کد خبر: ۴۰۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر - با افزایش جمعیت مارمولک‌ها در شهر ارومیه، مردم این شهر در تلاش برای استفاده از سموم و حشره‌کش‌های متعددی برای از بین بردن این جانوران شده‌اند اما در سطح شهر، هیچ نهادی مسئولیت مبارزه با مارمولک‌ها را در شهر به عهده نگرفته است.

به گزارش فارس مارمولک‌های خانگی در خانه‌های مسکونی زیست می‌کنند اما در مناطق مختلف نوع آنها متفاوت است.

مارمولک‌های خانگی که در خانه‌های روستایی و یا شهری زیست می‌کنند با عنوان جکو شناخته می‌شوند، جکوها بدنی لطیف و ظریف دارند که پوشیده از پولک‌های ریز هستند؛ رنگ آنها در حالت طبیعی تقریبا روشن بوده و در حال حاضر شش گونه مارمولک خانگی شناخته شده است.

زاد و ولد مارمولک‌های خانگی زیاد است اما هر دفعه یک یا دو تخم می‌گذارند، از چند ماه گذشته با شیوع گرد و غبار‌هایی که از کشور عراق صورت گرفته شاهد هجوم مارمولک‌ها به شهر ارومیه شده‌ایم، به طوری‌ که مارمولک‌ها زندگی مردم ارومیه را در بخش‌‌های مختلف شهر مختل کرده‌اند و زنان و کودکان از دست این موجودات در امان نیستند. از سوی دیگر با توجه به ترس از موجودات و حشرات توسط بسیاری از مردم جوامع در حال توسعه و وجود ذهنیت‌هایی در ارتباط با وجود سم سیانور در دم مارمولک‌ها مردم شهر را نگران کرده است.

متاسفانه مسئولان نیز به این نگرانی‌ها دامن زده و با پنهان کاری‌های خود در این زمینه، ذهنیت مردم را نسبت به افزایش جمعیت مارمولک‌ها و عواقب ناشی از این موضوع متشنج می‌کند. در پیگیری‌های خبرنگار فارس در این ارتباط، متاسفانه مسئولان پاسخ قانع کننده‌ای در ارتباط با افزایش جمعیت مارمولک‌ها در شهر در چند ماه گذشته ندادند اما مارمولک‌ها وارد اکثر منازل ارومیه شده‌اند.

حسین محمودزاده یکی از ساکنان شهرک فرهنگیان ارومیه در این ارتباط گفت: مدتی است که مارمولک‌ها وارد منازل در ارومیه شده‌اند و متاسفانه با پیگیری‌های به عمل آمده و تماس‌های مکرر انجام گرفته هیچ اقدامی توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط برای کاهش جمعیت مارمولک‌ها در سطح شهر مشاهده نکرده‌ایم.

وی با انتقاد از کم‌کاری مسئولان مربوطه، اظهار داشت: در تماس‌های مکرر با اداره کل محیط زیست و مرکز بهداشت ارومیه متاسفانه کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

محمودزاده تصریح کرد: گفته می‌شود مارمولک‌ها از محل حفر شرکت آب و فاضلاب برای لوله‌کشی فاضلاب‌ها وارد منازل می‌شوند.

وی افزود: بر این اساس موضوع را از شرکت آب و فاضلاب نیز پیگیر شدم اما همچنان کتمان واقعیت توسط مسئولان را شاهد بودم که بیشتر از هر چیزی مردم را رنج می‌دهد.

محمودزاده اعلام کرد: متاسفانه موضوعی که خود مردم به آن پی برده‌اند و با آن مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند توسط مسئولان کتمان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شپش موی سر در مدارس آذربایجان غربی نیز توسط مسئولان مربوطه انکار می‌شد اما عملا زمانی که این مشکل بر اثر پنهان کاری و سهل‌انگاری مسئولان در سطح مدارس به بحران تبدیل شد اقدامات برای مبارزه به این موضوع توسط حالت علنی به خود پیدا کرد و از آن می‌ترسم که قصه مارمولک‌ها نیز زمانی توسط مسئولان مورد توجه قرار گیرد که کار از کار گذشته است.

محمودزاده گفت: نتیجه این پنهان کاری و مصلحت اندیشی‌های نادرست برخی مسئولان چیزی جز بدبینی مردم نسبت به عملکرد مسئولان نخواهد داشت.

*مورد خاصی در ارتباط با افزایش جمعیت مارمولک‌ها نداریم

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: مورد خاصی در ارتباط با افزایش تعداد مارمولک‌ها در سطح شهر ارومیه گزارش نشده است.

سعید مینایی اظهار داشت: در صورت مشاهده و گزارش این‌گونه موارد اقدامات لازم انجام می‌شود اما تاکنون در این ارتباط گزارشی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه استفاده از سم برای دفع حشرات، از نظر ما منسوخ شده است، افزود: از سم به خاطر اثرات جانبی بر محیط، استفاده نمی‌کنیم.

این مقام مسئول اعلام کرد: مارمولک‌های خانگی نه تنها سمی نیستند بلکه در دمشان نیز سیانور وجود ندارد بلکه سودآور نیز هستند چرا که مارمولک‌های خانگی حشرات موذی را صید کرده و از تخم آنها نیز استفاده می‌کنند و این موضوع به بهداشت خانه و جوامع مسکونی نیز کمک می‌کند.

*شبکه‌های فاضلاب هر سال سم‌پاشی می‌شوند

مدیر دفتر کنترل کیفی شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز ادامه داد: این ادعا که مارمولک‌ها از شبکه فاضلاب وارد منازل می‌شوند صحت ندارد.

سهراب طالبی اظهار داشت: موردی در ارتباط با افزایش جمعیت مارمولک‌ها در سطح شهر مشاهده نکرده‌ام و گزارشی در این ارتباط نداشتیم.

وی تصریح کرد: شبکه فاضلاب استان هر سال در فصل‌های گرم سال از جمله تیر و مرداد ماه سم‌پاشی می‌شوند.

این مقام مسئول در ارتباط با اینکه مرکز بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی آذربایجان غربی استفاده از سم را برای دفع حشرات و جانوران منسوخ اعلام کرده، ابراز داشت: مجوز رسمی از سوی مرکز بهداشت استان در این زمینه داریم و می‌توانم مدارک و مستندات را در این زمینه ارائه کنم.

طالبی با بیان اینکه مارمولک‌ها موجوداتی مفید در جوامع هستند، اعلام کرد: مارمولک‌ها نه تنها موجوداتی سمی نیستند بلکه برای جوامع انسانی نیز مفید هستند و نمی‌توان نسل آنها را منقرض کرد چرا که این موجودات از حشرات موذی برای تغذیه استفاده می‌کنند و وجود مارمولک‌ها در زنگی انسان سبب دفع حشرات موذی می‌شود.

*مارمولک‌ها برای دستیابی به غذا به شهرها هجوم آورده‌اند

مدیرکل حفاظت و محیط زیست آذربایجان غربی گفت: موضوع مارمولک‌ها موضوعی نیست که رسانه‌ها به این موضوع دامن بزنند چرا که مارمولک‌ها از نظر زیست محیطی در زندگی انسان نقس مثبتی دارند.

حسن عباس‌نژاد اظهار داشت: با ایجاد پدیده‌های گرد و غبار در چند ماه گذشته جمعیت مارمولک‌ها در ارومیه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: با خشکسالی‌هایی که در چند سال اخیر شاهد آن بودیم غذا برای جوندگان و خزندگان در بیابان‌ها کمتر شده است و این امر سبب هجوم آنها به شهرها شده است.

وجود مارمولک‌ها در خانه‌ها نشان از کثیف بودن آن خانه نیست اما وجود مارمولک‌ها آن هم با تعداد زیاد در سطح شهر و هجوم آنها به شهرها می‌تواند عاملی برای تشنج افکار عمومی باشد و از سوی دیگر پنهان‌کاری مسئولان نیز می‌تواند مردم را نسبت به این موضوع حساس‌تر کند.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
علي هاشمي
|
-
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
1
يكي از اون مارمولك بزرگها چند وقت از اروميه اومده در ............... لانه كرده. تا حالا چند ...... ازش شكايت كردند ولي سمپاشي نشده و فكر كنم اين مارمولكها به سم مقاومند .بخصوص كه با رسانه ها در ارتباط باشد.
دامپزشک
|
-
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۶
0
1
بنده که در ارومیه هستم ازکسی چنین خبری را نشنیدم و تاکنون در منازل نیز چنین موجودی وارد نشده است! مارمولکهای خاکستری رنگ در باغات و تبه های کوهستانی دیده می شوند ولی به مناطق شهری وارد نمی شوند
میلاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۰
0
1
سه سالی هست که نعداد مارمولک ها زیاد شده و بنده در شهر های ارومیه و مهاباد دیده ام و امسال هم شاهد افزایش آن ها در ارومیه هستیم
محرمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
1
من از اطراف شنیدم تو فاضلابها هس.این واقعیت داره؟ینی گند و کثافت تا این حد شده تو استان که شده پرمارمولک؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
0
آخه شاید شب موقع خواب رفت تو دهن یکی باعث خفگی شد کی مسئول هستش شنیدم که میگم
نظر شما
ادامه