کد خبر: ۴۰۶۱۴
 

طی تحقیقات بعمل آمده در صنعت طیور هندوستان، مشخص شد که آنتی‌بیوتیک کولیستین که یکی از ترکیبات پر خطر برای سلامتی و ایجاد مقاومت ضد میکروبی در انسان می‌باشد، بدون نسخه و به راحتی به فروش می‌رسد.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، این دارو بدون نسخه در دسترس دامپروران قرار می‌گیرد و به عنوان محرک رشد در مزارع پرورش طیور به مصرف می‌رسد. فروشندگان این ترکیب را با دستورالعمل افزودن 50 گرم به هر تن جیره خوراک طیور به مشتریان خود می‌فروشند.


کولیستین آخرین راه حل

آنتی‌بیوتیک کولیستین یکی از آخرین راهکارهای درمان بوده و تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تمام راه‌های درمانی دیگر پاسخگو نباشند. اعضای شورای مرغداری انگلستان در سال 2016، استفاده از این آنتی‌بیوتیک را در طیور ممنوع اعلام نمودند.

در سال 2016، تحقیقات بعمل آمده حاکی از آن بود که این ترکیب به کشورهای ویتنام، هندوستان، کره جنوبی و روسیه ارسال شده است. هم اکنون نیز حداقل پنج شرکت دارویی در هندوستان، آشکارا محصولات حاوی کولیستین را به عنوان محرک رشد تبلیغ نموده و به فروش می‌رسانند.

شورای بین المللی طیور در سال گذشته بیانیه‌ای در رابطه با استفاده از ترکیبات ضد میکروبی منتشر نمود که حاکی از وضعیت نگران کننده جهانی در افزایش رو به رشد مقاومت به داروها و آنتی بیوتیک‌ها می‌باشد. البته با تمام این اوصاف این بدان معنی نیست که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان محرک رشد کاملاً ممنوع باشد.

 

نگرانی عمیق

«تیموتی ولش» پروفسور میکروب‌شناسی و مشاور سازمان ملل متحد در زمینه مقاومت ضدمیکروبی، این یافته‌ها را عمیقاً نگران کننده توصیف می‌کند و معتقد است که در پرورش طیور بایستی به طور کامل استفاده از آنتی بیوتیک را قطع نمود و ممنوع اعلام کرد.

ولش می‌گوید: کولیستین آخرین خط دفاعی  مورد استفاده باید باشد. این دارو تنها داروی مورد استفاده در درمان افراد مبتلا به عفونت‌های مقاوم به دسته دارویی کرباپنم‌ها می باشد. تجویز این دارو به جوجه ها دیوانگی محض است!

باکتری های مقاوم به کولیستین در فارم‌های پرورش طیور در حال چرخش است، در هوای اطراف پخش شده، گوشت را آلوده نموده، در بین کارکنان فارم پراکنده است و از طریق حشرات در تماس با مدفوع پرندگان، به دورترین مسافت ها منتقل می‌شود.

اما متاسفانه هیچ قانونی نظارتی برفروش کولیستین در هندوستان وجود ندارد.

منبع: Poultry World

 
نظر شما
ادامه