کد خبر: ۴۰۹۷۵



نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از موارد مورد نظر نمایندگان که به استناد آن، طرح استیضاح وزیر جهاد را ارائه داده‌اند وزارت جهاد کشاورزی به تنهایی مسئول نیست و کل هیئت دولت باید پاسخگو باشند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «عبدالله حاتمیان» نماینده مردم درگز و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی، درخصوص طرح استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی که در دستورکار مجلس قرار گرفته است، گفت: 46 مورد توسط نمایندگان موافق استیضاح وزیر جهاد کشاورزی ذکر شده که یکی از این موارد ناتوانی وزیر جهاد در تنظیم بازار محصولات کشاورزی داخلی و عدم توانایی در ایجاد بازار صادراتی برای محصولات داخلی است.

وی افزود: در این بخش وزارت جهاد کشاورزی به توفیقات بسیاری دست یافته که قابل تقدیر است اما در بخش‌هایی هم مغفول مانده است.

عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه درخصوص عدم استفاده از مدیران با سابقه کلان، تخصصی و مرتبط در سازمان دامپزشکی و جنگل‌ها و مراتع می‌توان این موضوع را از دو دیدگاه دید، یادآور شد: یکی از ایراداتی که به وزارتخانه گرفته می‌شود کهولت سن مدیران ارشد آن است اما سابقه و تخصص دارند. ممکن است در دامپزشکی این ایراد وارد باشد اما به صورت کلی صحیح نیست. انتقاد دیگر عدم نیروسازی در این وزارت‌خانه است که در صورت رفتن این معاونان جایگزینی برای آنها تعلیم ندیده‌اند.

در بحث عدم توانایی در ایجاد بازارهای صادراتی برای محصولات داخلی مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم می‌دهند و بازارهای خارجی وظیفه جهاد کشاورزی نیست اما به عنوان متولی جهاد کشاورزی می‌تواند بدنه دولت را در کنار خود قرار دهد و کاردارهای اقتصادی وزارت خارجه را به کار بگیرد تا این معضل را حل کند.

عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس با اشاره به بند سوم موارد ذکر شده برای استیضاح اظهار داشت: در بند سوم آمده است: «عدم توجه به جذب بودجه مصوب در خط اعتباری وزارت جهاد کشاورزی» که هنوز معلوم نیست به چه چیزی استناد می‌کنند. در جای دیگر از عدم توجه به الگوی کشت و عدم حمایت از کشاورزان صحبت شده است.

حاتمیان افزود: علیرغم اینکه در تولید گوشت و مرغ توفیقاتی داشتیم آن را انکار نمی‌کنیم اما این عرصه جای کار بسیاری دارد تا به ثبات و پایداری برسیم.

نماینده درگز با بیان اینکه قیمت اعلامی شیر دامداران و قیمت اعلامی مرغ هم باید توسط شورای عالی اقتصاد پیگیری شود، اظهار داشت: عدم توجه در وضعیت واردات محصولات تراریخته در کشور و عدم توجه به واردات بذر هم مطرح است که بحث سلامت غذا به وزارت بهداشت مربوط است و زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی نیست.

حاتمیان افزود: این وزارت‌خانه در جایگاه تعیین و تشخیص سلامت غذا نیست و باید توسط وزارت بهداشت تایید شود.

وی در رابطه با پیله کرم ابریشم تصریح کرد: کاهش 90 درصدی تولید پیله کرم ابریشم باعث نابودی توتستان‌ها شده و یکی از محصولاتی که می‌توانست در فصل بی‌پولی کشاورز به داد او برسد در حال نابودی است. با توجه به حمایت‌های ضعیف دولت این محصول بیش از 90 درصد در شهرستان‌هایی مانند درگز افت کرده است.


نظر شما
ادامه