کد خبر: ۴۰۲۹۷



مدیرکل دامپزشکی استان گیلان از شناسایی چهار کانون آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در گیلان خبر داد و گفت: در همین راستا تاکنون یک هزار و 260 قطعه طیور بومی در چهار روستای شهرستان های رشت، رضوانشهر و صومعه سرا معدوم شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر سهراب عاقبتی» در نشست استانی مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیان کرد: دولت غرامت طیور معدوم شده را به روستاییان می پردازد و تا این مرحله 22 میلیون تومان غرامت از محل اعتبارات ملی سازمان دامپزشکی پرداخت خواهد شد.

وی به اهمیت سویه H5N6 در بهداشت عمومی و احتمال انتقال به انسان اشاره کرد و افزود: شکار پرندگان مهاجر و عرضه پرندگان زنده در استان ممنوع شده چراکه از راه‌های مهم انتقال بیماری محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی گیلان از فرمانداران خواست با تشکیل ستادهای مقابله با آنفلوآنزای شهرستانی موارد ذکرشده را پیگیری کنند.

وی از اقدامات بموقع اداره کل حفاظت محیط زیست استان درباره اطلاع رسانی و معدوم سازی تلفات در حیات وحش قدردانی کرد و خواستار ادامه روند پایشی و مراقبت فعال تالاب‌ها شد.

وی گفت: تمامی تجهیزات مورد نیاز برای حفاظت انفرادی پرسنل محیط بانی و لوازم مصرفی مورد استفاده در اختیار حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز گفت: باید در اسرع وقت با ساخت حوضچه های ضد عفونی در حاشیه تالاب های امیرکلایه، بوجاق و انزلی از شیوع این بیماری به دیگر مناطق جلوگیری کنیم.

قربانعلی محمدپور افزود: ممانعت از شکار پرندگان وحشی، دفن بهداشتی تلفات، ممنوعیت ورود مردم به مناطق بحرانی و جمع آوری پرندگان از بازارهای محلی از راه های کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان HPAI) Highly Pathogenic Avian Influenza) از طریق ویروس آنفلوانزای A تیپ H5N1 و H7 و مورد جدید H5N6 ، در حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می شود و می‌تواند به انسان منتقل شود.

این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماریزا برای انسان مطرح شود یا با سایر ویروس های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماریزای جدید ‌شود.

تاکنون حدود 80 قطعه از مرغ های خانگی روستای مرزدشت بخش خمام از توابع شهرستان رشت به علت تایید آلودگی به ویروس H5N6 عامل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از شیوع آن معدوم شده است. همچنین آنفلوآنزای مرغی سبب تلف شدن بیش از 2 هزار قطعه پرنده در پارک ملی بوجاق بندرکیاشهر شده است.


نظر شما
ادامه