کد خبر: ۴۰۵۶۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گفت‌وگوی «پیام اوز» با یک بانوی دامپزشک:
وی در سال ۹۴ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل می‌شود و بلافاصله پس از فراغت از تحصیل، در کشتارگاه نصر ققنوس اوز به‌عنوان مسئول فنی مشغول به خدمت می‌شود ...
 

حکیم مهر: رئیس پست دامپزشکی اوز (واقع در استان فارس) «دکتر خیرالنساء نوروزی» دامپزشک بومی اوز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پیام اوز، وی خود را فرزند عبدالعزیز نوروزی معرفی می‌کند که از سال ۱۳۸۸ تحصیل خود را در رشتۀ دامپزشکی دانشگاه شیراز آغاز می‌کند و در سال ۱۳۹۴ فارغ‌التحصیل می‌شود. بلافاصله پس از فراغت از تحصیل در کشتارگاه نصر ققنوس اوز به‌عنوان مسئول فنی مشغول به خدمت می‌شود. از دی‌ماه ۹۶ نیز محل کار خود را از بخش خصوصی به بخش دولتی منتقل می‌کند و به‌عنوان رئیس دامپزشکی بخش اوز مشغول به خدمت می‌شود. بخشی از گفت‌وگو با دکتر نوروزی را با هم مرور می‌کنیم.

خانم دکتر، تحصیلات شما قبل از دانشگاه کجا بوده است؟

ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان در اوز مشغول به تحصیل بودم. سال ۸۶ که برای اولین بار انتخاب رشته به‌صورت مجازی بود، در کنکور شرکت کردم، اما اشتباه انتخاب رشته کردم. پس از انصراف و دو سال محرومیت در کنکور، مجدداً در سال ۸۸ در کنکور شرکت کردم و در رشتۀ دامپزشکی دانشگاه شیراز پذیرفته شدم .

اگر مایل هستید، رتبۀ خود در کنکور را اعلام کنید .

رتبۀ من در کنکور ۱۴۰۰ و در زیرگروه یک، ۱۱۰۰ بوده است .

از رشتۀ دامپزشکی رضایت دارید؟

شاید ابتدا شناخت کافی از این رشته نداشتم، اما اکنون از انتخاب این رشته اصلاً پشیمان نیستم و اگر مجدداً به آن زمان برگردم، دوباره دامپزشکی را انتخاب می‌کنم. همراهی استادان، همکلاسی‌ها و هم‌اتاقی‌هایم از دلایل این رضایت است .

در بخش اوز در دامپزشکی چند نفر مشغول به خدمت هستند؟

من به‌عنوان سرپرست پست دامپزشکی اوز، و آقای دکتر قربانی ناظر دولتی کشتارگاه ققنوس هستند. دکتر نیلی و ایزدپناه هم در بخش خصوصی مشغول به کار هستند. آقای اکبری نیز واکسیناتور بخش دولتی و آقای کریمی واکسیناتور بخش خصوصی هستند .

به‌عنوان رئیس پست دامپزشکی اوز، چه اقداماتی در این پست انجام می‌دهید؟

پس از اشتغال به کار در کشتارگاه ققنوس اوز، قرار بود در بخش خصوصی مطب بزنم تا این‌که با هماهنگی دامپزشکی استان و شهرستان قرار شد در بخش دولتی مشغول به خدمت شوم. در این پست نظارت بر کشتارگاه دام، نظارت بر مواد غذایی پروتئینی طیور و دام، تشخیص و درمان در حیطۀ دامپزشکی را بر عهده دارم، همچنین اجرای طرح واکسیناسیون، که با یاری همکارم آقای اکبری، در این مدت بالغ بر ۲۰ هزار دام واکسیناسیون دولتی رایگان اجرا شده است. ایشان با وجود اینکه بومی نیستند، دلسوزانه مسئولیتی را که قبول کردند به خوبی انجام می‌دهند .

از کار در این پست راضی هستید؟

بر اساس قرارداد با ادارۀ کل، در این پست مشغول به کار شدم. اگر بخواهم مقایسه کنم، نسبت به کار در بخش خصوصی حقوقم نصف شده است. گرچه اینجا مسئولیت بیشتر است شخصاً کارهای متنوع را دوست دارم و بر کارهای روتین ترجیح می‌دهم. اگر شرایط و امکانات برای کار و خدمت فراهم شود، از کار در بخش دولتی راضی‌ام .

چه شرایط و امکاناتی باید تأمین شود؟

ساختمانی که مشترکاً برای دامپزشکی و جهاد کشاورزی در نظر گرفته شده، محل مناسب و امنی نیست. امکاناتی مانند تلفن و اینترنت وجود ندارد. نظافتچی نداریم. پست دامپزشکی فاقد خودرو است و برای رفت‌وآمد در محل کار و کشتارگاه، ناچارم از اعضای خانواده کمک بگیرم. رفت‌وآمد به لار نیز با تاکسی انجام می‌شود و… (اخیراً تا پایان طرح واکسیناسیون، آقای فرخ امینا یکی از خیرین، یک دستگاه خودرو برای این امر اختصاص داده است. برای بازدید از سطح شهر نیز آقای فرخ‌پور از مرکز بهداشتی- درمانی همکاری می‌کنند). از نظر تجهیزات نیز در محدودیت قرار داریم. دستگاه   jetprinter برای حک مُهر بازدید و تاریخ انقضا بر روی لاشۀ ‌گوشت، خودروِ سردخانه‌دار برای حمل گوشت به قصابی‌ها و… نداریم .

آیا برای تأمین امکانات پیگیری داشته‌اید؟

بله، با شورای شهر و آقای شهردار مذاکراتی شده است و شهرداری برای تأمین تجهیزات قول‌هایی داده‌ است. به خودم نیز گفتم باید توقعاتم را پایین بیاورم و انگیزه و انرژی‌ام را تا حدی که در توانم هست، صرف کارهای حرفه‌ای‌ام بکنم . آقای دکتر مهندس رئیس ادارۀ کل دامپزشکی استان  شناخت خوبی دارند و من نیز از دامدارها انگیزه گرفته‌ام که به‌خوبی از این پست استقبال کرده‌اند. اگر مسئولین، عملکرد بخواهند باز خود می‌تواند موجب افزایش فعالیت‌ها بشود .آقای دکتر محجوب رئیس دامپزشکی لارستان  نیز همکاری بسیار خوبی دارند .

از نظارت در کشتارگاه گفتید، در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید؟

هر روز از ساعت ۵ صبح برای نظارت بر کشتارگاه می‌روم. من هم برخی موارد را از قصاب‌ها یاد می‌گیرم و سعی کرده‌ام تعامل خوبی با آنان داشته باشم تا متوجه شوند سخت‌گیری مطرح نیست، بلکه هدف همگی کمک به‌ سلامت جامعه است برخی بیماری‌ها مانند کیست هیداتیک وجود دارد که می‌تواند از حیوان به انسان منتقل و موجب ضایعاتی در مغز انسان و حتی مرگ وی شود. به‌مرور باید آموزش داده شود و این فرهنگ جا بیفتد .

یکی از اهداف، رعایت حقوق شهروندی است. باید بیماری‌های مشترک انسان و دام معرفی شوند. خصوصیات مواد پروتئینیِ دامی و طیور سالم اطلاع‌رسانی و دوره‌های آموزشی حضوری و توزیع بروشورها انجام شود .

مدت‌زمانی که لاشۀ حیوانات را می‌توان در قصابی‌ها فروخت، چند روز است؟

اگر تجهیزات، مُهر تاریخِ ذبح و انقضا بر روی لاشۀ حیوانات فراهم شود، مشخص است. لاشۀ ‌گوشت گوسفند و بز تا ۳ روز و گاو تا ۵ روز اگر در یخچال باشد، اجازۀ فروش دارند .

آیا بازدید از گاوداری‌ها نیز انجام می‌شود؟

بازدیدها در این باره محدود بوده که به‌خصوص پس از مسئلۀ تب برفکی گسترده‌تر شده است .

از باشگاه‌های اسب‌سواری نیز بازدید می‌شود؟

خیر، تاکنون شرایط برای این بازدید فراهم نشده، اما جزء حیطۀ کاری هست .

آیا برای اِعمال قانون اختیاراتی تفویض شده است؟

همان‌طور که گفتم، مایل هستم از طریق افزایش آگاهی به قصابان و مردم اقدام‌های لازم صورت گیرد. اجرای حجم زیادی از تغییرات امکان‌پذیر نیست، باید کم‌کم به سمت کشتار در کشتارگاه صنعتی برویم .

کشتارگاه صنعتی چه‌قدر به بهداشت و سلامت کمک می‌کند؟

در این کشتارگاه علاوه بر فضای بهداشتی و استاندارد، تجهیزات مناسب نیز وجود دارد و هر جا احداث شود، باید استقبال کرد .

علی‌رغم تعمیراتی که در کشتارگاه اوز صورت گرفته، فضا استاندارد نیست و برای حمل گوشت از کشتارگاه نیز استانداردها رعایت نمی‌شود؟ در این باره چه اقدامی عملی است؟

آموزش و تعامل برای رعایت اصول بهداشتی از یک‌سو و رعایت مواردی مانند استفاده از پلاستیک در خودروهای حمل گوشت کمک می‌کند. شهرداری اوز قول همکاری برای خرید خودر حمل گوشت،  jetprinter  برای ثبت زمان کشتار و سایر اطلاعات روی لاشه را داده است .

برنامه‌ای برای ادامۀ تحصیل دارید؟

به تخصص داخلی علاقه‌مندم، اما استادان اعتقاد داشتند بهتر است مدتی کار کنم، سپس برای تخصص اقدام کنم .

دامپزشکی چه تخصص‌هایی دارد؟

تخصص‌های داخلی، جراحی، رادیولوژی، سونوگرافی، تغذیه، مامایی و… دارد . در شهرهای بزرگ برای متخصصین، دست بازتر است، اما در شهرهای کوچک دامپزشکی عمومی کارآیی بیشتری دارد. حیوانات خانگی دارای شناسنامه، واکسیناسیون، داروهای ضد انگل و… هستند. در تهران و شهرهای بزرگ مدارس و پانسیون حیوانات خانگی وجود دارد. هزینۀ بستری این حیوانات در بیمارستان‌ها نیز بسیار بالاست. در پانسیون‌ها حیوانات به‌ویژه سگ‌ها آموزش داده می‌شوند که معمولاً از دوماهگی به بعد است و هزینۀ بالایی برای این کلاس‌های آموزشی اخذ می‌شود .

گفت‌وگوی ما با خانم دکتر نوروزی به درازا کشید و شاید همۀ آن‌ها قابل‌انتقال نبود، اما آنچه باید بیشتر به آن اندیشید، این است که ایشان به‌عنوان دامپزشک بومی، با پایین آوردن سطح توقعات در تلاش است که به هر طریق شده این پست تازه‌تأسیس در اوز را سرپا و فعال نگه دارد. همۀ ما، چه مسئولین و چه شهروندان که به‌دنبال گسترش فضاهای اداری و ارتقا هستیم، نباید نسبت به این امور بی‌تفاوت باشیم. شاید همه مانند خانم دکتر نوروزی کم‌توقع، مسئولیت‌پذیر و متعهد نباشند، آن‌وقت تکلیف ما برای ابقای ادارات تازه‌تأسیس و استقرار ادارات جدید چه می‌شود؟ !

 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
-
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
"...امکاناتی مانند تلفن و اینترنت وجود ندارد. نظافتچی نداریم. پست دامپزشکی فاقد خودرو است و برای رفت‌وآ مد در محل کار و کشتارگاه، ناچارم از اعضای خانواده کمک بگیرم. رفت‌و آمد به لار نیز با تاکسی انجام می‌شود و… (اخیراً تا پایان طرح واکسیناسیون، آقای فرخ امینا یکی از خیرین، یک دستگاه خودرو برای این امر اختصاص داده است. برای بازدید از سطح شهر نیز آقای فرخ‌پور از مرکز بهداشتی- درمانی همکاری می‌کنند). از نظر تجهیزات نیز در محدودیت قرار داریم. دستگاه jetprinter برای حک مُهر بازدید و تاریخ انقضا بر روی لاشۀ ‌گوشت، خودروِ سردخانه‌دار برای حمل گوشت به قصابی‌ها و… نداریم..."
پس لطفاً بفرمایید اونجایی که کار میکنید کجاست و چی دارید؟!!
دکتر دامپزشک!
|
-
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
2
".... من هم برخی موارد را از قصاب‌ها یاد می‌گیرم و سعی کرده‌ام تعامل خوبی با آنان داشته باشم تا متوجه شوند سخت‌گیری مطرح نیست، ..."
این فرمایش شما این خاطره رو به یاد بنده انداخت و اون اینکه یه روز تلفنم زنگ زد، گوشی رو برداشتم و گفتم: سلام علیکم، بفرمایید.
مردی از اون ور خط گفت: سلام آقای دکتر خسته نباشید.
گفتم: ممنونم از لطف شما، جناب عالی؟
گفت: همکار شما هستم آقای دکتر!
گفتم: بجا نمیارم!
گفت: آقای دکتر، من عزیز قصاب هستم.
با تعجب گفتم: ما از کی تا به حال همکار شدیم که خودمون هم خبر نداریم؟!
گفت: آقای دکتر دیگه یه جورایی همکاریم دیگه!
در این لحظه چنان فشار خونم بالا رفت که قبل از این که دچار سکته مغزی یا قلبی بشم تلفن رو قطع کردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
1
از همه ی خانوم های دکتر تقاضا دارم علمشان را ارزان نفروشند. در خیلی از جاها از ما مردها بهتر مسوولیت پذیرند ولی چون نیازی به گرداندن یک خانواده ندارند توقع مالی خیلی پایینی دارند و این برای سایر همکاران خسارت دارد
ایوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
1
2
درود بر پشتکار و اراده خانم دکتر که با وجود محدودیتها در رشته سنگین دامپزشکی خوش درخشیده اند.ریاست شبکه کار سخت و پرمسئولیتی است با حقوق و مزایای پایین همیشه باید موبایلت روشن باشه و دردسترس باشی از طرف اداره کل و مردم هم هر یک انتظارات و توقع خاص خودشون رو دارند.
همكار تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
پيشاني دامپزشكي واحد بهداشت فراورده خام دامي است نيروها را در مركز استان و شهر بزرگ بايد جا داد نه پست دورافتاده و پرت كه انعكاس كمرنگ است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
همکار تهرانی عزیز,با این توجیه یعنی مردم سایر شهرها,شهروند درجه 2 هستند ونیازی به اقدامات بهداشتی در سایر نقاط نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
"....من هم برخی موارد را از قصاب‌ها یاد می‌گیرم..."!

با این حساب باید گفت که سالهاست جای قصاب‌ها در کرسی‌های استادی دانشکده‌های دامپزشکی ما خالی است و این کرسی‌ها دارند خاک می‌خورند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
بخیال بابا تو تهرون هم کسی ما رو نمیبینه از وصع اعتباراتمون معلومه.ولی مضمون اینکه ویترین کار دامپزشکی نطارت سطح شهر هست. درسته
هشهري دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
1
1
اوز بخشي درجنوب استان فارس منطقه لارستان ميباشد كه داراي سابقه ديرينه داشتن شهرداري بيش از شصت سال ميباشد اما كماكان در حد بخش باقي مانده است. جمعيت آن با روستاهاي تحت پوشش آن حدود پنجاه هزار نفر ميباشد كه عمده امكانات موجود در اين بخش از سوي مردم خير آن تهيه و تامين شده است اين شهر در سال قبل بعنوان شهر خلاق كتاب ايران معرفي شد و امسال هم براي دومين بار بعنوان پايتخت شهر كتاب ايران كانديد شده است . اين بخش داراي دودانشگاه بزرگ آزاد و پيام نور ميباشد كه با هزينه بسييار زياد مردم خير احداث شده است و همچنين داراي يك دانشكده بهداشت ميباشد و همانگونه كه در متن خبر ذكر شده است مردم دلسوز براي بهبود شهر و ارتقاي آن به شهر كليه كمك ها و تلاشهاي خودشان بدون كمك دولت انجام داده اند كه زبانزد مقامات استان و بعضا در سطح كشور ميباشد و همانگونه كه در خبر آمده از اهداي ساختمان و سيله نقليه و رفت وآمد و اياب وذهاب توسط كمك هاي مردم صورت ميگيرد تا به مرور زمان تجهيز شود.لازم است اشاره شود كه منظور از نداشتن اينترنت منظور اينترنت داخل ساختمان مورد اشاره است چون چندماه از تاسيس اين اداره نگذشته است و هركار و اقدامي در ابتدا داراي نواقصي خواهد بود ولي علاقه خانم دكتر و پذيرفتن مردم محل با شرايط فعلي باعث شده است كه از خود گذشتگي براي پزشك و مردم علاقمند قابل تحمل باشد. چون تمام امكانات بهداشتي(ساخت بيمارستان)، علمي و آموزشي و فرهنگي و حتي آسفالت جاده، خيابان و كوچه ها توسط مردم صورت گرفته است.لذا براي اين خانم دكتر كه بومي محل ميباشد بخاطر تحمل اين سختيها در ابتداي فعاليتشان بايد تبريك گفت و مردم قدردان ايشان باشند.لازم به ذكر است كه شاوز يك شهر فرهنگي تلقي ميشود و همه مردم منطقه وحتي استان ، اوز را بعنوان يك شهر فرهنگي ميشناسند
همکار کرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
درود بر غیرت وهمیت این سرکار خانم دکتر وهمه همکاران خانم که در همه جا چه بخش خصوصی وچه دولتی از ما مردها مسئولیت پذیر وبا وجدان کاری وجدیت بیشتر مشغول انجام وظیفه هستند انشاالله که همیشه موفق وموید باشید
قاسم فرجانی کیش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
0
0
درود بر خانم دکتر نوروزی. انشالا پر انرژی و صبورانه به خدمت در منطقه محروم اوز ادامه دهند. درد مناطق محروم رو فقط افرادی مثل ایشون که درد و رنج کشیده اند میتوانند درمان کنند. ایشون یکی از دانشجوهای متین و با اخلاق ورودی 88 دامپزشکی شیراز بودند. برای ایشون و همه همکاران مشغول به فعالیت در مناطق محروم و دور افتاده آرزوی توفیق روزافزون دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۷
0
0
ببخشيد دامپزشكي اوز چه روزهايي در چه ساعاتي باز هست؟
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
0
0
چرا پس در شیفت شب افعانیها به جای کارگران ایرانی را گرفتن بدون داشتن کارت بهداشت در ققنوس اوز
نظر شما
ادامه