کد خبر: ۴۰۶۳۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی در ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: ستاد ملی آنفلوانزا باید قبل از بیماری شکل بگیرد؛ متاسفانه امروز این ستاد بعد از بحران شکل می‌گیرد و همه انرژی خود را صرف معدوم‌سازی می‌کند ...
 

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی در مراسم افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی دامپزشکی طیور گفت: «خرسندم که در بیستمین سال تاسیس نظام دامپزشکی، نوزدهمین کنگره را از نوع بیماری‌های دام، طیور، بهداشت مواد غذایی و علوم آزمایشگاهی و دارویی برگزار می‌کنیم. در ۱۸ کنگره قبل از امروز بیش از ۱۴ هزار نفر از همکاران حضور داشتند و از مباحث مطرح شده در کنگره بهره‌مند بودند.»

 «دکتر محمدرضا صفری» با یادآوری اینکه در ۱۸ کنگره قبل قریب به ده هزار مقاله و کمی بیش از ۶ هزار مقاله پذیرفته شده، افزود: «این مهم نشان دهنده تولید دانش در حرفه دامپزشکی است.»

بنا بود در این کنگره بزرگداشت استاد دکتر آقاخان را داشته باشیم

وی تصریح کرد: «بنا بود در این کنگره بزرگداشت استاد دکتر آقاخان را داشته باشیم و آنچه که شایسته ایشان و در شأن ایشان بود ادا کنیم، اما متاسفانه دست تقدیر ما را از حضور ایشان محروم کرد و در چهارم دی ماه سال جاری خبر ناگوار از دست دادن ایشان را شنیدیم. ایشان چه در زمانی که در دانشگاه شیراز و چه زمانی که در موسسه رازی بودند و بعداً که بخش تشخیص بیماری‌های طیور در آزمایشگاه مرکز را راه‌اندازی کردند، نقش برجسته‌ای در شناسایی ویروس‌ها در طیور داشتند و در تشخیص بیماری‌های طیور بسیار موثر بودند.»

دکتر باسامی یک انسان بسیار باسواد، با اخلاق و کمک کننده به صنعت طیور بودند

صفری افزود: «اما متاسفانه در تجلیل از زحمات ایشان کوتاهی‌هایی از سوی دانشگاه شیراز، موسسه رازی، سازمان دامپزشکی و حتی سازمان نظام صورت گرفت. در نهایت در کمیته تخصصی بیماری‌های طیور، تصمیم گرفتیم که کنگره ششم مربوط به بزرگداشت ایشان باشد که نشد. دکتر باسامی عزیز هم که متاسفانه ایشان را نیز از دست دادیم، دبیر علمی کنگره چهارم ما و یک انسان بسیار باسواد، با اخلاق و کمک کننده به صنعت طیور بودند.»

در صنعت طیور گوشتی رتبه دهم و در طیور تخم گذار رتبه چهاردهم را در دنیا داریم

رئیس سازمان نظام دامپزشکی با بیان اینکه صنعت طیور در ایران در سال ۳۳ و در قالب اصل چهارم ترومن و سازمان دامپروی کشور، تاسیس شده و ۶۳ سال قدمت دارد، خاطرنشان کرد: «در آن زمان بزرگترین سرمایه‌گذاری بعد از صنعت نفت، صنعت طیور بوده است و دستاوردهای بزرگی در این مدت در صنعت طیور داشتیم؛ از جمله اینکه در طول ۴۰ سال گذشته، در حوزه تولید گوشت ۱۲ برابر و تخم مرغ ۷ برابر رشد داشتیم. همچنین در صنعت طیور گوشتی رتبه دهم و در تخم گذار رتبه چهاردهم را در دنیا داریم.»

وی افزود: «صنعت طیور پس از گذشت ۶۳ سال از آغاز فعالیت خود، علی‌رغم مشکلات متعدد، همگام با زیربخش‌های کشاورزی رشد کرده و تا سال ۱۳۹۰ این صنعت به گواه آمار، ۷۰۰ درصد رشد داشته است.»

قریب به ۳ میلیون نفر اشتغال در صنعت طیور و پیرامون آن وجود دارد

وی با تاکید بر اینکه قریب به ۳ میلیون نفر اشتغال در صنعت طیور و پیرامون آن وجود دارد، تصریح کرد: « وضعیت آنفلوآنزای دو سال اخیر، بسیاری از آنها را بیکار کرده است.

صفری افزود: «یکی از نکات مهم این است که ایران در نوار خشکی قرار دارد. ما نمی‌توانیم خیلی به علوفه اتکا داشته باشیم و منابع آبی مصرف کنیم. صنعت طیور این امتیاز را دارد که آب مجازی وارد کشور می‌کند. یعنی بخش عمده غذای طیور وارد می‌شود و این نقطه اتکا در کشوری است که بحران آب دارد. در نهایت می‌توانیم اذعان کنیم صنعت طیور ارزان‌ترین و باکیفیت ترین پروتئین و کم اتکاترین غذا به منابع آبی کشور می‌دهد.»

در صنعت طیور دچار یک نظام خرده مالکی بی انضباط هستیم

دکتر صفری ضمن گلایه از اینکه کماکان در بهره‌وری صنعت طیور از استانداردهای جهانی فاصله داریم، ادامه داد: «ما در بهینه ساختن ظرفیت و پتانسیل ژنتیکی طیور دچار مشکل هستیم و ساختار صنعت طیور فرسوده است. همچنین در صنعت طیور دچار یک نظام خرده مالکی بی انضباط هستیم و نظام یکپارچه تولید را نداریم. اجزای ما فراوان اما پراکنده است.»

در ایران بیش از ۶۰۰ کارخانه ساخت خوراک وجود دارد

وی با بیان اینکه در ایران بیش از ۶۰۰ کارخانه ساخت خوراک وجود دارد، افزود: «اما به دلیل ساختار حاکم بر صنعت، ساخت خوراک توسط مرغدار انجام می‌شود و کارخانه‌های خوراک با کمتر از ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت و در رقابت منفی برای جلب مشتری تلاش می‌کنند.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی تصریح کرد: «در مراکز آموزشی و دانشگاهی، رشته فناوری ساخت خوراک وجود ندارد و مسئول فنی کارخانه‌ها از سوی دولت، فرد با تخصص غیرمرتبط منصوب می‌شود.»

صفری ادامه داد: «به دلیل فقر دانش، بازده پایین ساخت خوراک، به عنوان عامل سهیم در افت راندمان استفاده از مواد خوراکی ایفای نقش می‌کند.»

سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران ۲۵ کیلوگرم و تخم‌مرغ بیش از ۱۰ کیلوگرم است

وی با اشاره به اینکه در بدو انقلاب، مصرف سرانه گوشت مرغ حدود ۴.۵ کیلوگرم و تخم‌مرغ حدود ۳.۵ کیلوگرم با جمعیتی نزدیک به ۳۶ میلیون نفر بوده است، گفت: «اکنون جمعیت ۸۰ میلیون نفری و سرانه مصرف گوشت مرغ ۲۵ کیلوگرم و تخم‌مرغ بیش از ۱۰ کیلوگرم است که این نشان می‌دهد ظرفیت تولید گوشت مرغ حدود ۱۲ برابر و تخم‌مرغ ۷ برابر دوران اوایل انقلاب شده است.»

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در اپیدمی سال ۱۳۸۹ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، بیش از ۱۲ میلیون مرغ تخمگذار معدوم شد، گفت: قیمت تخم‌مرغ از دی ماه ۸۹ تا حدود یک سال بعد از آن به شدت افزایش پیدا کرد؛ برآورد زیان آنفلوآنزا در این سال بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان شد و بیش از ۱۰ هزار نفر بیکار شدند.

امروز بزرگترین دغدغه ما آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

وی با اشاره به اینکه نقش ما در کمک به صنعت طیور بسیار کلیدی است و بدون راه انداختن و تشویق بخش‌های دیگر برای ایفای نقش، تاثیر لازم را نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: «امروز بزرگترین دغدغه ما آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است. سازمان دامپزشکی کار خود را انجام می‌دهد. اما آیا به تنهایی می‌تواند؟ ساختار فعلی صنعت طیور ما و مدیریت حاکم بر این صنعت قدرت مانور برای مدیریت بیماری به ما نخواهد داد. پس نیاز داریم یک سند توسعه ملی برای صنعت طیور داشته باشیم.»

نیاز به یک سازمان دامپزشکی داریم که در عمل و تصمیم گیری استقلال داشته باشد

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه ستاد ملی آنفلوانزا باید قبل از بیماری شکل بگیرد، گفت: «متاسفانه امروز این ستاد بعد از بحران شکل می‌گیرد و همه انرژی خود را صرف معدوم‌سازی می‌کند. ما نیاز به یک سازمان دامپزشکی داریم که در عمل و تصمیم گیری استقلال داشته باشد. با این شرایط که برای کوچکترین تصمیم به ۱۰۰ نفر فرد غیر تخصصی باید پاسخ دهیم، این امکان را به ما نمی‌دهد که بتوانیم بیماری را کنترل کنیم. لذا انتظار این است که پیام کنگره را همه کسانی که در این جمع هستند به خوبی درک کنند که نقش دامپزشکی در حوزه سلامت و اقتصاد بسیار برجسته است.»

در حوزه سلامت، مسئولیت‌ها پیش ما و منابع در جای دیگر است

وی ضمن انتقاد از اینکه در حوزه سلامت، مسئولیت‌ها پیش ما و منابع در جای دیگر است، اضافه کرد: «البته دولت به تدریج توجهاتی به این حوزه می‌کند. اما اینها کف ماجرا بوده و برای تقویت بنیه دامپزشکی کافی نیست. ما امروز برای پیاده سازی دامپزشکی سلامت محور به دور هم جمع شدیم و تحقق آن بدون همراهی همه اجزای صنعت طیور امکان پذیر نخواهد بود.»

صفری با بیان اینکه بخش خصوصی بیش از ۱۰ سال است یک ریال تسهیلات دریافت نکرده، گفت: «در حوزه تحقیقات دامپروری و دامپزشکی نیز ما جایگاه ویژه‌ای نداریم و همه اینها باید رشد کند.»

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
درود بر جناب آقای دکتر محمدرضا صفری
ریاست محترم سازمان نظام دامپزشکی بالاخره حرف دل هزاران دامپزشک را عالمانه و شجاعانه بدون ترس از باندهای مافیایی رشد یافته در سایه سکوت وزارت جهادکشاورزی،
بر زبان آورده و از لزوم یک سازمان دامپزشکی مستقل سخن گفتند. بدیهی است که این استقلال در تصمیم گیری و عمل هرگز در وزارتخانه ای تولیدمحور مانند جهادکشاورزی تحقق پیدا نخواهد کرد.
دکتر حیدرزاده از لردگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
با سلام
جناب دکتر دلیلش اینه که ما علم دامپزشکی را از غرب یاد گرفتیم و آموزش دادیم اما مدیریت را از خودمون در آوردیم و مطمئنا مثل اینه که قطعه های پیکان را رو بنز سوار کنیم بعدش خواهیم دید که چقدر عجیبیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
طرح گلایه و شکایت از طرف ریاست محترم و صبور سازمان نظام دامپزشکی که براستی ماهیتی بهداشتی و سلامت محور دارد از اینکه در وزارت جهادکشاورزی و به خصوص معاونت بسیار مدعی آن یعنی معاونت تولیدی امور دام بایستی به 100 نفر جواب بدهیم،
بخوبی نشان می دهد که مسئولان رده بالای دامپزشکی
در هنگام تلاش برای جا انداختن تهدیدات و مخاطرات
بیماریهای عفونی چه خون جگری می خورند!

جایی که شاید حتی به گوش شان مفاهیم واقعا پیچیده ای
همچون evasion، lineage، clade، cluster، reassortment و recombination نخورده باشد!

چه برسد به اینکه معنی آنها را بدرستی و به طور کامل متوجه شوند و کاملا درک کنند!

حال این را مقایسه کنید با اظهارات عالمانه و متواضعانه

پزشک و شخصیت فرهیخته یعنی جناب آقای دکتر

محمدمهدی گویا مدیر کل محترم بیماریهای واگیر

وزارت بهداشت آنجا که می گوید:

"در موضوع آنفلوانزا وزارت؟!! بهداشت بازوی؟؟؟ سازمان دامپزشکی کشور است"!!!
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
سلام و دورد بر جناب دکتر صفری ، انتظاری که کارکنان بخش دولتی از جناب آقای دکتر رفیعی داشتیم از زبان صفری بیان شد . امیدوارم که ایشان زنده باشند و با کمک به بخش دولتی بتوانیم یک سازمان مستقل داشته باشیم . ایرادات سازمان دامپزشکی کشور تا کنون همین بود با بی سیاستی آقایان هنوز دامپزشکی کشور وهمکاران دولتی دارند تاوران می دهند . آقای دکتر رفیعی انتظا زیادی نیست که همکاران بخش دولتی از شما دارن امید است با کمک گرفتن از ریاست سازمان نظام دامپزشکی کشور ، مدیران و معاونین بخش دولتی به حد والای خودمان برسیم .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
احسنت بر دکتر صفری . ما نباید اجازه بدیم چیزی بحران بشه بعد به فکر کنترل آن باشیم مثل همین بیماری آنفلوآنزا . اگر دامپزشک مسول فنی مرغداری و کارخانه خوراک طیور حقوق بگیر آن نباشه این مشکلات کمتر است . همچنین یکی از مواردی که ممکن است بعدا بحران بشه کارخانه های فراوری آبزیان و کشتارگاه ها هستند که مسولین فنی آن از شرکت ها حقوق میگین بنابراین نمیتونم کنترل کنند . دولت باید حقوق آنها را از نظام سلامت تامین کند و برای جبران آن از از تولیدی سرانه تولید بگیرد .
ایوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
در گیر و دار بودنم؛ درگیر با تو بودنم.
ضمن تایید سخنان ریاست محترم نظام که بنا به وابستگی سازمان دامپزشکی از طرف روسای سازمان امکان طرح و مجال آن وجود ندارد باید یادآور شوم همانگونه که سازمان نیاز به بازنگری و طراحی مجدد دارد نظام دامپزشکی هم برای نشان دادن صداقت و وجدان کاری نیاز به بازنگری در رویه های موجود خود دارد.متاسفانه نظام فعلی فقط در فکر درآمدزایی برای خود است و کنگره و امتیاز برای صدور و تمدید پروانه را ....... برای درآمدزایی خود نموده است. مثلا من نوعی که دوازده سال است داروخانه دارم برای تمدید پروانه ام ناچار از صرف هزینه و وقت برای امتیاز کنگره هستم در حالی که همکار کاردانی که پروانه داروخانه دارند بی نیاز از امتیاز بازآموزی اتوماتیک وار پروانه شان تمدید می گردد.در حالی که منطق حکم می کند ایشان که سواد و مدرک کمتر از بنده دارند نیاز بیشتری به آموزش و بازآموزی دارند.در ثانی بنده مخالف آموزش نیستم ولی بینی و بین الله این همه کنگره که برگزار می کنید بجز درآمد زایی و اخذ امتیاز خروجی مفید دیگری ندارد ای کاش بجای کنگره کلاسها و کارگاههای عملی مرتبط با مباحث عملی و کاربردی که بدرد دامپزشک می خورد نه مباحث صرفا آکادمیک که همانگونه که خودتان اذعان نموده اید با وجود ادعای تولید دانش در حوزه تحقیقات کمیتمان هنوز لنگ است.
ومن الله التوفیق و الیه المستعان
نظر شما
ادامه