کد خبر: ۴۰۳۵۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

برخی کارشناسان علل شیوع فاجعه بار بیماری آنفلوآنزای مرغی را قصور و کم‌کاری سازمان‌های مسئول مانند وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور می‌دانند. اما سوال این است آیا در هیچ کشوری از دنیا بیماری آنفلوآنزای مرغی رخ نمی‌دهد؟ و اگر در کشوری این بیماری آمد، قیمت تخم مرغ سربه فلک می‌کشد؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از فرهیختگان، تخم مرغ همچنان می‌تازد و رکوردهای عجیبی را ثبت می‌کند! قیمت تخم مرغ سه‌شنبه -دیروز- به کیلویی 7180 تومان، یعنی بالاترین قیمت سال 96 هم رسید. بر اساس محاسبات «فرهیختگان» قیمت هر عدد تخم مرغ در چهار ماه اخیر رشد 49 درصدی را تجربه کرد و از قیمت 365 تومانی اول مهر به 725 تومانی در روز گذشته رسید. مسئولان دولتی مهم‌ترین عامل در این افزایش قیمت را آنفلوآنزای پرندگان عنوان می‌کنند. دولتی‌ها همچنین حفظ سلامتی مردم در برابر معدوم‌سازی 25 میلیون قطعه مرغ و افزایش قیمت تخم مرغ را ناچیز می‌دانند و معتقدند ما جان مردم را با چیز دیگری معاوضه نکردیم. این در حالی است که کارشناسان علل شیوع فاجعه بار بیماری آنفلوآنزای مرغی را قصور و کم‌کاری سازمان‌های مسئول مانند وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور می‌دانند. اما سوال این است آیا در هیچ کشوری از دنیا بیماری آنفلوآنزای مرغی رخ نمی‌دهد؟ و اگر در کشوری این بیماری آمد، قیمت تخم مرغ سربه فلک می‌کشد؟

 
دلیل گرانی تخم مرغ سوءمدیریت است نه بیماری !

 «جلال محمودزاده» نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان دو روز پیش رئیس‌جمهور در راهپیمایی 22 بهمن که آنفلوآنزای مرغی را علت گرانی تخم مرغ معرفی کرده بود، گفت: «اینکه مسئولان علت گرانی را آنفلوآنزا معرفی می‌کنند، سخن کاملی نیست. مشکل اصلی در آنفلوآنزای مرغی مدیریت است، در حالی که ما همه تقصیر را گردن بیماری می‌اندازیم . »

وی ادامه داد: «اینکه می‌گویند دلیل گرانی تخم مرغ آنفلوآنزاست درست است، اما باید گفت مدیریت شما در شیوع آنفلوآنزا کجا رفته است؟»

دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره علل شیوع سریع آنفلوآنزای مرغی در ایران، افزود: «در ایران از طرفی مرغداری‌ها به دلیل دیرکرد دولت و بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌ها تا جای ممکن بیماری آنفلوآنزای مرغی را از مامورین سلامت مرغداری‌ها پنهان می‌کنند تا بتوانند به اصطلاح مرغ‌های خود را نجات دهند و از طرف دیگر وزارت جهاد کشاورزی به دلیل کمبود امکانات این بیماری را پنهان می‌کند که این خود باعث گسترش بیماری می‌شود . »

 «نورمحمد تربتی‌نژاد» عضو کمیسیون کشاورزی درباره منابع سازمان دامپزشکی برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای پرندگان به «فرهیختگان» گفت: «سال 95 آنفلوآنزای مرغی در برخی استان‌ها شیوع پیدا کرده بود. مهم‌ترین اقدام در این زمینه معدوم کردن مرغ‌هاست. در سال گذشته 20 میلیارد تومان برای مقابله با شیوع این بیماری اختصاص پیدا کرده بود و بر آن اساس انهدام مرغ‌ها صورت گرفت. ولی رقم‌های بالاتری برای مقابله احتیاج است، مسلما اگر منابع بیشتری در اختیار سازمان دامپزشکی قرار می‌گرفت، موثرتر بود . »

 باید پیشگیری را جدی می‌گرفتیم

 «سید راضی نوری» عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره شیوع آنفلوآنزا به «فرهیختگان» گفت: «آنفلوآنزای مرغی حالتی اپیدمی و همه‌گیری دارد و در بسیاری از کشورها نیز اتفاق افتاده است. در این مورد پیشگیری و واکسیناسیون بهتر از درمان است. واکسیناسیون نه‌فقط برای آنفلوآنزا، بلکه باید برای همه بیماری‌های مشترک انسان و دام صورت پذیرد . »

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: «این بیماری خسارت بسیار سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده است. پیدا کردن مقصر سخت است؛ ولی اگر پیشگیری را جدی می‌گرفتیم مشکل‌مان به این بزرگی و گستردگی نبود. پیشگیری از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی است. باید در مورد کانون‌های بیماری نظارت بیشتری داشته باشیم. این پیشامد درس عبرتی برای ماست که دوباره تکرار نشود . »

نوری درباره بازگشت به حالت عادی افزود: «این همه تلفات تا جایگزین شود کاری سنگین و زمانبر است. مرغداری تا جان بگیرد زمان می‌گیرد. باید مطمئن شد که مکان سرایت قابل عود نباشد، این مسائل زمان زیادی نیاز دارد . »

 سازمان دامپزشکی می‌توانست بهتر عمل کند

 «حبیب‌ا... نیکزادی‌پناه» دیگر عضو کمیسیون کشاورزی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره علل شیوع آنفلوآنزای پرندگان و اقدامات احتمالی دولت برای مقابله با این بیماری گفت: «برای اینکه بیماری تسری نیابد باید متولیان امر کنترل داشته باشند و پیشگیری کنند. آنفلوآنزای مرغی متاسفانه اولین‌بار نیست که به کشور خسارت می‌زند. در گذشته نیز خسارات زیادی را به مرغداران وارد کرده است . »

وی ادامه داد: «به اعتقاد من سازمان دامپزشکی می‌توانست به‌گونه‌ای مدیریت کند که بیماری تا حدی اشاعه پیدا نکند که امروز تقریبا عمده مرغ‌های تخم‌گذار اعم از تخم‌های نطفه‌دار و خوراکی با این مشکل مواجه باشند . »

نیکزادی‌پناه تصریح کرد: «باید سازمان دامپزشکی درخصوص عملکرد خود درباره معدوم ‌سازی 25 میلیون قطعه مرغ پاسخ و به مردم و مرغداران گزارش دهد که چرا این اتفاق افتاد، ‌آیا سهل‌انگاری بوده یا نوع آنفلوآنزا به‌گونه‌ای بوده که به‌سرعت توانسته است در همه مرغداری‌های ما گسترش یابد، تاکنون که بنده گزارشی مشاهده نکرده‌ام . »

وی افزود: «آیا واقعا در همه جای دنیا وقتی بیماری می‌آید همه چیز به هم می‌ریزد؟ آیا نمی‌توانستیم پیشگیری کنیم؟»

عضو کمیسیون کشاورزی افزود: «بیماری‌ای را که اشاعه پیدا کرده است، به این سادگی نمی‌شود حذف کرد. وقت گیر است، ولی باید در مناطقی که آلوده نشده‌اند، ظرفیت واحدهای تخم‌گذار را بالا برد تا خسارت جبران شود و بقیه واحدهای تخم‌گذار نیز دوباره به مدار تولید برگردند . »

 
سخت است مقصر را اعلام کنیم

 «عبدا... حاتمیان» نماینده مجلس نیز در واکنش به گرانی تخم مرغ و اینکه آیا مقصر فقط بیماری آنفلوآنزای مرغی است که رئیس‌جمهور بر آن تاکید دارد، به «فرهیختگان» گفت:‌ «وقتی پول برای مقابله نباشد یا واکسن باکیفیت را نتوانیم وارد کنیم، چرخه لنگ می‌زند و در نتیجه یک قصور ملی صورت گرفته است . »

وی افزود: «سخت است که مقصر را مشخص کنیم. اگر دامپزشکی واکسن خوب در اختیار داشت و اگر پول برای معدوم کردن کانال‌های اولیه در اختیارش قرار می‌گرفت، این همه کانون در کشور شکل نمی‌گرفت. مرغداری وقتی آلوده شود حتی کود حیوانی آن نیز آلوده است که باید دفن شود، مبارزه با این بیماری کار سنگینی است و صرفا با واکسیناسیون میسر نیست .»

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
چنانچه مدیران سازمان دامپزشکی بر انجام صحیح ریشه کنی بیماری در شعاع کانونی بیماری و همچنین پرداخت سریع و کامل غرامت به مرغداران متمرکز می شدند کار به اینجا نمیرسید .متاسفانه در حال حاضر تمرکز بر واردات واکسن آنفلوانزا قرار گرفته و دامپزشکی به بیراهه رفته است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
باسلام.
به نظر شما وزیری که اسم فارسی این بیماری رو هم کامل نمیتونه ادا کنه و هیچ شناخت حتی مقدماتی هم از بیماری و مباحث پزشکی نداره لیاقت و توان و مدیریت این مسایل و تفویض اخیار به سازمانی مثل دامپزشکی رو داره!!!! زهی خیال باطل...
واقعا تو این کشور چه فجایع بیماری دامی باید رخ بده که مسئولین متوجه بشن که وزارت بی ربط کشاورزی با این سواد و بودجه های اندک از عهده مدیریت سازمان دامپزشکی بر نمیاد؟؟؟؟؟!!!!
نظر شما
ادامه