کد خبر: ۴۰۶۳۰
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 238 هزار و 900 قطعه طیور صنعتی و سنتی مبتلا به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این استان معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: این طیور در سطح پنج واحد صنعتی پرورش مرغ تخمگذار و هفت روستا آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان های زرندیه، ساوه، محلات، خمین و شازند شناسایی و معدوم شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به سایر نقاط استان مرکزی عملیات معدوم سازی، ضد عفونی و مراقبت های فعال تا شعاع سه کیلومتری این کانون های آلوده انجام شده است و با تشکیل گروه های قرنطینه ثابت و سیار در شهرستان ها از حمل و جابه جایی طیور غیر مجاز در استان جلوگیری می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از تشکیل 32 گروه پایش و مراقبت از واحدهای تولید، عرضه و کشتارگاه ها در استان خبر داد و گفت: 15 گروه وظیفه پایش و مراقبت از واحدهای تولیدی، هفت گروه وظیفه بازرسی از کشتارگاه ها و 10 گروه نیز وظیفه بازرسی از مراکز عمده فروشی تخم مرغ و پرنده فروشی ها را برعهده دارند.

دکتر شانقی خاطر نشان کرد: برای مقابله شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از ابتدای امسال تا کنون هشت هزار و 76 مورد پایش از واحدهای صنعتی، سنتی، کشتارگاه ها، تالاب ها و مراکز عرضه پرندگان زینتی در استان مرکزی انجام شده است.

وی ادامه داد: در این بازدید ها پنج هزار و 26 مورد نمونه برداری و 10 هزار و 52 مورد آزمایش انجام شده و یک هزار و 482 مورد نمونه برداری برای انجام آزمایش های تکمیلی به تهران ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی برگزاری کلاس های آموزشی برای تولیدکنندگان طیور صنعتی و سنتی و اطلاع رسانی توسط مطبوعات و صدا و سیما برای افزایش آگاهی هرچه بیشتر تولیدکنندگان از مخاطرات بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از دیگر اقدام های این اداره برای مقابله با این بیماری عنوان کرد.

دکتر شانقی با یادآوری مشاهده سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب بوجاق کیانشهر استان گیلان، گفت: سویه جدید ویروس در بین پرندگان مهاجر گیلان تایید شده و تاکنون یک هزار و 500 قطعه تلفات در بین پرندگان داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: در پایش تالاب ها و آبگیرهای استان توسط اداره کل محیط زیست و این اداره کل موردی از سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

دکتر شانقی ادامه داد: با توجه به اینکه سویه جدید در انتقال به انسان خطرآفرین است، می طلبد مردم از تماس، پرورش و خرید پرندگان ازافراد ناشناس و تایید نشده به ویژه پرنده فروشان دوره گرد بپرهیزند و از حضور در اطراف تالاب میقان اراک و آبگیرها و شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند.

سال گذشته 19 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل 14 واحد پرورش مرغ تخم گذار، 2 روستا در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک، 2 روستا در شهرستان های شازند، خنداب و یک واحد دامداری در شهرستان زرندیه شناسایی شد که 400 هزار قطعه طیور برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری در این واحدها جمع آوری و معدوم شده است.

شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در سال گذشته حدود 120 میلیار ریال به واحدهای مرغداری و روستاهای درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت وارد کرده است.

استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 
 
نظر شما
ادامه