کد خبر: ۴۰۷۴
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر -  دکتر آراسب دباغ مقدم ، دامپزشک و متخصص صنایع غذایی در گفتگویی کوتاه با هفته نامه سلامت به تشریح تفاوت جوجه کبابی در ایران و کشورهای دیگر پرداخته است.

وی همچنین از عدم ذبح مجاز بسیاری از مرغ‎ها در تهران خبر داده و ابراز امیدواری کرده تا در آینده نزدیک از عرضه مرغ بصورت فله در تهران ممانعت بعمل آید.

متن کامل اظهارات دکتر دباغ مقدم نایب رئیس کمیته بهداشت مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی به این شرح است :

ما در کشورمان پرورش گوشت جوجه که اصطلاحا به آن جوجه ‌کبابی می‌گویند، نداریم. جوجه کبابی یعنی مرغی که استخوانش‌ هنوز سفت نشده و به راحتی می‌تواند جویده و له ‌شود...

در کشور ما متخصصان توصیه می‌کنند جوجه‌هایی را که زیر وزن 1200 گرم هستند، خریداری نکنیم؛ چون ما مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی مزارعی نداریم که در آن اختصاصا جوجه ‌کبابی پرورش داده شود و به همین دلیل، بعضی‌ها جوجه‌هایی را که زیر وزن 1200 گرم هستند، به‌عنوان جوجه ‌کبابی به فروش می‌رسانند.

این جوجه‌ها هم معمولا انواعی هستند که مبتلا به بیماری بوده‌اند و نتوانسته‌اند وزن بگیرند یا اینکه بیماری‌شان به حدی شدید شده که قبل از آنکه به وزن مطلوب برسند، کشتار شده‌اند و اصطلاحا به آنها مرغ‌های پنچری گفته می‌شود. بنابراین، با سیستم فعلی پرورش طیور در کشور، متخصصان مصرف این نوع از جوجه‌ها را توصیه نمی‌کنند؛ مگر آنکه مرغداری‌هایی ایجاد شود که صرفا کارشان پرورش جوجه‌ کبابی باشد.

جوجه‌کبابی که در کشور ما هست، در حقیقت همان مرغی است که تکه‌تکه و کباب می‌شود. آنها در واقع مرغ‌های کبابی هستند که طعم‌، مزه و کیفیت جوجه‌کباب را ندارند اما ما چون از کودکی مرغ کبابی را به جای جوجه‌کبابی خورده‌ایم، انتظارمان همان است. در حالی که در بیشتر نقاط دنیا جوجه‌کبابی به جوجه‌هایی گفته می‌شود که وزن‌شان حدود 800 گرم است و استخون‌های‌شان هنوز خیلی محکم نشده و بسیار ترد و خوشمزه است.

جوجه‌های ایرانی که به آنها اشاره کردم، با توجه به نوع بیماری‌ای که دارند و بسته به اینکه آیا اساسا این بیماری قابل‌انتقال به انسان هست یا نه، می‌توانند مشکلات مختلفی را به دنبال داشته باشند. ممکن است بیماری این جوجه‌ها غیرقابل‌انتقال به انسان باشد اما مشکل اینجاست که اکثر این جوجه‌ها آلودگی‌های فراوان امعا و احشا دارند و گوشتشان ممکن است آلوده باشد. گاهی اوقات هم ممکن است این جوجه‌ها مبتلا به بیماری‌هایی باشند که قابل‌انتقال به انسان است و اگر خوب پخته نشوند، می‌توانند انسان را نیز بیمار کنند.

خوشبختانه در حال حاضر جوجه‌هایی که در کشتارگاه‌های صنعتی کشور کشته می‌شوند، تحت‌نظارت هستند اما متاسفانه باید پذیرفت که تمام مرغ‌های کشور، به‌ویژه در تهران، از طریق کشتار مجاز تامین نمی‌شوند و خیلی از کشتارها غیرمجازند.

قرار بود از 18 مهرماه امسال در سطح تهران تمام مرغ‌ها به‌صورت بسته‌بندی با مجوز دامپزشکی ارایه شوند و از فروش مرغ فله‌ای جلوگیری شود و به هر حال، امیدواریم که این طرح به‌طور کامل به اجرا در‌آید.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
vet
|
-
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۷
0
0
in matn tanz boood.....vaghti galle goooshti miad be koshtargah va hich govahi ya estenadi bara salamatesh az hich koja vooojoood nadare va divari kotah tar az dampezeshke koshtargah nist....chetor migid hame chi tahte nezarete!che jooor mikhayn bara ooofooonate rode ye lashe ro hazfe koli konid....ba kooodoom poshtvane......aghaye dr dabbagh moghaddam!!! naeb reiise komite behdasht!! cheghadr ehtemale khata vooojoood dare bara tashkhise ye bimari zeonoz to ye keshvare jahane sevooom ke karegaram 2-3 mah darmion hooghoogh migiran..........in maghale va maghalehaye moshabe mese tanzan
دامپزشک
|
-
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
0
0
باز هم بهتر از اینکه مرغ مرده انفولانزایی سر ببرند بدند دستتون بخورید دکتر اراسب خیلی درست گفته
نظر شما
ادامه