کد خبر: ۴۰۳۵۳
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: پنج کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان های این استان شناسایی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: این کانون ها آلوده در واحدهای طیور تخم گذار صنعتی و سنتی شهرستان های زرندیه، ساوه، شازند و خمین شناسایی شده و عملیات معدوم سازی، ضد عفونی و مراقبت های فعال تا شعاع سه کیلومتری این کانون ها انجام شده است.

وی ادامه داد: با انجام اقدام های پیشگیرانه و بهداشتی شمار کانون های آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در زمستان امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و با رصد مستمر مشکلی در زمینه وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری شناسایی سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بین پرندگان مهاجر استان گیلان افزود: این سویه جدید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان تنها در بین پرندگان مهاجر تایید شده و با اقدام های پیشگیرانه از جمله اعزام نیرو، تمامی تلاش برای جلوگیری از انتقال آن به جمعیت طیور اهلی و خارج از نواحی آلوده توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است.

دکتر شانقی نفوذ سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان مرکزی را از نگرانی های این اداره کل دانست و گفت: این سویه تظاهرات شدید از بیماری مشترک بین پرنده و انسان دارد و می طلبد که مردم همراهی لازم را داشته باشند و از تماس، پرورش و خرید پرندگان از هر کانون ناشناس و تایید نشده به ویژه پرنده فروشان دوره گرد بپرهیزند و از حضور در اطراف تالاب میقان اراک و آبگیرها و شکار پرندگان مهاجر خودداری کنند.

وی یاد آور شد: 6 هزار و 668 مورد بازدید در سال جاری در راستای پیشگیری و مهار بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از مرغداری های صنعتی، سنتی، مراکز عرضه پرندگان، زیستگاه های حیات وحش انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در این مدت چهار هزار و 807 مورد نمونه برداری سرمی، 9 هزار و 613 آزمایش سرولوژی و یک هزار و 354 نمونه برداری بافتی از 46 واحد تولیدی صنعتی، سنتی طیور و حیات وحش استان برای پیشگیری از شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام شده است.

شانقی گفت: همچنین در این مدت 22 هزار لیتر مواد ضد عفونی خریداری و 511 هزار متر مربع ضد عفونی علیه بیماری های واگیر دام و طیور انجام شده است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری فوق حاد پرندگان در استان مرکزی مقرر شده است پایش های لازم از طریق اداره کل محیط زیست در اطراف تالاب میقان، آبگیرها، مرغداری ها و واحدهای پرورش طیور انجام و در صورت مشاهده هرگونه تلفات پرندگان نمونه برداری های لازم انجام و دفن بهداشتی این تلفات انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با یادآروی فعالیت واحدهای قرطینه ثابت و سیار در شهرستان های استان گفت: تمامی جابه جایی های انواع پرندگان در استان تحت کنترل این اداره کل است و با هرگونه انتقال مشکوک و غیر مجاز طیور با همکاری نیروی انتظامی برخورد می شود.

دکتر شانقی افزود: برای ساماندهی و استقرار پرنده فروشان شهرستان اراک نیز مکانی در خارج شهر توسط شهرداری و اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در دست مطالعه است تا خرید و فروش پرندگان توسط آن ها با هماهنگی و تحت کنترل دامپزشکی انجام شود.

وی برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در استان مرکزی توصیه کرد: مرغداری های و تولیدکنندگان طیور استان بحث های امنیت زیستی را جدی گرفته و هرگونه حمل و تردد را به شدت در واحد خود رصد کنند و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: مردم به ویژه روستاییان از هرگونه خرید و فروش طیور از دست فروشان خودداری کنند و تلفات پرندگان را به دامپزشکی اطلاع دهند تا با انجام اقدام های پیشگیرانه، نمونه برداری و دفن بهداشتی طیور از شیوع این بیماری در استان جلوگیری شود.

سال گذشته 19 کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شامل 14 واحد پرورش مرغ تخم گذار، 2 روستا در اطراف تالاب میقان شهرستان اراک، 2 روستا در شهرستان های شازند، خنداب و یک واحد دامداری در شهرستان زرندیه شناسایی شد که 400 هزار قطعه طیور برای مبارزه و جلوگیری از انتقال این بیماری در این واحدها جمع آوری و معدوم شده است.

شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی در سال گذشته حدود 120 میلیار ریال به واحدهای مرغداری و روستاهای درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارت وارد کرده است.

 
 
نظر شما
ادامه