کد خبر: ۴۰۳۷۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، به تشریح آخرین وضعیت شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور پرداخت ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اقدامات لازم برای کنترل و جلوگیری از گسترش بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشور انجام شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما‏، «دکتر علی صفر ماکنعلی» با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و آنفلوانزای تحت حاد پرندگان با هم متفاوت هستند، افزود: آنفلوانزای فوق حاد، شدت مرگ و میر را در پرندگان نشان می دهد و تلفات بیشتری نسبت به آنفلوانزای تحت حاد دارد.

علت تلفات پرندگان دریاچه خلیج فارس تهران ویروس H5N8 بوده است

وی ادامه داد: آنچه که حدود یک ماه پیش در دریاچه خلیج فارس تهران رخ داد، تعداد محدودی پرندگان وحش تلف شدند که بر اساس نمونه برداری از آنها ویروس H5N8 بود که از جمله ویروس هایی است که بحث انسانی در آن مطرح نیست.

ماکنعلی افزود: سازمان دامپزشکی کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات لازم را در رابطه با دفن بهداشتی پرندگان تلف شده و قرنطینه در رابطه با تردد و شرایط لازم برای جلوگیری از پخش ویروس را در آن منطقه انجام داد.

وی اضافه کرد: با این کار مورد دیگری از این بیماری را در بقیه نقاط از جمله باغ وحش نداشتیم.

انتظار ورود ویروس H5N6 را به کشور داشتیم

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: اما در رابطه با ویروس H5N6 که در منطقه حفاظت شده شهرستان کیاشهر استان گیلان بر اساس نوع بیماری که حدود چهار هفته پیش ردیابی کردیم، این بیماری در پرندگان در انگلستان و قسمت هایی از ایرلند گزارش شد و انتظار این بیماری را همراه با پرندگان وحش مهاجر که وارد تالاب های بین المللی شدند داشتیم.

ماکنعلی افزود: به محض بروز تلفات، سازمان دامپزشکی اقدام کرد و نمونه برداری انجام داد و ویروس H5N6 را تشخیص داد که برای نخستین بار در ایران اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: همه اقدامات لازم را انجام دادیم و مدیریت واکنش سریع را در استان پیاده و کاروان های بهداشت قرنطینه را هدایت کردیم و یگان حفاظت محیط زیست به صورت شبانه روزی در حال دیده بانی هستند.

ردپایی از ویروس H5N6 در طیور بومی و صنعتی مشاهده نشده است

ماکنعلی با اشاره به اینکه موردی از ویروس H5N6 را در پرندگان بومی نداشتیم، افزود: روزانه حدود دو تن دان با همکاری سازمان محیط زیست در آنجا قرار می دهیم و با این کار اجازه پروازهای کوتاه پرندگان را در آن منطقه نمی دهیم و خوشبختانه ردپایی از ویروس را در طیور بومی و صنعتی ندیدیم.

وی گفت: ویروس آنفلوانزای پرندگان در صورتی که شرایط برای آن مساعد باشد می تواند از مرز حیات وحش وارد طیور بومی و از طریق آن وارد طیور صنعتی شود بنابراین باید مراقب باشیم.

ایران جزو 10 کشور برتر جهان در تولید تخم مرغ است

ماکنعلی افزود: بر اساس آمار سال 2016 سازمان خوار و بار کشاورزی سازمان ملل متحد، کشورمان جزو 10 کشور برتر جهان در تولید تخم مرغ با تولید 926 هزار تن است. کل تولید تخم مرغ در جهان 80 میلیون تن است که حدود 30 میلیون تن آن توسط کشور چین تولید می شود. 80 درصد کل تولید تخم مرغ جهان توسط 20 کشور تولید می شود. کشورمان جزو هفت کشور برتر جهان در تولید طیور گوشتی با ظرفیت تولید 2،2 میلیون تن در سال هستیم.

ماکنعلی افزود: در عربستان و ترکیه هم ویروس آنفلوانزا بیشتر از ایران گسترش پیدا کرده است.

در هفت استان کشور با مشکل مواجه بوده ایم

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: در 24 استان از 31 استان کشورمان، از نظر این بیماری پاک است و در هفت استان با مشکلاتی مواجه بوده ایم که با اقدامات لازم توانستیم بیماری را مدیریت کنیم.

ماکنعلی افزود: 12 سال پیش در 2006/2/6 H5N1  وارد انزلی شد و 2018/2/6 H5N6  وارد بوجاب شد. H5N1  تلفات سنگینی در برخی استان ها داشت و اکنون هم این ویروس به صورت موردی در برخی از استان ها مشاهده شده است اما در طیور صنعتی وجود ندارد، بنابراین اکنون مشکل H5N1 در کشور نداریم.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی حساسیت خاصی بر روی لزوم کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان دارد.

سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی ستون های مقابله با این بیماری هستند

ماکنعلی با اشاره به اینکه در این زمینه موازی کاری وجود ندارد، افزود: سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی ستون های مقابله و کنترل این بیماری با همکاری تشکل ها هستند و سه ستاد در حد وزارتخانه و دو ستاد در سطح معاون اول رئیس جمهوری در این زمینه برگزار و تصمیمات خوبی گرفته شد و این موضوع بسیار جدی گرفته شد.

وی افزود: بر اساس تأکید جدی وزیر جهاد کشاورزی، این بیماری باید کنترل شود و باید از تجارب دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم بنابراین برای برون رفت از این وضعیت برنامه کلاسیک و مدونی را طراحی کردیم که در سال آینده اجرایی خواهیم کرد.

برنامه مقابله و کنترل این بیماری در چهار نسخه تنظیم شده است

ماکنعلی با بیان اینکه این برنامه در چهار نسخه تنظیم شده است، افزود: یک نسخه استثنائاً برای استان های شمال کشور است و یک نسخه برای هفت استان است که دارای 1388 مزرعه تخم گذار هستند و نسخه سوم برای 24 استان است که بیش از 20 هزار مزارع مرغ گوشتی در آنجا داریم و نسخه چهارم، نسخه مشترکی با سازمان حفاظت محیط زیست در 320 نقطه کشور در مناطق خاص پرندگان است و در همه این برنامه ها مشارکت جدی و همکاری نزدیک با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داریم.

وی گفت: در زمینه واکسیناسیون برای سال آینده بر اساس تجارب کشورهایی مانند روسیه، قزاقستان، فرانسه، هلند، آمریکا، چین و ویتنام برنامه واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه را داریم.

معدوم سازی در آینده بیش از 70 درصد کاهش خواهد یافت

ماکنعلی افزود: با توجه به برنامه هایی که داریم معدوم سازی در آینده بیش از 70 درصد کاهش خواهد یافت و امیدواریم در یک دوره سه ساله کشورمان از ویروس H5N8 شود.

یک سوم افراد مبتلا به ویروس H5N6 در چین، جان خود را از دست دادند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ویروس آنفلوانزای نوع H5N6  عمدتاً ویروسی است که پرندگان را گرفتار می کند و احتمال ابتلای انسان به این عفونت ضعیف است.

«دکتر محمدمهدی گویا» افزود: البته ممکن است این ویروس در آینده قوی و قدرت سرایت آن به انسان بیشتر شود و مورد انسانی ابتلا به این بیماری را در کشور چین داشتیم.

وی اضافه کرد: یک سوم کسانی که در کشور چین به این ویروس مبتلا شدند به رغم همه اقدامات درمانی جان خود را از دست دادند.

گویا درباره علائم بیماری آنفلوانزای پرندگان گفت: این بیماری به شکل سرماخوردگی عادی شدید همراه با تب‏، سرفه و گلودرد و بدن درد و سردرد خود را نشان می دهد که به تدریج پیشرفت می کند و دستگاه تنفسی را گرفتار می کند و کسانی که بیماری های ویژه دیگری دارند در معرض خطر بیشتری قرار دارند که لازم است بستری شوند و در شرایط ایزوله از آنها مراقبت شود.

راه اصلی انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان به انسان از طریق تماس با پرنده آلوده است

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت‏، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه راه اصلی انتقال ویروس آنفلوانزای پرندگان به انسان از طریق تماس با پرنده آلوده است، گفت: انتقال این ویروس از طریق خوردن گوشت پرنده بعید و نادر است و شایع نیست زیرا در کشور ما گوشت خام پرنده خورده نمی شود و حرارت، این ویروس را از بین می برد.

مشاهده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از 12 سال پیش در حیات وحش تالاب انزلی

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه هر سال حدود اواخر تابستان یا اوایل پاییز فصل مهاجرت پرندگان آغاز می شود، گفت: این ها تا اواخر زمستان و حتی بهار در کشورمان به سر می برند و برمی گردند.

«دکتر مجید خرازیان مقدم» افزود: سال 1395 حدود یک میلیون و 700 هزار قطعه از انواع پرندگان مهاجر آبزی را در کشورمان سرشماری کردیم.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوانزای پرندگان در کشورهای دیگر هم وجود دارد، اضافه کرد: حدود 12 سال پیش در حیات وحش استان گیلان این بیماری در تالاب انزلی مشاهده شد و امسال هم در سه منطقه با همکاری سازمان دامپزشکی کشور در دریاچه چیتگر تهران‏، تالاب میقان در استان مرکزی و نوع جدید این بیماری در تالاب بوجاق در استان گیلان مشاهده شد.

امکان انتقال این بیماری به انسان ناچیز است

خرازیان با اشاره به اینکه امکان انتقال این بیماری به انسان ناچیز است، به مردم توصیه کرد با دستگاه های ذیربط همکاری کنند.

وی با بیان اینکه همگرایی و هم افزایی خوبی که میان سازمان حفاظت محیط زیست‏، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وجود دارد، از مردم خواست اگر لاشه پرندگان را دیدند به آن دست نزنند و به ادارات دامپزشکی یا محیط زیست گزارش کنند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مناطق، تحت کنترل است و ترددها بر اساس ضوابط قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور رعایت می شود.

وی افزود: همچنین حفاظت فیزیکی مناطق مهم تجمع پرندگان آبزی را تشدید کردیم و به درخواست سازمان دامپزشکی تا اطلاع ثانوی ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر آبزی را در همه استان های کشور اعلام و اعمال کردیم.

دو هزار میلیارد تومان سرمایه کشور را از دست دادیم

«دکتر پیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران هم در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: درباره H5N8  امسال بیش از 20 میلیون و پارسال حدود 16 میلیون قطعه مرغ را معدوم کردیم و بحران جدی در کشور داشتیم و هنوز هم ادامه دارد.

وی افزود: سازمان دامپزشکی برنامه دارد تا در مدت سه سال این بیماری را کنترل کند، اما آسیب های اقتصادی که دیدیم به سادگی جبران نمی شود و افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ از جمله آن است.

محبی افزود: درباره H5N6 سازمان دامپزشکی کشور به موقع عمل کرد.

وی گفت: مرغ تخمگذار حدود 20 هزار تومان ارزش دارد و در دوره تخم گذاری باید حدود 80 هزار تومان محصول تولید کند که بر روی هم حدود صد هزار تومان می شود که با حساب ساده، حدود دو هزار میلیارد تومان سرمایه کشور را از دست دادیم و این موضوع متأسفانه در وزارت جهاد کشاورزی جدی گرفته نمی شود.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کنعانی
|
United States of America
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
آیا سازمان های دامپزشکی در کشور های درگیر بیماری آنفلوآنزا هستند نیز بهمن طریق ، تعلل و سپس تسلیم شده و دنبال واکسیناسیون افتاده اند؟
آیا این پنجاه کشور نیز اول تصمیم به واکسیناسیون میگیرند و سپس دنبال مشورت و همراهی (بقول رئیس سازمان ) با دانشمندان این رشته می گردند؟
آیا اگر سازمان دامپزشکی این انرژی ای که الان برای جا انداختن واکسیناسیون کرده از ابتدا موج جدید، برای مقابله با شیوع بیماری و رعایت دستورالعمل هایOIE ، که دیده شده جنابان رئیس سازمان و معاونین ایشان خیلی به این دستورالعمل ها استناد میکنند، میکردند آیا وضعیت کنترل و میزان تلفات غیر از این نبود؟
آیا اگر اینطوری که ادعا میکنید، در سال آینده میزان معدوم سازی 70 درصد کاهش می یابد، آیا میتوانید بفرمایید که میزان آلودگی چند در صد افزایش می یابد؟ آیا نگرانی شما از میزان تلفات است یا میزان آلودگی؟
براساس این سوء مدیریتی که تا کنون دیده ایم، اگر این سیاست غلط واکسیناسیون را آغاز کنیم این بیماری و واکسیناسیون علیه آن نیز به سرنوشت دیگر بیماری ها که تاکنون وارد این کشور شده اند و جا خوش کرده اند مبتلا خواهد شد و در آخر اگر اصرار به انجام این کار دارید یک تضمین از مسئولینی که در این راه به سازمان فشار وارد میکنند بگیرید که تا پایان این پروژه، که 4 سال طول می کشد تغییرات مدیریتی در سازمان اتفاق نیافتد تا تصمیم گیران امروز، پاسخگوی تصمیم خود باشند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
وقتی که تلاش در راستای اهداف سازمانی نباشه و فقط دنبال این باشیم که بگیم عاری از بیماری هستیم واگر از ابتدا سعی بر پنهان کاری نمیداشتیم .این فاجعه 24 میلیونی اتفاق نمی افتاد و در کمتر از چهار ماه از صادر کننده تخم مرغ به وارد کننده تبدیل نمیشدیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
1
این فاجعه ک اقایون میگن مربوط ب تیم قبلی سازمان دامپزشکی میشه ...............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
متاسفانه ایشون از زحمات پرسنل دامپزشکی که درگیر معدوم سازی جهت مقابله با انفلوانزا هستند در سخت ترین شرایط تشکر نکردند و به جای ان سازمان حفاظت محیط زیست و بهداشت از زحمات پرسنل دامپزشکی تشکر کردند و به جای بیان واقعیات و شرایط موجود دامپزشکی از لحاظ امکانات و بودجه و نیروی انسانی و درخواست کمک و بودجه اعلام نمودند هیچ مشکلی نیست و چیزی هم به اسم بحران وجود ندارد و حل شده مشکلات و کنترل شده و در اخر هم صحبتهای ایشون در حمایت از وزیر محترم جهاد کشاورزی انهم چندین بار که مجری هم به ان واکنش نشان دادند ،جایی برای نقد عملکرد نمیماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
دکترماکنعلی عزیز فرصت به این خوبی گیرتون اومد چرا مشکلات اعتباری سازمان رو مطرح نکردید خودتون میدونید که چه گل وبلبلیه . در هرصورت حیف شد باید از این فرصتها برای ساماندادن به این نابسامانی کارکنان کمک گرفت.خودتون دیدید آقای گویا که بسیار با تجربه است از فرصت استفاده کرد ازهمکاران خودش تشکر کرد حداقل مثل ایشون همین کارم نکردین. فقر کارکنان دامپزشکی زبانزد خاص وعام شده. شاد وپیروز باشی
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
..................... ما عادت کردیم به ندیده شدن.یک روز یک نفر میره نزد پزشک .دکتره ازش سئوال میکنه :چته. میگه احساس میکنم هیچ کس به من توجه نمیکنه .دکتر ه هم میگه خانم منشی نفر بعدی رو بفرست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۹
0
0
باسلام روی صحبت من با تمام مسئولین دامپزشکی کشور است . چرا ازاین فرصت ها استفاده نمی شود چرا هیچ کدام درصدا وسیما حضور پییدا نمی کنند درعوض بهداشت وعلوم پزشکی سازمانها ی جهادکشاورزی ومحیط زیست درمورد آنفلوانزا وسایر بیماریهای توضیح بدهند وبودجه بگیرند . استقلال سازمانهای در این بحرانها مشخص می شود .روابط عمومی ها خیلی ضعیف هستنند چرا بیماریها وتلفات کتمان می شوند .
نظر شما
ادامه