طیف‌های رنگی با استفاده از این فناوری قابل مشاهده نیست.

این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود قرار داشته، اما پژوهشگران مطمئن هستند که از آن می‌توان برای کمک به درمان بیماری نابینایی در انسان استفاده کرد.

 

 

نظر شما
ادامه