کد خبر: ۴۰۱۸۴
 

نخستین کنگره ملی طب اسب با حضور جمعی از متخصصان این رشته روز چهارشنبه در دانشگاه شهید چمران اهواز آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، هدف از برگزاری این کنگره ارتقای سطح علمی دانشجویان، دامپزشکان فعال در زمینه طب اسب، انتشار تازه ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی محققان، آموزش روش های نوین بهداشت و درمان از طریق کارگاه های آموزشی و پیشبرد و ارتقای کیفی و کمی صنعت اسب کشور عنوان شده است .

«دکتر فریبرز معیر» عضو کمیته دامپزشکی فدراسیون سوارکاری کشور در این کنگره گفت: امروز بحث طب اسب در دنیا و کشورمان پیشرفت بسیار خوبی داشته و متخصصان بسیاری در باشگاه ها و دانشگاه های کشور مشغول فعالیت هستند .

وی افزود: در کشورهای خارجی از راه باشگاه داری و مسابقات اسب سواری، درآمد بسیار خوبی کسب، و هزینه اسب داری به راحتی تامین می شود در حالی که در کشور ما به این رشته به عنوان یک تفریح و نه صنعت نگاه می شود لذا هزینه کردن در کشورمان قدری سخت است .

معیر ادامه داد: با اقدامات فدراسیون در چند سال اخیر زمینه آن فراهم شده تا سوارکاری در کشور فراگیر شود و به واسطه آن بحث طب اسب رواج بیشتری پیدا کند. طب اسب یکی از زیرشاخه های دامپزشکی به شمار می رود که بازار کار بسیار خوبی دارد اگر چه در کل کشور تنها 50 تا 60 متخصص کار دامپزشکی اسب را انجام می دهند که این تعداد برای کشور ما بسیار اندک است .

وی با اشاره به اینکه خوزستان یکی از مهدهای پرورش اسب در کشور به شمار می رود افزود: اسب نژاد عرب که همان نژاد آرین است در خوزستان به خوبی یافت می شود لذا برای حفظ این نژاد مهم اسب در کشور باید سرمایه گذاری خوبی صورت گیرد در غیر این صورت این گونه نژادها از بین می روند .

دامپزشک رسمی فدراسیون جهانی سوارکاری گفت: فدراسیون ایران در اقدامی بسیار موثر شروع به شناسنامه دار کردن اسب های نژادی کشور کرده که با این کار خلوص نژاد اسب های کشور مشخص می شود .

«فتاح کنعانی» رییس هیات سوارکاری خوزستان نیز گفت:با وجود نژادهای مختلف اسب و ظرفیت بالای این رشته در ایران می توان با سرمایه گذاری درست به جایگاه واقعی خود در جهان و به ویژه خاورمیانه رسید .

وی ایران را خاستگاه بسیاری از نژادهای مطرح و خالص اسب جهان همچون عرب، ترکمن، کاسپین و کورد دانست و افزود:با توجه به آب و هوای چهار فصل ایران و ظرفیت بالای این رشته در کشور می توان گفت که ایران زمینه لازم برای توسعه صنعت اسب را در منطقه دارد اما متاسفانه به دلیل ضعف امکانات درمانی در کشور، این ظرفیت تاکنون محقق نشده است .

کنعانی ادامه داد: در این کنگره علاوه بر ترویج فرهنگ زیبا اسب، می توانیم از حضور اسب داران کشور نیز در جهت ارتباط با حوزه کار استفاده برده و از دغدغه ها، نیازها و تجارب کاری متخصصان این امر آگاه شویم .

این کنگره اختصاصی با همکاری سازمان نظام دامپزشکی همراه با امتیاز بازآموزی در تمامی برنامه های آموزشی برگزار شده است. همزمان با برگزاری این کنگره، «جشنواره ملی نگاره های اسب» برگزار شد .

کنگره ملی طب اسب با هماهنگی فدراسیون سوارکاری، دانشکده دامپزشکی دانشگاه چمران همراه با برنامه های جانبی علمی، آموزشی و فرهنگی به مدت 2 روز در اهواز ادامه خواهد داشت .

 
 
نظر شما
ادامه